Raport: Cyfrowe platformy zakupowe B2B w Polsce

Firmy, które wdrożyły systemy zakupowe, mogą liczyć nawet na 15 proc. oszczędności. Tymczasem tylko 35 proc. firm w Polsce korzysta z takich narzędzi - wynika z raportu „Digitalizacja rynku B2B. Cyfrowe platformy zakupowe” przygotowanego przez Deloitte oraz Aleo.

0

Rynek e-commerce w obszarze B2B to szansa dla instytucji finansowych na tworzenie i oferowanie klientom innowacyjnych usług – wykraczających poza tradycyjną bankowość. Aleo, nasz autorski projekt nowoczesnej platformy zakupowej dla firm, jest częścią naszej strategii budowania nowoczesnej bankowości i oferowania rozwiązań finansowych ułatwiających prowadzenie biznesu. Dostępnych od ręki, w odpowiednim czasie i miejscu – dokładnie tam, gdzie nasi klienci robią biznes – dodał Michał Bolesławski, wiceprezes ING Banku Śląskiego, przewodniczący Rady Nadzorczej ING Usługi dla Biznesu, operatora platformy Aleo.

Jeszcze do niedawna systemy zakupowe były zarezerwowane jedynie dla dużych korporacji oraz stanowiły domenę wąskiej grupy profesjonalnych kupców. Platformy otwarte, dostępne w chmurze, takie jak Aleo, znoszą jednak wysokie bariery wejścia oraz sprzyjają upowszechnieniu digitalizacji procesów biznesowych w segmencie B2B, umożliwiając profesjonalizację zakupów coraz szerszemu gronu firm. Elektroniczne zapytania ofertowe oraz aukcje zakupowe usprawniają pracę, zwiększają przejrzystość zakupów oraz umożliwiają realizację wymiernych oszczędności, często znacząco przekraczających oczekiwania użytkowników. Trend digitalizacji procesów zakupowych jest już nie do zatrzymania – powiedział Bartosz Traczyk, prezes ING Usługi dla Biznesu, operatora platformy Aleo.

Polskie przedsiębiorstwa są coraz bardziej świadome korzyści, jakie daje stosowanie narzędzi w chmurze, w tym platform zakupowych. Z szacunków Deloitte oraz doświadczenia ekspertów Aleo wynika, że tylko dzięki agregacji zapotrzebowania i dotarciu do nowych dostawców, firmy mogą uzyskać oszczędności w przedziale 10 – 15 proc. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Aleo wskazują jednak, że tylko 35 proc. ankietowanych przedsiębiorstw korzysta z internetowych platform zakupowych.

Motywy robienia zakupów w Internecie zarówno przez osoby prywatne, jak i firmy są w większości zbieżne – istotne są wygoda, oszczędność czasu, większy wybór, lepsze ceny. Dodatkowo, dla segmentu B2B zakupy elektroniczne oznaczają większą standaryzację, skuteczniejsze negocjacje cenowe oraz możliwość agregacji dużej ilości danych: o klientach, dostawcach, rynku. To z kolei pozwala na budowanie dokładnych modeli zachowań potencjalnych partnerów biznesowych i umożliwia przewidywanie trendów i zmian cen.

Czytaj również:  Nowoczesne narzędzia informatyczne coraz częściej wykorzystywane w obszarze zakupów w przedsiębiorstwach. Polska firma wdraża innowacyjne rozwiązania IT dla biznesu

Jak piszą autorzy raportu, procesy zakupowe stają się strategicznym obszarem wpływającym na wyniki finansowe firmy i jej konkurencyjność na rynku. W takim ujęciu korzystanie z rozwiązań e-sourcingu staje się uzasadnione. Wśród powodów wdrożenia takiego narzędzia respondenci w badaniu wymieniają również przejrzystość procesu zakupowego, oszczędności, automatyzację i raportowanie.