Niemal co drugi Polak kupi prezenty pod choinkę przez Internet. Żywność wybieramy w sklepach stacjonarnych, zaś podróże i elektronikę online.
Jak pokazuje 24. edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2021”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, prawie połowa Polaków zrobi zakupy świąteczne w Internecie (47 proc.). Nie zamierzamy w tym roku oszczędzać – na prezenty, żywność i spotkania z najbliższymi planujemy przeznaczyć średnio 2 129 zł. Decydując się na zakupy internetowe najczęściej wybieramy platformy typu marketplace i e-sklepy. W sieci będziemy poszukiwać również inspiracji prezentowych (52 proc.).
Polacy deklarują, że na świąteczne prezenty, żywność, podróże i rozrywkę przeznaczą w tym roku średnio 2 129 zł.
W te święta planujemy wydać ponad 200 zł więcej niż rok wcześniej. Tę nadwyżkę przeznaczymy głównie na jedzenie i picie oraz podróże w okresie okołoświątecznym. Przyczyn zwiększonego budżetu należy doszukiwać się we wzroście cen – jeżeli chcemy kupić te same produkty co rok wcześniej, musimy wydać więcej – wyjaśnia Anita Bielańska, dyrektor w dziale Konsultingu, liderka Consumer Industry w Deloitte
W Internecie najchętniej kupujemy wycieczki
Badanie Deloitte pokazuje, że 53 proc. Polaków, myśląc o bożonarodzeniowych wydatkach, planuje zakupy w sklepach stacjonarnych, zaś 47 proc. z nich wybiera online. W sklepach stacjonarnych kupujemy przede wszystkim żywność i napoje, tak deklaruje aż 85 proc. ankietowanych, jedynie 15 proc. skorzysta z oferty dostępnej online. Na zakupy przez Internet najczęściej decydujemy się w przypadku organizacji podróży i czasu wolnego (71 proc.). Warto także zaznaczyć, że w porównaniu z rokiem poprzednim zainteresowanie aktywnym wypoczynkiem wzrosło aż o 55 proc. Chętnie także korzystamy z e-commerce przy wyborze akcesoriów elektronicznych (64 proc.) czy prezentów związanych z hobby (63 proc.). Popularnością w Internecie cieszą się również karty prezentowe oraz zabiegi zdrowotne i kosmetyczne (60 proc. i 58 proc.)
W przypadku pozostałych kategorii produktów sklepy online są równie chętnie wybierane jak te stacjonarne, a różnice między preferencjami konsumentów są coraz mniejsze. Po dobra luksusowe w sieci sięgnie 51 proc. Polaków. Tam też często szukamy kosmetyków i perfum oraz odzieży i obuwia (47 proc.). Karmy i produkty dla zwierząt, a także meble i dodatki do domu kupuje online już 45 proc.
W tym roku już prawie połowa świątecznego budżetu zostanie wydana online. To zmiana o 5 punktów procentowych w stosunku do roku ubiegłego. Wzrost znaczenia e-commerce to trend, który obserwujemy od lat dodatkowo akcelerowany w trakcie pandemii Covid-19. Polacy szczególnie chętnie w kanałach online kupują elektronikę, a także produkty związane z realizacją hobby (w tym zabawki i książki). W porównaniu do roku poprzedniego widoczny jest wzrost na poziomie kolejno 7 proc. i 12 proc. Kosmetyki, odzież i dobra luksusowe kupujemy równie chętnie w obu kanałach sprzedaży. Jeżeli chodzi o żywność, podobnie jak w roku poprzednim pozostajemy wierni kanałom tradycyjnym. Zakupy produktów spożywczych w sklepach stacjonarnych deklaruje 85% badanych. – mówi Bartek Bobczyński, dyrektor, Deloitte Digital.
Pomimo coraz popularniejszych zakupów online nadal preferowanym sposobem płatności za zakupy świąteczne jest gotówka (30 proc.). W Internecie największym zaufaniem cieszą się płatności kartą debetową i kredytową (kolejno 15 proc. i 13 proc.), e-przelew (14 proc.) i BLIK (12 proc.).
Co interesujące, płatności online w równym stopniu są chętnie wybierane zarówno przez osoby młodsze i starsze, te zamożniejsze i te z mniejszy budżetem. Wskazuje to na coraz większą powszechność płatności online. Przy wykorzystaniu nowych form płatności, w tym e-przelewów, płatności Blik oraz płatności przy wykorzystaniu wirtualnych portfeli, dokonamy płatności za prawie jedną trzecią naszego budżetu – mówi Bartek Bobczyński
W e-commerce królują platformy zakupowe
Podczas zakupów online głównym kanałem wybieranym przez 44 proc. respondentów są strony typu marketplace, zaś 24 proc. z nich zadeklarowało, że tam właśnie wyda najwięcej pieniędzy na prezenty. Popularnością cieszą się także serwisy aukcyjne, z których planuje skorzystać 34 proc., zaś zostawić największą kwotę deklaruje 13 proc. badanych. Ze sklepów stacjonarnych Polacy najchętniej wybierają drogerie (42 proc.) oraz galerie handlowe (33 proc.)
Internet stał się nie tylko popularnym kanałem sprzedaży, ale także atrakcyjnym źródłem informacji przy zakupie prezentów. Polacy inspiracji poszukują głównie w wyszukiwarkach internetowych (52 proc.), platformach sprzedażowych (50 proc.), na stronach internetowych różnych marek (36 proc.) oraz w porównywarkach cenowych (36 proc.).
Zauważalne są także różnice we wpływie świata online na wybory konsumenckie ze względu na wiek. Ze stron internetowych sprzedawców oraz aplikacji mobilnych korzysta co drugi młody człowiek do 24 roku życia, zaś co trzeci w grupie wiekowej powyżej 45 lat. Istotne wydaje się także odnotowanie, że social media wpływają obecnie na decyzje zakupowe co trzeciego Polaka do 35 roku życia. Osoby powyżej 45 lat opiniotwórczo traktują je jedynie w 12 proc. przypadków – mówi Natalia Załęcka, CMO Advisory Leader, Head of Marketing Transformation, Deloitte