Fundacja Kronenberga: Polscy przedsiębiorcy zadowoleni z ekspansji zagranicznej

warsaw warszawa

97 proc. polskich przedsiębiorców działających na zagranicznych rynkach jest zadowolonych ze swej działalności międzynarodowej. 39 proc. z nich planuje w najbliższych dwóch latach podjąć dalszą ekspansję zagraniczną – wynika z badań Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Z danych GUS wynika, że za granicę eksportuje aż 65 proc. dużych polskich firm i 47 proc. średnich. Według badania Fundacji Kronenberga, przedsiębiorcy swoje działania prowadzą średnio w 7 krajach, głównie w obszarze Unii Europejskiej oraz sąsiadujących z nią państw. Najczęściej wymieniane są Niemcy (57 proc.), Rosja (27 proc.), Francja (16 proc.) oraz Wielka Brytania (16 proc.).

– Niektóre polskie firmy zasługują już na miano międzynarodowych korporacji – mówi dyr. Piotr Kosno z departamentu klientów strategicznych Citi Handlowy. – Działają na wielu różnych rynkach jednocześnie i odgrywają na nich coraz ważniejszą rolę. Mało tego, badania pokazują, że wcale nie chcą osiadać na laurach. Ich celem jest dalszy rozwój i wykorzystanie coraz to nowych możliwości, jakie pojawiają się w ich otoczeniu rynkowym.

Według badanych, sukces nie jest zależny jedynie od jakości produktu ani od ceny. Jego osiągnięcie warunkuje przede wszystkim znajomość branży. Dla większości firm priorytetem jest pozyskanie informacji o nowych rynkach zbytu. Są one uzyskiwane w różny sposób m.in. poprzez partnerów biznesowych lub z ogólnodostępnych materiałów dotyczących sytuacji ekonomicznej danego kraju (1/3 badanych).

Kluczem do sukcesu, według 47 proc. ankietowanych jest wykwalifikowana, doświadczona kadra oraz partnerzy. 1/5 przedsiębiorców na pierwszym miejscu stawia czynniki makroekonomiczne jak np. kursy walutowe, często wskazują też na zagraniczną konkurencję (18 proc.). Co ciekawe, koszty pracy zagranicą nie stanowią dla przedsiębiorców dużej przeszkody. Inaczej jest w Polsce, gdzie wydatki na zatrudnienie są o wiele większym wyzwaniem. Dla 46 proc. przebadanych firm koszty pracy to główna bariera prowadzenia działalności w naszym kraju.