PKM Duda inwestuje w rozwój. Planów strategicznych spółki nie zmieniają niskie ceny mięsa na rynku

0

CEO Magazyn Polska

Ceny wieprzowiny są coraz niższe, ale Polski Koncern Mięsny Duda inwestuje w rozwój. W Polsce rośnie bowiem sprzedaż mięsa. Duda szykuje się więc do kolejnych przejęć firm z branży, tworzenia nowych hurtowni oraz zwiększania własnej hodowli trzody chlewnej. Wzrostu cen nie spodziewa się jednak wcześniej niż w drugiej połowie 2016 roku.

Polski Koncern Mięsny Duda, który na początku września poinformował o kupnie za ponad 28 mln zł spółki Agro Provimi z Bieganowa, zapowiada, że dzięki transakcji zamierza m.in. zwiększyć produkcje tucznika i warchlaka o 25 proc.

Przejęliśmy 670 ha ziemi własnej, 1,5 tys. ziemi dzierżawionej, w związku z tym zwiększamy ten potencjał w dwóch obszarach: po pierwsze ziemia, a po drugie trzoda chlewna – podkreśla  w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Dariusz Formela, prezes zarządu Polskiego Koncernu Mięsnego Duda.  Oczywiście niebagatelną rzeczą z naszego punktu widzenia jest kwestia lokalizacji, gdzie możemy się rozwijać, i liczymy, że Bieganów będzie takim miejscem, gdzie będziemy mogli zainwestować i rozwinąć fermy zarodowe.

Prezes PKM Duda zwraca uwagę na to, że firma funkcjonuje w kilku segmentach. Zgodnie z najnowszą strategią na lata 2015–2019 wszystkie one mają być rozwijane równolegle.

– Każdy z tych segmentów musi być rozwijany w sposób zrównoważony, mówimy o polach, trzodzie chlewnej, mówimy o ubojniach, w których zwiększymy uboje o 25 proc., mówimy o rozwoju terytorialnym handlu dystrybucyjnego, czyli budowie hurtowni, których mamy dzisiaj kilka. Musimy w ciągu najbliższych 3–5 lat zwiększyć stan posiadania o kolejne 5 do 6 hurtowni.

Firma trzyma się swej strategii rozwoju, mimo że ceny mięsa w Polsce od kilku lat spadają i nie wydaje się, by ta tendencja miała szybko ulec zmianie. Wskazują na to analizy Komisji Europejskiej.

 Te ceny będą zbliżone do tych z 2015 roku, a przypomnę, że w 2015 roku ma ceny niższe niż 2014, 2013 i 2012 rok  mówi Dariusz Formela. W związku z tym wydaje się, że jeszcze w 2016 roku, przynajmniej w jego pierwszej połowie, będziemy ten dołek testować. Druga połowa powinna być lepsza, ona na pewno jest lepsza dla warchlaków, gorsza dla tuczników.

Mimo deklaracji o rozwoju wszystkich segmentów działalności Polski Koncern Mięsny Duda bardzo dużą wagę przykłada do kwestii sprzedaży. Gdy ceny spadają, zyski zapewnić może rosnący obrót, a jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w 2014 roku Polacy kupili o 1,4 proc. więcej mięsa niż rok wcześniej. Co więcej, wieprzowina zaczęła odzyskiwać rynek: w 2014 r. jej spożycie wyniosło 38,5 kg na mieszkańca Polski wobec 35,5 kg w 2013 r. W tym roku ma ona osiągnąć poziom 39,5 kg. By na tym skorzystać, PKM Duda zapowiada inwestycje w nowe hurtownie.

Czytaj również:  Inflacja wyższa od oczekiwań

– Będą kolejne, prowadzimy rozmowy i na poziomie potencjalnych przejęć, i na poziomie lokalizacji – deklaruje prezes Dariusz Formela z Polskiego Koncernu Mięsnego Duda. – Mamy kilka własnych działek w Polsce i chcielibyśmy wykorzystać je do wybudowania tam hurtowni bądź zmodernizowania istniejących już budynków.