Rynek pocztowy uwolniony tylko w teorii. Prywatni operatorzy jednak korzystają na nowym prawie

rp_c96cb583e7_1391702435-emerson.png

CEO Magazyn Polska

Liberalizacja rynku pocztowego nie spełnia pokładanych w niej nadziei. Operatorzy pocztowi, konkurencyjni dla Poczty Polskiej, podkreślają, że dostęp do rynku i tak jest ograniczony. Mimo to zmiana przepisów umożliwiła im wdrożenie nowych usług.

 – Spodziewaliśmy się znacznie więcej po liberalizacji rynku pocztowego. Dziś mogę powiedzieć, że ten rynek teoretycznie został zliberalizowany, bo jako operatorzy pocztowi i firmy, które mogą zajmować się usługami brokerskimi, nie mamy pełnego dostępu do rynku – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Rogut, dyrektor ds. rozwoju Emerson Polska.

Liberalizacja rynku usług pocztowych została formalnie zakończona 1 stycznia 2013 r. Wtedy uwolniono rynek przesyłek ważących do 50 g, na które miała monopol Poczta Polska. Państwowy operator nadal jest tzw. operatorem wyznaczonym na przejściowy okres trzech lat, co gwarantuje mu wiele przywilejów, m.in. moc stempla pocztowego. Potem Urząd Komunikacji Elektronicznej rozpisze konkurs, który wyłoni nowego operatora wyznaczonego na okres 10 lat. 

Piotr Rogut podkreśla jednak, że liberalizacja jest tylko częściowa, bo na rynku nadal nie pojawili się nowi operatorzy ani firmy brokerskie, które kumulowałyby wolumeny swoich klientów i negocjowały niższe ceny u operatorów. Dotychczasowe zmiany w prawie ułatwiły jednak spółce Emerson Polska uruchomienie usługi elisty.pl. Umożliwia ona klientom wysłanie listu w formie elektronicznej do centrum obsługi korespondencji spółki, gdzie dokument jest drukowany, kopertowany i nadawany za pośrednictwem tradycyjnego operatora pocztowego. Pozwala to znaczenie przyspieszyć wysyłkę i dostarczenie korespondencji do adresata, a także obniżyć koszty o ponad połowę, w stosunku do tradycyjnych usług pocztowych.

 – Wiele lat się do tego przymierzaliśmy, wiele firm o tym mówiło, a my ciężko pracowaliśmy – zaznacza Piotr Rogut. 

Dodaje, że usługa elisty.pl będzie dalej rozwijana i wzbogacana o kolejne funkcje. Spółka zamierza również rozszerzyć ofertę nie tylko dla małych i średnich firm, ale także dla dużych korporacji. Pakiet usług ma umożliwić tańszą wysyłkę znacznej ilości korespondencji.

Emerson Polska został jednym ze zdobywców nagrody „Najlepszy Partner w Biznesie 2013”. Nagrodzono właśnie usługę elisty.pl, pierwszą w Polsce usługę outsourcingu obsługi korespondencji dostępną dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz użytkowników indywidualnych.