Chińska rewolucja cenowa. Zmiany na rynku motoryzacyjnym

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Chińskich samochodów drastycznie przybywa i przyciągają one głównie swoją atrakcyjną ceną. Ten trend wywołał prawdziwą wojnę cenową wśród europejskich, koreańskich i japońskich producentów.

Kilka lat temu chińskie samochody były traktowane na europejskim rynku z dystansem. Obecnie popularność chińskich aut gwałtownie wzrasta, a pewne marki takie jak MG zdobywają nawet czołowe pozycje sprzedażowe w niektórych europejskich krajach, w tym również w Polsce.Chinskie samochody oferta

Boom na chińskie samochody w Polsce

W 2024 roku sprzedano 10 691 chińskich samochodów, co stanowiło 1,9 proc. całego rynku, a MG z liczbą 6763 zarejestrowanych pojazdów stała się 20. najpopularniejszą marką w Polsce. Dla porównania, w 2023 roku zarejestrowano tylko 163 samochody z Chin. Prognozy na ten rok wskazują na jeszcze lepszy wynik, co potwierdzają dane za styczeń – 2083 rejestracje chińskich samochodów, co oznacza wzrost aż o 1008 proc. rok do roku i udział w rynku nowych aut w Polsce na poziomie 4,7 proc[1].

Chińska motoryzacja w ostatnich latach poczyniła ogromne postępy. Obecnie produkowane w Państwie Środka samochody wyróżniają się wysoką jakością oraz nowoczesnym wyposażeniem, a ich dodatkowym atutem są konkurencyjne ceny. Uważam, że te czynniki przyczynią się do dalszego umacniania pozycji chińskich marek na rynku. Możemy spodziewać się, że w najbliższych latach będą one jeszcze bardziej widoczne w rankingach rejestracji nowych samochodów. W Superauto.pl odpowiadamy na potrzeby rynku, dlatego z myślą o naszych klientach i miłośnikach motoryzacji w styczniu uruchomiliśmy pierwszy w Polsce serwis poświęcony wyłącznie chińskiej motoryzacji. Poprzez serwis ChinskieSamochody.pl chcemy przybliżać kierowcom dynamicznie rozwijający się rynek samochodów z Państwa Środka. Warto podkreślić, że na serwisie oprócz ofert samochodów, można znaleźć także aktualne informacje, testy oraz opinie użytkowników chińskich aut – komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

Główne atuty chińskich samochodów

Chińskie samochody kuszą nie tylko ceną. Wskazujemy na główne atuty tych aut:

  • korzystna cena – średnio o 20-30 proc. niższa niż u europejskich czy japońskich konkurentów,
  • bogate wyposażenie standardowe i prosta oferta – producenci z Chin zazwyczaj nie proponują dodatkowych opcji i ograniczają się do kilku wersji wyposażeniowych,
  • atrakcyjne warunki gwarancji – niektóre modele objęte są gwarancją nawet na 7 lat lub 150 tys. km,
  • nowoczesny design – samochody charakteryzują się współczesnym wyglądem zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym,
  • estetyczne wnętrza – przeczą one długotrwałym stereotypom dotyczącym chińskiej motoryzacji,
  • wszechstronna oferta silnikowa – obejmuje zarówno jednostki elektryczne, jak i hybrydowe (HEV i PHEV), a także tradycyjne silniki spalinowe, w tym modele dostępne z fabrycznym LPG.

Co europejscy klienci sądzą o chińskich samochodach?

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę Escalent wynika, że co najmniej 20 proc. kierowców jest otwartych na zakup chińskiego samochodu, przy czym wśród młodszych osób, poniżej 35 roku życia, procent ten jest jeszcze wyższy. Aż 72 proc. ankietowanych oczekuje, że chińskie marki zaoferują ceny niższe od europejskich odpowiedników, a także coraz więcej osób docenia technologiczne zalety chińskich pojazdów. Średnia oczekiwana obniżka cen wynosi 27 proc. Wśród najbardziej rozpoznawalnych chińskich producentów samochodów wymienia się MG oraz BYD, które znalazły się wśród 25 najbardziej znanych marek w Europie[2].

Przewaga cenowa chińskich aut nad europejskimi w praktyce

Jak się przedstawia cenowa atrakcyjność chińskich samochodów w porównaniu do europejskich, japońskich czy koreańskich marek? Na przykład, najbardziej popularny model chiński, MG HS w najwyższej specyfikacji Exclusive z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 170 KM jest oferowany za 137 900 zł. Tymczasem Kia Sportage 1.6 T-GDI DCT w wersji Business Line jest dostępna za 169 900 zł. Innym interesującym przykładem jest kompaktowy crossover Omoda 5 1.6 T-GDI w luksusowej wersji Premium, który kosztuje 129 500 zł, podczas gdy porównywalnie wyposażona Skoda Karoq Selection 1.5 TSI z przekładnią DSG jest wyceniana na 203 500 zł. W każdym z tych przypadków odnosimy się do cen katalogowych.

