PayU: Wydatki online na modę i urodę w Polsce rosną szybciej niż w Czechach i w Rosji

Joanna Pieńkowska-Olczak
Joanna Pieńkowska-Olczak, Prezes PayU S.A.

Rynki szybko rozwijające się, wśród nich Polska, odnotowują bezprecedensowy wzrost wydatków konsumenckich w internecie – wynika z najnowszego raportu PayU o e-handlu na świecie. Uroda i kosmetyki, treści cyfrowe, moda i akcesoria oraz edukacja – to kategorie zakupowe, w których upatruje się największego potencjału wzrostu w nadchodzących latach. Coraz większe umiejętności cyfrowe społeczeństwa oraz szybki rozwój technologii mobilnych sprawiły, że już 20 mln Polaków kupuje przez internet, a ponad połowa transakcji jest dokonywana z poziomu telefonu komórkowego.

Systematycznie rosnący dochód rozporządzalny Polaków, wynikający m.in. z rozwoju gospodarczego kraju, w połączeniu z rosnącym dostępem do szerokopasmowego internetu oraz rozpowszechnieniem technologii mobilnych i rosnącym poziomem wiedzy technologicznej konsumentów, doprowadził do przełomowego momentu w branży
e-commerce. Jesteśmy świadkami bezprecedensowego wzrostu wydatków konsumenckich
w internecie, a Polska należy do najbardziej obiecujących rynków dla wschodzących liderów handlu elektronicznego, działających w sektorach takich jak: uroda i kosmetyki, treści cyfrowe, moda i akcesoria oraz edukacja, wynika z raportu The Next Frontier, opracowanego przez PayU.

Uroda i kosmetyki

​​Polscy internauci wydają coraz więcej na produkty oferowane przez e-sklepy z branży beauty & cosmetics – oczekuje się, że do końca 2021 r. wydatki na kosmetyki i inne produkty związane z dbałością o urodę sięgną 720 mln dolarów, co stanowi wzrost o 34%
w porównaniu do wyników za rok 2019 oraz o 13% w porównaniu do 2020 r. Prognozowany wzrost wydatków online w Polsce w analizowanej kategorii zakupowej w latach 2019-2021 jest wyższy niż w Rosji (32%) i Czechach (23%), ustępując w regionie jedynie Rumunii (47%).

the_next_frontier_uroda_i_kosmetyki_rynkithe_next_frontier_uroda_i_kosmetyki

Moda i akcesoria

Polski rynek odzieżowy należy do najatrakcyjniejszych i największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dynamiczne zmiany związane z transformacją cyfrową całej branży, jak i samych konsumentów sprawiają, że wydatki na modę i akcesoria w kanale online nieustannie rosną – szacuje się, że w 2020 roku przekroczyły one 5,7 mld dolarów (zaledwie o 300 mln dolarów mniej niż w Rosji).

Prognozowany wzrost wydatków online w kategorii moda i akcesoria w latach 2019-2021 plasuje Polskę w środku zestawienia dla regionu i wynosi 41%. Jest to większy wzrost niż w Rosji (34%) czy w Czechach (17%), jednak mniejszy niż na Węgrzech (57%) i w Rumunii (75%). Rumunia zdecydowanie wyróżnia się pod względem tempa wzrostu w tym segmencie i najprawdopodobniej w tym roku wydatki konsumentów na ubrania, obuwie i akcesoria kupowane online przekroczą po raz pierwszy w historii 1 mld dolarów.the_next_frontier_moda_i_akcesoria_rynkithe_next_frontier_moda_i_akcesoria

Treści cyfrowe

Liczne ograniczenia i zatrzymanie Polaków w domach wpłynęło nie tylko na zwyczaje konsumenckie w korzystaniu z treści cyfrowych, ale także na wyraźny wzrost wydatków w tej kategorii zakupowej.  Szacuje się, że do końca 2021 r. konsumenci w Polsce wydadzą na nie 615 mln dolarów, co stanowi wzrost o 39% w porównaniu do wyników za rok 2019 oraz o 14% w porównaniu do 2020 r. Prognozowane wzrosty wydatków na treści cyfrowe w Polsce w latach 2019-2021 są jednakowe jak w Rosji (39%), pomimo znacznych różnic w wielkości rynków konsumenckich obu krajów. 63 miliony kupujących przez internet w Rosji,
w porównaniu do 20 milionów w Polsce, może wydać na treści cyfrowe 1,41 mld dolarów do końca bieżącego roku – wynika z analiz. Największych wzrostów w regionie oczekuje się natomiast w Rumunii (54%).the_next_frontier_tresci_cyfrowe

Edukacja

Raport PayU potwierdza, że konsumenci na całym świecie, w tym także w Polsce, aktywnie wykorzystują okres pandemii i izolacji społecznej, aby pracować nad rozwojem osobistym
i podnosić kwalifikacje zawodowe, które będą szczególnie cenne w post-covidowym krajobrazie rynku. Na przestrzeni ostatnich miesięcy konsumenci częściej i chętniej inwestowali w kursy i szkolenia samodoskonalące oraz zdobywanie nowych umiejętności
– wydatki na produkty i usługi oferowane przez sektor edukacji wzrosły w 2020 roku o 39%
w porównaniu do roku 2019.

Wydaje się, że nigdy wcześniej nie było lepszego czasu dla branży e-commerce. Wydatki konsumentów w internecie w analizowanych kategoriach zakupowych regularnie rosną, zarówno na świecie, jak i w Polsce. Wybuch pandemii COVID-19 przyspieszył naturalnie zachodzące zmiany na rynku e-commerce, jednak z naszej perspektywy dla stałego rozkwitu tej branży kluczowe są przede wszystkim wciąż rosnące umiejętności cyfrowe społeczeństwa, stymulowane m.in. poprzez szybki rozwój technologii mobilnych
– podsumowuje Joanna Pieńkowska-Olczak, Prezes PayU S.A.
payu edukacja

O raporcie

„The Next Frontier” to nowy raport dotyczący e-handlu na świecie przygotowany przez PayU. Jest to analiza wydatków konsumenckich online w 19 krajach na pięciu kontynentach. Publikacja opisuje najbardziej obiecujące rynki dla wschodzących liderów handlu elektronicznego i podkreśla bezprecedensowy wzrost wydatków internetowych wśród konsumentów na tychże rynkach. W raporcie przeanalizowano cztery najszybciej rozwijające się sektory konsumenckie, w których PayU widzi największy potencjał wzrostu w nadchodzących latach: uroda i kosmetyki, treści cyfrowe, moda i akcesoria oraz edukacja. Pełna treść raportu jest dostępna do pobrania na stronie PayU.

===

Metodologia

W celu odkrycia możliwości rozwoju dla wschodzących liderów handlu elektronicznego, PayU przeprowadziło analizę danych zewnętrznych oraz danych z własnych platform płatniczych w 19 krajach na pięciu kontynentach w czterech szybko rozwijających się sektorach dóbr konsumenckich: uroda i kosmetyki (pielęgnacja włosów, perfumy, higiena osobista, pielęgnacja skóry, makijaż), treści cyfrowe (platformy służące do cyfrowej dystrybucji muzyki, platformy wideo na żądanie (VOD), platformy do transmisji strumieniowej, platformy wideokonferencyjne i audio, publikacje cyfrowe, np. e-booki, e-magazyny), moda i akcesoria (odzież, obuwie, torby i akcesoria) oraz edukacja (kursy online, profesjonalne usługi edukacyjne, wydawnictwa szkolne i naukowe, opłaty za czesne szkół i uczelni wyższych).