W. Orłowski (PwC): dane o sprzedaży detalicznej w październiku wskazują, że nastroje w gospodarce nie są najgorsze. Konsumenci wciąż jednak ostrożnie podchodzą do zakupów na kredyt

0

CEO Magazyn Polska

W najbliższych miesiącach, nie tylko ze względu na zbliżający się okres świąteczny, konsumenci powinni śmielej wydawać pieniądze na zakupy. Zdaniem Witolda Orłowskiego z PwC będą pozwalać sobie jednak na produkty, które mogą opłacić gotówką. Do większych zakupów na kredyt będą podchodzić wciąż ostrożnie.

Mimo że sytuacja nie jest idealna, bo na świecie, wokół nas, zarówno na Wschodzie, jak i Zachodzie dzieje się dużo bardzo niepewnych rzeczy, polska gospodarka trzyma się dobrze – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC. – Odczyty sprzedaży detalicznej pokazują, jakie są prawdziwe nastroje wśród konsumentów. Ludzie bardzo często co innego mówią, a co innego robią. Ich rzeczywiste nastawienie można zbadać na przykład właśnie przez poziom i dynamikę sprzedaży detalicznej.

Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego w październiku br. sprzedaż detaliczna wzrosła o 2,3 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ub.r. i był to odczyt nieznacznie lepszy od oczekiwanego (2,1 proc.). Największą dynamikę (o 10,9 proc.) odnotowano w dziale farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny. Odzieży i obuwia sprzedano o 8,5 proc. więcej niż przed rokiem; sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych wzrosła o 6,3 proc., a żywności napojów i wyrobów tytoniowych – o 5,5 proc. O 6 proc. spadła natomiast sprzedaż paliw stałych, a samochodów i produktów motoryzacyjnych – o 3 proc. Choć nadchodzący sezon świąteczny będzie sprzyjał zwiększonym wydatkom, zdaniem ekonomisty Polacy wciąż są ostrożni wobec zakupów, za które nie mogą zapłacić gotówką.

W grudniu, jak zawsze w okolicach Świąt Bożego Narodzenia, rosnąć będą wszystkie kategorie związane ze świąteczną tradycją: żywność, prezenty itp. – wskazuje Witold Orłowski. – Mogę z góry powiedzieć, że agregat sprzedaży zabawek na pewno będzie znacznie wyższy niż w poprzednich miesiącach. Jeśli jednak odejść od tej sezonowości, to wydaje się, że konsumenci w tej chwili cały czas są ostrożni w dokonywaniu takich bardzo dużych zakupów – zakupów na kredyt. Natomiast łatwiej kupują rzeczy trochę droższe, ale mieszczące się jednak w normalnych wydatkach.

Może to być oznaka niepewności, a także utrudnionego dostępu do pożyczek.

Czytaj również:  Dzięki audytowi energetycznemu firmy mogą zaoszczędzić 10 proc. kosztów energii. Zwykle wymaga to od nich niewielkich inwestycji

Wynika to także z tego, że obecnie jest trochę trudniej o kredyt niż kilka miesięcy temu – przekonuje główny doradca ekonomiczny PwC. – Chociaż pod tym względem sytuacja też powoli zaczyna się poprawiać.