Kolejne przejęcia na horyzoncie. Top Market wśród 10 największych polskich sieci

M Sadecki
Michał Sadecki, prezes Polskiej Grupy Supermarketów

Polskie sieci spożywcze za wszelką ceną próbują umocnić swoją pozycję na rodzimym rynku, walcząc z zagranicznymi potentatami. Choć rywalizacja jest niełatwa, to polscy przedsiębiorcy wierzą, że w najbliższych latach dogonią zachodnią konkurencję. W tym roku Polska Grupa Supermarketów kontynuuje remodeling swoich sklepów, jednocześnie myśląc o poszerzeniu swoich wpływów w kolejnych województwach.

W kwietniu br. Polska Grupa Supermarketów pozyskała sześć nowych, dużych placówek znajdujących się w województwie mazowieckim, dolnośląskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim. To efekt realizacji strategii rozbudowy organicznej Grupy. Od kilku tygodni prowadzone są bowiem rozmowy z potencjalnymi partnerami, mającymi wprowadzić markę Top Market m.in. na rynek wielkopolski.

PGS w Top 10 polskich sieci. Potężne przyrosty nie są priorytetem.

Na początku maja tygodnik Forbes zaprezentował najnowszy ranking polskich sieci spożywczych w oparciu o liczbę sklepów. Liderem okazała się sieć ABC, natomiast Polska Grupa Supermarketów – skupiająca niezależnych detalistów, sklasyfikowana została na 10 miejscu. Grupa posiada obecnie ponad 600 sklepów i zakłada, że do końca roku uda się poszerzyć ich liczbę o około 10 procent. Jednak maksymalizacja przyrostu nie jest głównym celem Grupy.

Staramy się sukcesywnie poszerzać zasięgi naszych sklepów, przede wszystkim z uwzględnieniem oczekiwań członków PGS. Nie zamierzamy doprowadzać do sytuacji, w której placówki Top Market będą ze sobą mocno konkurować na lokalnym rynku. Moglibyśmy pozyskać w krótkim czasie około 100 sklepów, a następnie optymistycznie budować logistykę, jednak preferujemy stopniowy i rozwój z zachowaniem odpowiedniej płynności finansowej – mówi Michał Sadecki, prezes Polskiej Grupy Supermarketów, który jednocześnie zauważa, że prowadzona przez niego sieć pod względem obrotu znajdowałaby się na znacznie wyższej pozycji wśród polskich formatów.

Top Market wśród 10 największych polskich sieci

Rok 2021 okaże się decydujący dla większości polskich przedsiębiorców, również tych z sektora handlu. Ten rok to okres również poważnych zmian dla właściciela marki Top Market, który przeniósł swoją siedzibę z centrum Warszawy do podwarszawskich Jawczyc, gdzie znajduje się również magazyn centralny Grupy. Ten z resztą, w związku z ekspansją, ma zostać poszerzony o kolejne moduły.

Priorytetem PGS w dobie pandemii COVID-19 jest optymalizacja kosztów prowadzenia biznesu i utrzymanie dobrego cash-flow. Jak wskazuje Michał Sadecki, Grupa nie chce podążać drogą największych graczy, których sukcesy rynkowe wsparte są o mocne kredytowanie. Nie mniej, rozważane jest otwarcie kolejnych lokalnych centrów dystrybucyjnych, a jedno z nich może znaleźć w północno-wschodniej Polsce, gdzie w ostatnich latach dynamicznie rozwijała się siatka sklepów.

Grupa celuje również w dalszy rozwój marek własnych. Podczas, gdy w dyskontach oraz hipermarketach trwają wojny cenowe na towary popularnych marek, Top Market chce konkurować dzięki niskim cenom własnych wyrobów. Przełom 2020 i 2021 roku to okres poszerzania portfolio alkoholi, natomiast dalsza część roku ma przynieść kolejne nowości. Obecnie marki własne – O… Dobre. Pewne. Twoje! Spiżarnia Dworska oraz Włącz BIO liczą około 400 indeksów. Docelowo, dzięki współpracy z polskimi i zagranicznymi dostawcami oraz producentami, ich liczebność wzrośnie do ponad 500.

Kontynuowany jest także proces rebrandingu i remodelingu sklepów. Zaprezentowany w zeszłym roku, odświeżony logotyp Top Market został wdrożony jak na razie w zaledwie 30 proc. placówek w Polsce. Klienci, partnerzy oraz członkowie Grupy są, zdaniem przedstawicieli PGS, mocno związani ze starszą identyfikacją graficzną, jednak dalsze zmiany – komunikujące modernizację firmy – są konieczne i powinny w tym roku przyspieszyć.

Chcemy przyspieszyć z procesem modernizacji naszych sklepów. Naszym partnerom oferujemy nie tylko wsparcie marketingowe, ale również dostęp do technologii wspierających sprzedaż i zaplecze techniczne – dodaje Michał Sadecki.