Polski rynek artykułów higienicznych rośnie o ok. 4 proc. rocznie. Producenci zaczynają stawiać na ekologię

0

Rynek artykułów higieniczno-kosmetycznych stabilnie rośnie o około 3–4 proc. rocznie. Szybciej rozwija się stosunkowo nowy segment produktów do utrzymania czystości w domu. W obu przypadkach dominującym trendem, który będzie rządzić tym rynkiem w następnych latach, jest ekologia i innowacje. Mogłoby się wydawać, że innowacyjność w produkcji wacików czy patyczków jest ograniczona. Wręcz przeciwnie, można być bardzo innowacyjnym w produkcji nawet tak podstawowych produktów higienicznych – podkreśla Rafał Szczepkowski, prezes Harper Hygienics.

– Polski rynek produktów kosmetycznych jest wart – w zależności od kategorii – około 150 mln zł w przypadku zwykłych, suchych płatków higienicznych i ok. 50–60 mln zł w przypadku patyczków higienicznych. Ten rynek jest dosyć stabilny – rośnie ok. 3–4 proc. w skali roku. Ponadto pojawiają się również różnego rodzaju specjalistyczne produkty do demakijażu czy pielęgnacji dziecięcej. W innych kategoriach również jest duży potencjał, ale nie są to duże przyrosty –mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Szczepkowski, prezes Harper Hygienics.

Na tle europejskiego rodzimy rynek jest bardziej rozwinięty pod względem kategorii produktów higieniczno-kosmetycznych i ich dostępności.

– Byłem bardzo zaskoczony, odwiedzając niedawno kilka krajów w Europie Centralnej, gdzie na półkach hipermarketów stoją np. pudełka z patyczkami higienicznymi dwóch firm, natomiast w Polsce mamy ich co najmniej osiem. Tutaj ten rynek jest bardzo rozwinięty, lubimy stosować różnego rodzaju innowacje również w takich prostych produktach jak waciki – mówi Rafał Szczepkowski.

W tradycyjnych kategoriach produktowych, jakimi są płatki i patyki higieniczne, Harper Hygienics ze swoją marką Cleanic jest liderem z około 25-proc. udziałem w całym rynku. Prezes spółki ocenia, że potencjał tego segmentu rynku jest wzrostowy ze względu na powiązany z nim szybki rozwój branży kosmetycznej.

– Możliwości rynku kosmetycznego w Polsce są ogromne. Mamy duży potencjał do rozwoju obecnie oferowanych produktów, ale również możliwość do wejścia w nowe, niezagospodarowane dotąd kategorie produktów. Dzięki naszemu zapleczu technologicznemu oraz pozycji lidera w innowacyjnych produktach bawełnianych jesteśmy w stanie odpowiedzieć m.in. na globalny trend i oferować innowacyjne – bardziej ekologiczne produkty higieniczne i kosmetyczne – podkreśla Rafał Szczepkowski.

Czytaj również:  Większość Polaków utrzymuje dobre relacje z przełożonym także w mediach społecznościowych. Może to wpływać na życie zawodowe

Jedną z widocznych już zmian na tym rynku są patyczki kosmetyczne. Dotychczas składały się głównie z polipropylenu i czystej bawełny. Jednak Unia Europejska klasyfikuje polipropylen jako odpad, dlatego producenci zaczęli wprowadzać ekologiczne patyczki papierowe, które np. we Francji są już jedynymi dostępnymi na rynku.

– Jesteśmy absolutnie przekonani, że ekologia będzie wyznaczać trendy na następne kilka lat. Jesteśmy gotowi na tę zmianę. Dostarczamy już takie patyczki – produkujemy je i mamy stałe kontrakty na ich wykonanie. Co ważne, nie kończymy wyłącznie na tym produkcie. Dzięki innowacyjnej linii technologicznej Arvell stale pracujemy nad rozwojem naszej oferty, aby móc oferować jak najlepsze produkty przyjazne środowisku – mówi Rafał Szczepkowski.