Marka S.A. publikuje wyniki finansowe za pierwszy kwartał bieżącego roku

statystyki

Notowana na NewConnect firma pożyczkowa opublikowała wyniki finansowe za pierwszy kwartał bieżącego roku. Przychody ze sprzedaży wyniosły 4,23 mln zł, a zysk netto 336,99 tys. zł. Marka S.A. stosuje obecnie restrykcyjną politykę udzielania pożyczek, co w konsekwencji ma prowadzić do poprawy jakości portfela pożyczkowego. Spółka zakończyła również drugą emisję obligacji pozyskując 1,085 mln zł w ramach prowadzonego Programu Publicznej Emisji Obligacji.

W I kwartale 2015 r. białostocka firma zanotowała nieznaczny spadek poziomu przychodów ze sprzedaży, które stanowią 4 225,01 tys. zł., czyli o 4,63% mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r., kiedy przychody ze sprzedaży stanowiły 4 429,91 tys. zł. Natomiast osiągnięte przychody są większe o 9,63% w porównaniu do wyniku IV kwartału 2014 r., kiedy wyniosły 3 853,82 tys. zł. Spółka osiągnęła dodatni wynik netto o wartości 336,99 tys. zł. W analogicznym kwartale 2014 r. wynik netto wyniósł 527,35 tys. zł.

– Zdecydowaliśmy się zaostrzyć politykę udzielania pożyczek. Dokładna ocena pożyczkobiorców, co prawda zwiększa poziom odrzuconych wniosków o pożyczkę, a tym samym wpływa na osiągane przychody, ale jednocześnie zwiększa jakość naszego portfela pożyczkowego. Mam nadzieję, że zmiany przyczynią się do wzrostu wartości fundamentalnej Spółki i zapewnią bezpieczny oraz stabilny rozwój prowadzonej działalności operacyjnej w 2015 r. –skomentował Jarosław Konopka – Prezes Zarządu Marka S.A.

Spadek przychodów ze sprzedaży w I kwartale 2015 r. jest związany między innymi z sezonowością na rynku sprzedaży pożyczek przy jednoczesnym wprowadzeniu przez Spółkę restrykcyjnej polityki sprzedażowej. Restrykcje sprzedażowe dokonane w stosunku do nowych, jak i obecnych klientów, pociągnęły za sobą zwiększenie poziomu odrzuconych wniosków o zaciągnięcie pożyczki gotówkowej. Jednocześnie taka polityka automatycznie wyklucza klientów, którzy nie regulują swoich zobowiązań finansowych w terminie i wpadają w tzw. spiralę zadłużenia. W efekcie tych działań nastąpiło istotne polepszenie jakości portfela pożyczek Marka S.A udzielonych od początku roku.
[quote_box_center]
– Fundamentalna zmiana strategii rozwoju Spółki, wdrożenie programu gruntownej restrukturyzacji i stały monitoring zmian, jak również aktywna współpraca z Pośrednikami Finansowymi miały duży wpływ na osiągnięte przez nas wyniki finansowe w I kwartale 2015 r. W zakresie zwiększenia sprzedaży prowadzimy intensywne rozmowy oraz prace celem rozszerzenia bazy pośredników kredytowych. Ponadto ciągle pracujemy nad lepszym dopasowaniem produktu do potrzeb klienta –dodał Jarosław Konopka.[/quote_box_center]

W I kwartale 2015 r. wysokość podstawowych kosztów operacyjnych wyniosła 2.516,76 tys. zł, czyli o 1,57% mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. ale już o 6,19% mniej w odniesieniu do IV kwartału 2014 r. Systematyczne kwartalne zmniejszenie kosztów to efekt programu optymalizacji kosztowej i wprowadzonych zmian w zakresie ograniczania kosztów operacyjnych.

Zarząd na podstawie danych finansowych za I kwartał 2015 r. i przyjętych założeń na 2015 r. podtrzymuje prognozę na 2015 rok, w której przewiduje przychody w wysokości 24 542,00 tys. zł oraz zysk netto 3 511,00 tys. zł

Informacje o Spółce

Marka S.A. to doświadczona firma z branży finansowej, specjalizująca się w dostarczaniu szybkich pożyczek gotówkowych z obsługą w domu klienta z tygodniową spłatą. Spółka oferuje pożyczki w opcji na konto bankowe o wartości od 500 do 30 000 zł na okres od 4 miesięcy do 37 miesięcy, przy czym pożyczki o dłuższym okresie spłaty oferowane są stałym i lojalnym klientom. Sprzedaż odbywa się głównie poprzez pośredników handlowych na obszarze prawie całego kraju. Na koniec 2014 r. Spółka posiadała blisko 25 tys. klientów (ponad 30,8 tys. aktywnych umów pożyczkowych).