Cyfrowa reklama zewnętrzna wychodzi na pozycję lidera

0
Diana Polska
Diana Polska – Marketing & PR Manager w MyLED, odpowiedzialna m.in. za public relations, budowanie komunikacji marketingowej firmy oraz kreowanie kampanii na nośnikach DOOH, dostosowanych do potrzeb klientów. Pasjonuje się innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi wykorzystywanymi w cyfrowej reklamie OOH oraz tworzeniem pozytywnego wizerunku marki.

W trzecim kwartale 2018 sprzedaż cyfrowej reklamy zewnętrznej na polskim rynku wyniosła ponad 12,8 mln zł. Jest to wzrost o 52,4% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Co sprawia, że format ten staje się coraz popularniejszy? Jak wyglądają prognozy na przyszłe lata? O tym Diana Polska, Marketing & PR Manager MyLED.

Jak wynika z raportu WARC, wydatki na digital OOH wzrosły w tym roku do 37,3%. Dla porównania w 2017 odnotowano wzrost o 34,8%, w 2016 o 32,4%, natomiast w 2012 wzrost wyniósł 22,7%. Dynamiczny rozwój jest efektem stale zwiększającej się liczby nośników typu digital w przestrzeni miejskiej oraz szybkiego rozwoju technologicznego. Z roku na rok możliwości outdooru stają się też coraz większe, a tym samym zwiększa się jego zasięg. Rosnącą popularność zawdzięcza się również łączeniu reklamy w przestrzeni miejskiej z mobilem.

Zwiększenie wydatków na cyfrową reklamę zewnętrzną można zaobserwować nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Przewiduje się, że do 2021 roku będą one wzrastać regularnie o 10,1%.

Kreatywna reklama bliżej odbiorcy

Reklamodawcy coraz częściej dostrzegają zalety cyfrowej reklamy zewnętrznej. Według danych opublikowanych przez Amerykańskie Stowarzyszenie Reklamy Zewnętrznej (OAAA), cyfrowe tablice stanowią obecnie 21% wszystkich billboardów w tym kraju. Badania przeprowadzone przez Nielsen pokazują natomiast, że około 60% amerykańskich konsumentów widzi cyfrową tablicę reklamową raz w miesiącu, a 37% przynajmniej raz w tygodniu.

Branże, które najczęściej korzystają z tego formatu można podzielić na kilka sektorów. Pierwszym z nich jest handel, w tym również produkty z kategorii FMCG. Kolejny to branża telekomunikacyjna, a dokładniej znane marki telefonii komórkowej, które od lat walczą o pozycję lidera na rynku. Z cyfrowej reklamy zewnętrznej chętnie korzysta również branża motoryzacyjna. Jak wynika z badań Posterscope, na które powołuje się firma Lamar Advertising, aż 87,5% fanów motoryzacji zwraca uwagę na reklamy zewnętrzne związane z obszarem ich zainteresowania. Co więcej, 83% kierowców ma styczność z reklamą OOH, podczas gdy z reklamą telewizyjną tylko 41%.

Czytaj również:  Duża presja płacowa przyśpieszy inwestycje w automatyzację

W ostatnim czasie do wyżej wymienionych sektorów dołączyła branża e-commerce, której zależy przede wszystkim na przekierowaniu odbiorców cyfrowej reklamy do strony internetowej swojej marki. Świetnym przykładem tego typu realizacji jest kampania serwisu e-Bay, który uruchomił kreatywną kampanię opartą o dane pogodowe, czy też zrealizowana minionego lata kampania Airbnb, zachęcająca gospodarzy do wynajmowania gościom swoich mieszkań w okresie wakacji.

Przewaga nad tradycyjnym outdoorem

Siłą reklamy DOOH jest możliwość dotarcia do odbiorcy z dynamicznym, innowacyjnym przekazem w odpowiednim miejscu i czasie. Wzrost liczby cyfrowych nośników w przestrzeni miejskiej, szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu, zapewnia markom jeszcze lepsze dopasowanie contentu do grupy docelowej. Ten rodzaj reklamy daje marketerom także elastyczność planowania i realizacji kampanii. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu możliwości cyfrowej reklamy OOH w kreowaniu treści wyświetlanych na ekranach LED, reklamodawcy zyskują większy zasięg i rozpoznawalność wśród odbiorców. Wpływa to również na kreowanie pozytywnego wizerunku marki oraz efektywność działań marketingowych.