Cena jest wartością, która jest przypisywana produktowi lub usłudze i jest wynikiem złożonego zestawu obliczeń, badań i zrozumienia oraz zdolności do podejmowania ryzyka. Forma, za pomocą której wycenisz swoje produkty lub usługi, wpływa na sposób ich postrzegania przez klientów.
Strategia cenowa uwzględnia między innymi segmenty: zdolność do płacenia, warunki rynkowe, działania konkurentów, marże handlowe czy koszty produkcji. Jest ona skierowana do zdefiniowanych klientów i przeciwko konkurentom.
Istnieje kilka strategii cenowych:
Ile klient jest skłonny zapłacić za produkt ma niewiele wspólnego z kosztami i ma bardzo wiele wspólnego z tym, jak bardzo ceni produkt lub usługę, którą kupuje.
Spis treści:
Ceny premium
Jako kryterium definiujące stosuje się wysoką cenę. Takie strategie cenowe działają w segmentach i branżach, w których firma ma silną przewagę konkurencyjną. Przykład: Porsche w samochodach czy Gillette w maszynkach do golenia.
Penetracja cenowa
Strategia “na przynętę” – cena ustalana jest sztucznie zaniżona, aby szybko zdobyć udział w rynku. Dzieje się tak, gdy nowy produkt jest wprowadzany na rynek. Przyjmuje się, że ceny zostaną podniesione po zakończeniu okresu promocji i osiągnięciu celów w zakresie udziału w rynku.
Ceny ekonomiczne
Cena bez upustów. Marże są cienkie jak wafelki; koszty ogólne, takie jak marketing i koszty reklamy, są bardzo niskie. Cele rynku masowego i wysoki udział w rynku.
Strategia skimmingu
Wysoka cena jest pobierana za produkt do czasu, kiedy konkurenci pozwolą na obniżenie cen. Chodzi o to, aby odzyskać maksymalną kwotę, zanim produkt lub segment przyciągnie więcej konkurentów, którzy obniżą zyski dla wszystkich zainteresowanych. Przykład: najwcześniejsze ceny telefonów komórkowych, magnetowidów i innych urządzeń elektronicznych, w przypadku których kilku graczy orzekło, przyciągnęły tańszych graczy azjatyckich.
Oprócz czterech podstawowych strategii cenowych spotkamy również:
Ceny oparte na zasadach konkurencji
Czasami zdarza się, że firma musi obniżyć cenę, aby sprostać cenom konkurencji. Konkurencyjna strategia cenowa może być stosowana, gdy różnica między produktami w danej branży jest niewielka.
Czasowe promocje i rabaty
Strategie rabatowe obejmują kupony, sezonowe obniżki cen, a nawet zakupy ilościowe.
Więcej na temat strategii cenowych przeczytasz tutaj: https://grupaeurocash.pl/blog/jak-komunikowac-ceny-pricing-i-strategie-cenowe-lekcja-obowiazkowa