- Odwrócenie trendu wolumenów w logistyce morskiej i ich powrót do wzrostu w 3. kwartale
- Wolumeny w logistyce lotniczej nadal spadają ze względu na warunki rynkowe
- Wzrost udziału w rynku logistyki kontraktowej
- Silny nacisk na kontrolę kosztów
CHF m |
Q1-Q3 2023 |
Q1-Q3 2022 |
Δ | Q3
2023 |
Q3
2022 |
Δ |
Obrót netto | 18,159 | 30,603 | -41% | 5,438 | 9,972 | -46% |
Zysk brutto | 6,728 | 8,610 | -22% | 2,079 | 2,712 | -23% |
EBITDA | 2,158 | 3,689 | -42% | 640 | 1,109 | -42% |
EBIT | 1,581 | 3,119 | -49% | 446 | 924 | -52% |
Zyski za okres | 1,181 | 2,316 | -49% | 321 | 688 | -53% |
Grupa Kuehne+Nagel w miesiącach od stycznia do września 2023 r., mimo trudnego otoczenia rynkowego, osiągnęła dobre wyniki. Szczególna sytuacja gospodarcza związana z pandemią w latach 2021 i 2022 nadal zakłócała porównanie rok do roku wszystkich kluczowych danych. EBIT za pierwsze dziewięć miesięcy 2023 r. wzrósł niemal dwukrotnie w porównaniu z poziomem sprzed pandemii (EBIT Q1-Q3 2019: 794 mln CHF).
Obroty netto w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. wyniosły 18,2 mld CHF na poziomie Grupy, EBIT wyniósł 1,6 mld CHF, a zysk 1,2 mld CHF. Wskaźnik konwersji, który opisuje stosunek EBIT do zysku brutto Grupy, utrzymał się na wysokim poziomie 24%.
Stefan Paul, CEO Kuehne+Nagel International AG:
„Grupa Kuehne+Nagel osiągnęła dobre wyniki w trzecim kwartale 2023 roku, mimo że oczekiwane ożywienie gospodarcze nie nastąpiło. Zyskaliśmy udział w rynku i zabezpieczyliśmy nasze zyski. Osiągnęliśmy istotne sukcesy we wdrażaniu strategii Roadmap 2026, szczególnie w obszarze energii odnawialnej i na rozwijających się rynkach azjatyckich. W ostatnim kwartale 2023 r. będziemy nadal koncentrować się na kontroli kosztów, która jest mocno zakorzeniona w naszej kulturze korporacyjnej”.
Spis treści:
Logistyka morska
CHF m |
Q1-Q3 2023 |
Q1-Q3 2022 |
Δ | Q3
2023 |
Q3
2022 |
Δ |
Obrót netto | 6,804 | 14,839 | -54% | 1,945 | 4,970 | -61% |
Zysk brutto | 1,847 | 2,809 | -34% | 538 | 867 | -38% |
EBIT | 875 | 1,711 | -49% | 236 | 503 | -53% |
Obroty netto w jednostce biznesowej logistyki morskiej wyniosły 6,8 mld CHF, a zysk operacyjny (EBIT) w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku wyniósł 875 mln CHF. Współczynnik konwersji utrzymał się na wysokim poziomie 47%.
Do końca września 2023 r. wolumen przewozów kontenerowych wyniósł 3,2 mln TEU. Na ogólnym rynku, który nadal spadał, logistyka morska odnotowała niewielki wzrost wolumenu w trzecim kwartale 2023 roku, który nasilił się we wrześniu. Wzrost udziału w rynku dotyczył głównie tras Azja-Europa i Trans-Pacyfik.
W sierpniu 2023 r. Kuehne+Nagel ogłosiło duży projekt w ramach saudyjskiego projektu NEOM. Do 2025 r. firma przetransportuje 1,4 mln ton sprzętu do budowy turbin wiatrowych na rzecz firmy Envision Energy.
Logistyka lotnicza
CHF m |
Q1-Q3 2023 |
Q1-Q3 2022 |
Δ | Q3
2023 |
Q3
2022 |
Δ |
Obrót netto | 5,028 | 9,117 | -45% | 1,512 | 2,793 | -46% |
Zysk brutto | 1,348 | 2,320 | -42% | 411 | 707 | -42% |
EBIT | 429 | 1,149 | -63% | 136 | 323 | -58% |
Obroty netto w jednostce biznesowej logistyki lotniczej wyniosły 5,0 mld CHF, a EBIT 429 mln CHF w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku. Współczynnik konwersji wyniósł 32%.
W okresie od stycznia do września 2023 r. obsłużono około 1,5 mln ton przesyłek lotniczych. Szczególnie dobrze radziły sobie segmenty towarów łatwo psujących się i aerospace.
W ostatnich miesiącach jednostka lotnicza zainwestowała w swoją infrastrukturę z myślą o przyszłym rozwoju, otwierając między innymi nową bramę na lotnisku Charles de Gaulle w Paryżu z około 13 000 mkw powierzchni magazynowej i bezpośrednim dostępem do płyty lotniska.
Logistyka drogowa
CHF m |
Q1-Q3 2023 |
Q1-Q3 2022 |
Δ | Q3
2023 |
Q3
2022 |
Δ |
Obrót netto | 2,707 | 3,016 | -10% | 834 | 983 | -15% |
Zysk brutto | 987 | 1,010 | -2% | 303 | 326 | -7% |
EBIT | 119 | 120 | -1% | 26 | 40 | -35% |
Obroty netto jednostki biznesowej logistyki drogowej wyniosły 2,7 mld CHF przy zysku EBIT w wysokości 119 mln CHF w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku. Wolumen zrealizowanych zamówień wyniósł około 17,4 mln. Spowolnienie gospodarcze na głównych rynkach, zwłaszcza w Europie, wpłynęło na wolumeny przesyłek w trzecim kwartale 2023 roku.
Jednostka drogowa wprowadziła nową ofertę aktywnej redukcji emisji gazów cieplarnianych z transportu lądowego. Klienci mogą teraz zmniejszyć swój ślad węglowy, decydując się na stosowanie uwodornionego oleju roślinnego (HVO), a w przyszłości będą mogli również to zrobić, zlecając transport elektrycznymi ciężarówkami.
Logistyka kontraktowa
CHF Mio. |
Q1-Q3 2023 |
Q1-Q3 2022 |
Δ | Q3
2023 |
Q3
2022 |
Δ |
Obrót netto | 3,620 | 3,631 | – | 1,147 | 1,226 | -6% |
Zysk brutto | 2,546 | 2,471 | 3% | 827 | 812 | 2% |
EBIT | 158 | 139 | 14% | 48 | 58 | -17% |
Przy obrotach netto 3,6 mld CHF i EBIT w wysokości 158 mln CHF, jednostka biznesowa logistyki kontraktowej odnotowała dalszy wzrost zysków w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku.
Współczynnik konwersji na poziomie 6,2% pokazuje pozytywny efekt udoskonalonego miksu biznesowego ukierunkowanego na rozwiązania e-commerce i opieki zdrowotnej, przy jednoczesnym utrzymaniu tempa wzrostu powyżej rynku.
Jednostka logistyki kontraktowej osiągnęła swój ambitny cel w zakresie zrównoważonego rozwoju, polegający na wytwarzaniu ponad 20% swojego zapotrzebowania na energię wewnętrznie (np. poprzez zastosowanie fotowoltaiki). Cel ten został osiągnięty do września 2023 r. – dziewięć miesięcy przed terminem.