E-commerce w Polsce 2017, raport Gemiusa na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej

Online shopping and e-commerce background

Rodzimy rynek e-handlu ma już dwie dekady. Gdy przypomnimy sobie jego początki, łatwo dostrzeżemy jak trudno było kiedyś zrobić zakupy online w miejscu innym niż Allegro… Dziś działa w naszym kraju kilkadziesiąt tysięcy e-sklepów, które w swoim asortymencie oferują właściwie wszystko. W 2017 roku 54 proc. polskich internautów kupowało online (w porównaniu z 50 proc. w roku 2016). To bardzo pozytywne dane, a jeszcze wiele przed nami, bo przecież handel internetowy stanowi zaledwie kilka procent (4-5%) całości sprzedaży detalicznej. Co ciekawe, wskaźnik ten w Polsce jest niższy, niż np. w sąsiadujących z nami Czechach (8%), nie wspominając o Wielkiej Brytanii, Niemczech czy krajach skandynawskich, gdzie e-commerce stanowi już kilkanaście procent ogólej wartości handlu.

Najsilniejszym czynnikiem zachęcającym do e-zakupów jest ich całodobowa dostępność (82 proc. wskazań). Zakupy online są postrzegane jako nieskomplikowane (41 proc.) i wygodne (44 proc.), ale także tańsze (33 proc.) i zajmujące mniej czasu (39 proc.) niż te w sklepach tradycyjnych. Pozytywną zmianę obserwuje się w przypadku najsłabszego elementu e-zakupów w oczach respondentów – postrzegania zakupów online jako bezpiecznych. Podczas gdy w 2016 roku 43 proc. ankietowanych uważało zakupy w sieci za ryzykowne, w 2017 opinię tę podzielało już tylko 38 proc osób.2017_09_21_Gemius_rynek_e-commerce_w_Polsce

─ Wszystko dzieje się zgodnie z planem i przewidywaniami ─ liczba kupujących w internecie rośnie, tak jak wartość całego rynku. Zresztą dotyczy to nie tylko Polski, ale też innych krajów z naszego regionu ─ mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa. ─ Dziś wartość rynku e-commerce w Polsce według różnych źródeł szacowana jest na 36-40 mld złotych i nikt nie ma wątpliwości, że będzie rosnąć. Czynników tego wzrostu jest sporo, ale wystarczy wymienić kilka. Po pierwsze, z każdym rokiem przybywa klientów, dla których zakupy online są zupełnie naturalne ─ to ci najmłodsi. Przybywa również tych, którzy przez lata przekonali się, że zakupy w sieci są bezpieczne ─ to kolei ci starsi. Po drugie, zakupy stają się coraz wygodniejsze i dostępniejsze ─ wielu sprzedawców zrozumiało, że bez mobile nie mają przyszłości, tak jak bez oferowania szybkiej dostawy i przyjaznej dla klientów polityki zwrotu towaru. Nie bez znaczenia jest również to, że sprzedawcy są coraz bardziej świadomi tego, jak skutecznie korzystać z danych oraz narzędzi zwiększających sprzedaż. Warto również zauważyć, że handel w sieci to nie tylko oferta dla klientów indywidualnych, ale również coraz istotniejsza rola handlu b2b ─ podsumowuje Molicki.

Świadomi e-konsumenci

Kupujący online są bardzo dobrze zorientowani w ofercie produktowej dostępnej w internecie, a ich świadomość marek serwisów i stron internetowych e-commerce jest bardzo wysoka – jedynie 17 proc. respondentów nie jest w stanie wymienić żadnej nazwy związanej z e-handlem. Najczęściej kupowane produkty to: odzież, dodatki, akcesoria oraz książki, płyty, filmy. Aż 70 proc. badanych kupiło już te produkty w sieci. Ponad połowa e-konsumentów (53 proc.) korzystała z oferty krajowych e-sklepów.

e-płatności

Jeszcze ciekawiej jest, gdy spojrzymy na e-płatności, których rozwój ma niebagatelny wpływ na wzrost popularności zakupów internetowych, w tym na urządzeniach mobilnych – mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager PayU w Polsce.

Kupujący wskazują, że szybkie przelewy (rozliczane w czasie rzeczywistym) zdecydowanie najbardziej ze wszystkich form płatności zachęcają ich do robienia zakupów online (62%). Deklarują też, że serwisem płatności, z którego korzystają najczęściej jest PayU. Dziękujemy. Jako PayU robimy wszystko, aby stworzyć środowisko jak najbardziej przyjazne dla e-konsumentów, aby mogli zapłacić za zakupy w dowolnym miejscu, z dowolnego urządzenia i o każdym czasie, korzystając z ulubionej metody płatności. Dlatego też poza wspomnianymi już szybkimi przelewami (w żargonie branżowym nazywamy je pay by linkami) dostarczamy szereg innych metod płatności, z tórych każda ma swoją grupę wiernych użytkowników, są to np. karty płatnicze, portfele elektroniczne takie jak Visa Checkout czy MasterPass, Android Pay, BLIK, a także formy odroczonych płatności takie jak raty udzielane całkowicie online i PayU | Płacę później.

Jednym z ważniejszych trendów, z którym mamy aktualnie do czynienia w handlu internetowym na całym świecie, są zakupy transgraniczne (tzw. cross-border commerce). To zagadnienie zstało również zgłebione przez autorów raportu ‘E-commrce w Polsce 2017’.

Jak wynika z raportu, zakupy w zagranicznych serwisach i sklepach internetowych stanowią 16% ogółu zakupów internetowych. Z prognoz ekspertów wynika natomiast, że już w 2020 r. handel transgraniczny będzie stanowił 1/3 całego e-handlu. Jest to ważny sygnał dla e-sklepów z ambicjami dotarcia do szerszej grupy odbiorócw, poza granicami Polski. Już dziś trzeba się na to przygotowywać. Z drugiej strony natomiast, sprzedawcy, którzy zdecydują się nadal działać wyłacznie lokalnie, będą musieli liczyć się z nową konkurencją, która pojawi się ze strony zagranicznych graczy, w tym również światowych gigantów e-handlu, takich jak np. chińska platforma AliExpress. Jak wskazuje E-commerce Polska serwis ten jest juz rozpoznawany spontanicznie przez 26% kupujacych w internecie, którzy korzystają z zagranicznych serwisów. To całkiem doby wynik jak na niespełna rok od uruchmienia polksojęzycznej wersji platformy.


Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Opracowanie dostarcza wiedzy o postawach wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci, znajomości marek obecnych w e-handlu, motywacji w zakresie wyboru sklepów internetowych, o kupowanych produktach oraz wydatkach na poszczególne kategorie, planach w zakresie zakupów w sieci, źródłach informacji na temat produktów, efekcie ROPO, preferencjach dotyczących sposobu realizacji transakcji internetowych oraz wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Raport został przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2017 roku.