Rainbow Tours SA po czterech kwartałach 2017 – pod znakiem wzrostów

0
Grzegorz Baszczyński – Prezes Zarządu Rainbow Tours S.A.
Grzegorz Baszczyński - Prezes Zarządu Rainbow Tours S.A.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 1.406,0 tys. zł natomiast jednostkowe przychody ze sprzedaży imprez turystycznych wyniosły 1.271,0 tys. zł i są wyższe od ubiegłorocznych o 21%, a ilość obsłużonych klientów wyniosła 412,3 tys i jest wyższa od zeszłorocznej o 24,8%. Nastąpił również bardzo znaczący wzrost zysku brutto – aż o 42%! (do 47 milionów złotych). Równie obiecująco wyglądają wyniki przedsprzedaży sezonu „Lato 2018” – zanotowano wzrost aż o 36,8%!

Polska znajduje się obecnie na szczycie cyklicznego ożywienia gospodarczego i powinna pozostać na nim dłużej niż inne gospodarki w regionie. Dzięki silnemu popytowi wewnętrznemu i publicznym inwestycjom oraz stopniowym wzrostem inwestycji prywatnych wzrost gospodarczy Polski ma być silny. Wprowadzenie programu 500+ i dodatkowy dochód z tego tytułu zwiększył popyt na zorganizowane imprezy turystyczne. Te dwa czynniki spółka wskazuje jako ważne zewnętrzne czynniki wzrostu w 2017.

Na wzrost przychodów ze sprzedaży miały również wpływ następujące czynniki wewnętrzne: konsekwentna strategia wprowadzania bardziej różnorodnej oferty produktowej zawierającej nowe bardziej egzotyczne kierunki, ale również poszerzenie oferty o hotele dostosowane do potrzeb mniej zamożnych konsumentów, którzy pojawili się po raz pierwszy na rynku jako klienci biur podróży po wprowadzeniu programu 500+. Tym klientom spółka zaoferowała wiele obiektów hotelowych znajdujących się w ich zasięgu cenowym, zwłaszcza w segmencie rodzinnym. Ważnym wewnętrznym czynnikiem wzrostu przychodów był znaczący wzrost sprzedaży we własnych kanałach dystrybucji ( internet, oddziały własne ), które to zostały znacznie zmodernizowane i rozbudowane w 2016, kiedy to Rainbow otworzył 30 salonów sprzedaży w centrach handlowych. To zaowocowało niższymi wydatkami na marketing aż o 7,1%.

Ważnym czynnikiem wzrostu efektywności była lepsza przedsprzedaż oferty letniej – zanotowano aż o 41% więcej rezerwacji w stosunku do analogicznego okresu w roku 2016. To pozwoliło w późniejszych miesiącach lepiej zarządzać cenami ofert letniej i zwiększyć rentowność operacyjną do 14,4%.

Czytaj również:  Polska 13. najszybciej rozwijającym się rynkiem e-handlu na świecie. Firmy muszą jednak szukać nowych usług, żeby się wyróżnić

Na uwagę zasługuje również działalność hotelowa prowadzona przez spółkę zależną Rainbow Hotels A.E. Prowadzi ona hotel na greckiej wyspie Zakynthos, który rozpoczął pełną działalność w ramach sezonu „Lato 2017” i osiągnął zysk netto na poziomie 594 tys. złotych. Kolejnym etapem tej inwestycji jest budowa w 2018 roku dodatkowych 47 pokoi w istniejącym obiekcie co pozwoli osi02ągnąć dużo wyższą rentowność. Spółka szacuje zwiększenie rentowności EBITDA z 27,6% do prawie 40%. W drugim kwartale 2018 spółka planuje również inwestycję polegającą na przebudowie i rozbudowie hotelu znajdującego się na zakupionej działce na wyspie Zakynthos. Docelowo obiekt będzie posiadał około 200 pokoi hotelowych, zyska zmodernizowane baseny oraz zaplecze restauracyjne. Hotel ma mieć kategorię 5*.