Kompetencje matematyczne i informatyczne Polaków poniżej średniej OECD

rp_9a05b05b05_2029922639-chlon-kompetencje.png

CEO Magazyn Polska

Aktualizacja 2013-10-10 9:46

Polacy wciąż mają mniejsze umiejętności matematyczne i informacyjno-komunikacyjne niż średnia państw OECD. Luka jednak się zmniejsza, a młodzi ludzie nie ustępują rówieśnikom z innych krajów. Najgorzej jest w rolnictwie i wśród osób starszych.

 – Niestety odstajemy jeszcze od średniej OECD pod względem umiejętności rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego czy technologii informacyjno-komunikacyjnych, aczkolwiek ten dystans do średniej przez ostatnie 17 lat znacznie się zmniejszył. Na tle krajów, które były badane, stosunkowo dobrze wypada nasza młodzież – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Chłoń-Domińczak, ekonomistka z Instytutu Badań Edukacyjnych, była wiceminister pracy.

Międzynarodowe Badania Kompetencji Dorosłych przeprowadzono w latach 2011-2012 w 24 krajach. W Polsce przebadano niemal 10 tys. osób w wieku od 16 do 65 lat.

Chłoń-Domińczak zaznacza, że Polska jest jednym z krajów, które szybko nadrabiają dystans do średniej. Wynika to przede wszystkim z wysokich umiejętności młodych ludzi oraz osób zatrudnionych w sektorze nowoczesnych technologii, i dobrze wykształconych. Krajową średnią zaniżają jednak rolnicy oraz osoby starsze.

 – Badanie pokazuje, że np. bardzo niskie kompetencje mają rolnicy, których jest relatywnie dużo. Mamy jeszcze takie obszary i sektory w Polsce, gdzie umiejętności i kompetencje osób nie są najwyższe. Widzimy dużą lukę, jeżeli chodzi o umiejętności osób w najstarszych grupach wiekowych. Tutaj średnia umiejętności jest niższa niż w przypadku średniej OECD – zaznacza Chłoń-Domińczak.

Przekonuje jednak, że wyniki wskazują na pozytywny efekt zmian zachodzących w Polsce w ciągu ostatnich dwóch dekad. Choć wykształcenie wciąż liczy się bardziej na rynku pracy niż kompetencje, Chłoń-Domińczak przekonuje o konieczności nieustannej poprawy własnych umiejętności, także wśród osób w wieku średnim.

Polacy źle wypadają pod względem rozumienia tekstów. Choć w porównaniu do 1994 r. wynik jest lepszy o 35 pkt. (w skali 0-500), to gorsze od Polski spośród badanych krajów są jedynie Włochy i Hiszpania. Średni wynik w zakresie rozumowania matematycznego jest jeszcze niższy – 260 pkt. wobec 267 pkt. średniej w obszarze rozumienia tekstu.

 – Widzimy, że osoby, które pracują w sektorach bardziej rozwiniętych, są konkurencyjne z tym, jak wygląda średnia sytuacja międzynarodowo. W przeciwieństwie do takich sektorów, jak rolnictwo, gdzie widzimy nadal dosyć dużą lukę – ocenia Chłoń-Domińczak. – Widać także, że nasi studenci w niektórych obszarach są mniej więcej na poziomie średniej OECD. W niektórych, np. pedagogika, też od tej średniej odstają.

Była wiceminister pracy apeluje, by korzystać z licznych możliwości rozwijania kompetencji zarówno przez osoby młode, jak i starsze. Podkreśla, że takich narzędzi, które służą rozwijaniu umiejętności przez całe życie, jest w Polsce coraz więcej.