Czy lojalność wobec pracodawcy popłaca? – wyniki badania

Polscy pracownicy są podzieleni. Zdaniem 48,6 proc. lojalność przekłada się na finansowe i pozafinansowe korzyści. Pozostali nie mają zdania lub uważają, że nowi pracownicy otrzymują podobne warunki.

Mimo wątpliwości Polacy są lojalni wobec swoich pracodawców. Największa grupa, bo aż 43,4 proc. uważa, że idealny czas pracy w jednej firmie to od 3 do 5 lat – wynika z sondażu PensjoMetr.pl od Monster Polska*, który został przeprowadzony w styczniu i lutym br. W sumie w ramach międzynarodowej edycji przeprowadzono ankiety w dwunastu krajach, obejmując badaniem 57 719 respondentów.

Z sondy na polskim rynku pracy wynika także, że 22,5 proc. uważa, że dobrze jest związać się z firmą na 6-9 lat, 12,5 proc. – za najbardziej odpowiedni okres pracy uznaje 15 lat. Okres od 10 do 15 lat wskazało 11,7 proc. ankietowanych. Stosunkowo niewiele osób odpowiedziało, że warto pracować u jednego pracodawcy krócej niż rok – uznało tak zaledwie 1,7 proc. badanych, a między 1-2 lata – 8,2 proc.

Lojalność wciąż za mało premiowana

Duża część respondentów uważa, że bycie lojalnym wobec pracodawcy owocuje korzyściami finansowymi lub niefinansowymi – odpowiedziało tak adekwatnie 27,9 proc. i 20,7 proc. Polaków. Z drugiej strony 33,1 proc uważa, że nowi pracownicy osiągają podobne korzyści i warunki zatrudnienia. A 18,4 proc. nie ma zdania. Z sondażu wynika, że 68,4 proc. miało od 1 do 3 pracodawców. Z kolei powyżej dziesięciu tylko 1,7 proc.

– Badanie pokazuje, że Polacy starają się zdobywać doświadczenie, ale jednocześnie są konsekwentni w swoich wyborach. Nie są skoczkami, ale też nie wiążą się z jednym pracodawcą na kilkanaście lat. Lojalność oznacza kilka lat pracy. Odpowiedzi ankietowanych wskazują wyraźnie, że firmy mają jeszcze wiele do zrobienia w kwestii doceniania lojalnych pracowników – mówi Aleksandra Pocheć z MonsterPolska.pl.

Najbardziej lojalni są Finowie

Wśród krajów, w których przeprowadzono badanie, najbardziej lojalnymi pracownikami, którzy pracowali dla obecnego pracodawcy przez ponad 5 lat, okazali się Finowie – 72,8 proc. i Słoweńcy – 70,2 proc. Dla porównania w Polsce tacy pracownicy stanowili 46,7 proc. badanych. Najniższy odsetek takich osób jest Serbii i wynosi 34,3 proc.

Co ciekawe Polacy to jedyni pracownicy, którzy nie chcieliby spędzić całego życia u jednego pracodawcy. Z kolei aż 19,2 proc. Chorwatów uważa, że takie zatrudnienie byłoby idealne. Podobnej odpowiedzi udzieliło 11,5 proc. pracowników w Słowenii, 10,4 proc. w Finlandii oraz 9,8 proc. w Serbii.

Czy lojalność się jednak opłaca? Jednym z bardziej interesujących odkryć badania jest fakt, że nowozatrudnieni pracownicy, definiowani jako pracujący dla jednego pracodawcy krócej niż rok, mają najbardziej intensywne odczucie, że lojalność się opłaca. Z drugiej strony, osoby pracujące obecnie dłużej niż pięć lat uważają, że firma nie nagradza ich już w żaden wyjątkowy sposób.

Tym samym badanie potwierdziło trend, że najskuteczniejszą strategią na podwyższenie dochodów jest zmiana pracy lub szukanie możliwości dorobienia poza miejscem pracy. Lojalność na dłuższą metę oznacza finansową stagnację.

* Badanie zostało wykonane w 12 krajach za pośrednictwem lokalnych portali wynagrodzeń. Łącznie wzięło w nim udział 57 719 respondentów.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Raport Hays 2025: Podwyżki w firmach, ale mniej hojnie niż w poprzednich latach

Jak wynika z Raportu płacowego 2025, opublikowanego przez...

Kobiety we władzach spółek GPW – kryterium 30% spełnia jedynie 1/5 firm

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych...

Zarządzanie zespołem pracowników – Jak to robić skutecznie?

Efektywne zarządzanie zespołem pracowników to fundament dobrze funkcjonującej organizacji....
Wiadomości

Raport Hays 2025: Podwyżki w firmach, ale mniej hojnie niż w poprzednich latach

Jak wynika z Raportu płacowego 2025, opublikowanego przez...

Zarządzanie zespołem pracowników – Jak to robić skutecznie?

Efektywne zarządzanie zespołem pracowników to fundament dobrze funkcjonującej organizacji....

Kobiety we władzach spółek GPW – kryterium 30% spełnia jedynie 1/5 firm

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych...

59% polskich firm zmaga się z niedoborem talentów – inżynieria i logistyka na czele listy braków

59% organizacji w Polsce ma trudności w zrekrutowaniu pracowników...

Rośnie popularność pracy sezonowej wśród młodzieży – ferie zimowe szansą na zarobek

Jak wynika z analiz Grupy Progres, rośnie zainteresowanie młodzieży...

HR-owa ósemka – tematy, które elektryzowały w 2024 roku

Rok 2024 to już przeszłość. Minione 12 miesięcy na...

Jak korzystać z kalkulatora B2B w firmie? Oto krótki poradnik krok po kroku

Optymalizacja podatków i składek ZUS to wyzwanie, przed którym...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie