Czy Polska wykorzysta potencjał Nowego Jedwabnego Szlaku?

0

Strategiczne położenie geograficzne, członkostwo w Azjatyckim Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, jak również widoczne w ostatnich miesiącach ocieplenie relacji polityczno-gospodarczych sprzyjają Polsce w odegraniu kluczowej roli w chińskim projekcie Nowego Jedwabnego Szlaku. To, czy wykorzystamy potencjał współpracy handlowej z Państwem Środka, zależy m.in. od zmiany podejścia polskich przedsiębiorców do kwestii eksportu do Chin.

Współpraca biznesowa na linii PolskaChiny, głównie w kontekście koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku stanowiła motyw przewodni konferencji prasowej poprzedzającej targi China Expo-China Brand Show Poland 2016, która odbyła się 30 sierpnia w Warszawie.

Konferencja prasowa China Brand Show

Na drodze do sukcesu?

O chęci pogłębienia polsko-chińskich relacji handlowych, w związku z inicjatywą „Jeden Pas, Jedna Droga”, mówił już na samym początku konferencji Tian Guofeng, przedstawiciel Ministerstwa Handlu Chińskiej Republiki Ludowej, które jest organizatorem targów ze strony chińskiej. Jak podkreślał Tian Guofeng, targi China Expo-China Brand Show Poland są do tego doskonałą okazją, dlatego zdobyły mocne poparcie ze strony chińskiego rządu.

Temat współpracy handlowej z Chinami był kontynuowany podczas panelu dyskusyjnego stanowiącego główny punkt konferencji. Eksperci byli zgodni co do tego, że Polska, z uwagi na atrakcyjne położenie geograficzne, ocieplenie relacji politycznych z Państwem Środka, czy członkostwo w Azjatyckim Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, ma szansę odegrać kluczową rolę w realizacji koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku. Pod warunkiem, że wykorzystamy możliwości związane z eksportem do Chin.

Chiński rynek wyzwaniem dla polskich eksporterów

Wojciech Piwowarski z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych podkreślał, że Szlak jest tylko narzędziem, do którego musi też dojść wola i możliwości ze strony polskich firm, aby eksportować na rynek chiński. Zaznaczał przy tym, że rynek chiński jest rynkiem bardzo konkurencyjnym i wymagającym, nie jest więc tak łatwo wejść na niego z polskim towarem. Piwowarskiemu wtórował Paweł Pniewski z Międzynarodowej Izby Handlu. –Najpierw musimy się więc zastanowić, co my możemy tam sprzedać – mówił Pniewski.

Czytaj również:  Systemy antydronowe są coraz bardziej zaawansowane. Mają walczyć z przemytnikami, terrorystami oraz nierozważnymi pilotami

Eksperci podkreślali, że Polscy przedsiębiorcy muszą szukać odpowiednich nisz, nie lekceważąc przy tym drobniejszej wymiany handlowej. Radosław Pyffel, wicedyrektor Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnej zwrócił też uwagę, że polscy przedsiębiorcy muszą wykazać się cierpliwością i konsekwencją, jeśli chodzi o wymianę handlową z Chinami. – Potrzebna jest metoda małych kroczków, regularności i systematyczności – mówił Pyffel. Piwowarski dodał z kolei, że polskie firmy muszą podejść do kwestii eksportu do Chin, jak do inwestycji długofalowej.

 

Wśród pomysłów ekspertów na polskie produkty, które mogłyby sprawdzić się na rynku chińskim znalazł się m.in. sprzęt medyczny i biofarmaceutyki, rozwiązania dotyczące ochrony środowiska, czy produkty dla dzieci (w związku ze zniesieniem polityki jednego dziecka).