Istnieje wiele podobnych przykładów, również w segmencie samochodów elektrycznych, pomimo nałożonych przez Komisję Europejską ceł antysubsydyjnych na elektryki produkowane w Chinach, które wynoszą od 17 do 35 proc. Na przykład, kompaktowy model MG4 jest oferowany w cenie wyjściowej 130 900 zł za wersję z bateriami o pojemności 49 kWh, natomiast jego bezpośredni konkurent, Volkswagen ID.3 z bateriami 52 kWh, ma cenę startującą od 159 590 zł.

Reakcja innych producentów na nacisk cenowy

Europejscy i japońscy producenci samochodów odczuwają rosnącą presję cenową ze strony chińskich firm. Aby utrzymać swoją konkurencyjność na rynku, są zmuszeni do oferowania znacznych rabatów lub obniżania cen bazowych swoich modeli. Przykładem może być Citroen, który obniżył cenę nowego modelu C3 Aircross. Pomimo że auto to jest znacznie większe, stając się kompaktowym SUV-em (zwiększając swoją długość o około 25 cm), jest oferowane o blisko 20 tys. zł taniej niż jego poprzednik. Jeszcze dalej poszła marka Dacia, dodając do swojej oferty większego SUV-a Bigster, który mierzy 4,57 m i jest tańszy od porównywalnych modeli MG HS i BAIC Beijing 5, kosztując początkowo 99 900 zł za wariant Essential 1.2 TCe o mocy 140 KM z manualną skrzynią biegów.

Tymczasem chińscy producenci kontynuują ekspansję, wprowadzając na rynek nowe marki i modele. W styczniu w Polsce zadebiutowało DFSK z dwoma SUV-ami klasy średniej. Model spalinowy FX600, wyceniony na 139 900 zł, jest najtańszym 7-osobowym SUV-em w swojej klasie, a model E5 PHEV za 153 900 zł jest najtańszym SUV-em plug-in hybrid na rynku.

Podsumowanie

Podsumowując, rynek motoryzacyjny przeżywa dynamiczne zmiany, a producenci z Europy, Japonii i Korei coraz mocniej odczuwają presję ze strony chińskich marek. Świadomość rosnącej konkurencji jest na tyle duża, że coraz częściej decydują się na obniżki cen. Z drugiej strony, coraz większa oferta i liczba chińskich marek sugerują, że wzmożone zainteresowanie samochodami z Chin utrzyma się przez co najmniej kilka kolejnych lat. Chińscy producenci skutecznie wykorzystują zmiany na rynku aut elektrycznych, wprowadzając atrakcyjnie wycenione pojazdy spalinowe i hybrydowe, które cieszą się największym zainteresowaniem. Strategia chińskich firm jest dobrze przemyślana, co czyni ich wpływ na rynek motoryzacyjny coraz bardziej widocznym.

[Artykuł sponsorowany]

[1]https://www.samar.pl/__/3/3.a/123103/3.sc/11/Rejestracje-nowych-chi%C5%84skich-aut-osobowych.html?locale=pl_PL

[2]https://escalent.co/news/chinese-car-brands-could-sway-european-sceptics-with-just-a-10-price-reduction-new-study-shows/ Ankieta została przeprowadzona wśród 1630 uczestników w wieku 18-60 lat, którzy posiadają samochód z roku 2016 lub nowszy i rozważają zakup nowego pojazdu w ciągu najbliższych 5 lat. Respondenci byli mieszkańcami Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii. Badanie odbyło się w okresie od 3 października do 12 listopada 2024 roku

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Rynek maszyn rolniczych w lutym 2025: wzrost rejestracji nowych ciągników i przyczep

670 – tyle nowych ciągników zarejestrowanych zostało w lutym...
Wiadomości

Rynek maszyn rolniczych w lutym 2025: wzrost rejestracji nowych ciągników i przyczep

670 – tyle nowych ciągników zarejestrowanych zostało w lutym...

Branża motoryzacyjna pozytywnie o planie KE, ale apeluje o równowagę technologiczną

5 marca 2025 roku na stronie Komisji Europejskiej pojawił...

Wyprzedaż rocznika – samochody premium. Analiza rynku

Początek roku oznacza wyprzedaże rocznika, a zatem mamy dobry...

Rynek opon wraca na ścieżkę wzrostu. Eksperci komentują wyniki za 2024 rok

W 2024 roku sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów...

Rejestracje samochodów elektrycznych w styczniu 2025 roku wzrosły o 11% r/r

Według danych z końca stycznia 2025 r., w Polsce...

92% kierowców samochodów elektrycznych nie wróci do spalinówek

92% kierowców samochodów elektrycznych na świecie i 85%...

Rynek wynajmu długoterminowego aut urósł w Polsce o 8,5% w 2024 roku

Dane na koniec 2024 roku potwierdziły wcześniejsze, wstępne prognozy,...

Branża motoryzacyjna krytykuje nowy program dofinansowań do elektryków „NaszEauto”

Ogłoszony niedawno nowy program dofinansowań do pojazdów elektrycznych „NaszEauto”...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie