Firma Ceneo.pl przedstawiła raport dotyczący internetowej sprzedaży produktów dla zwierząt. Najpopularniejszymi produktami kupowanymi przez Polaków są: karmy dla psów i kotów oraz artykuły higieniczne, w tym obroże przeciw pchłom i kleszczom oraz preparaty odrobaczające.
Niezmiennie od 2019 roku najpopularniejszym produktem dla zwierząt jest obroża przeciw pchłom i kleszczom Bayer Foresto. Produkt ten występuje w dwóch wersjach, dla zwierząt powyżej i poniżej 8 kilogramów. Obie wersje posiadają w serwisie Ceneo w sumie ponad 22 tysiące opinii użytkowników oraz bardzo wysokie średnie oceny (odpowiednio 4,84 i 4,87). Ogółem wśród 20 najpopularniejszych produktów są aż cztery obroże przeciw pchłom i kleszczom.
Aż sześć produktów z top 20 należy do kategorii karmy dla psów. Dominuje tutaj trzech producentów: Wiejska zagroda, Brit oraz Royal Canin. Ponadto popularnymi produktami są również kuwety, klatki, ozdoby akwariowe oraz odżywki i suplementy dla zwierząt.
Od początku pandemii internetowa sprzedaż artykułów dla zwierząt rośnie w tempie kilkudziesięciu procent rocznie
Na portalu Ceneo.pl drugi kwartał 2020 roku to okres największej dynamiki ruchu internetowego związanego z artykułami dla zwierząt. Miesięczne wzrosty rok do roku w kategorii „karmy i akcesoria dla psów” kształtowały się w tym czasie pomiędzy 57% a 85%, z kolei w kategorii „karmy i akcesoria dla kotów” wynosiły pomiędzy 61 i 87%. Największy wzrost zanotowała jednak kategoria „artykuły zoologiczne’, zainteresowanie nią rosło w tempie od 87% do 167%.
Ogółem, klikalność kategorii „karmy i akcesoria dla psów” w 2020 roku wzrosła o 47% w stosunku do roku 2019. Identyczny wynik zanotowała kategoria „karmy i akcesoria dla kotów”, jednak największy wzrost klikalności, aż o 77%, zanotowała branża „artykuły zoologiczne”.
O dynamice branży świadczy to, że w 2020 roku, w porównaniu z rokiem 2019, ruch internetowy związany z wieloma produktami rósł w tempie trzycyfrowym. Zainteresowanie internautów legowiskami dla psów wzrosło o 137%, drapakami dla kotów o 158%, klatkami dla małych zwierząt o 158%, klatkami i kojcami dla psów o 195%, klatkami dla ptaków o 187%, terrariami o 227%. Rekordowym produktem pod względem wzrostu popularności w 2020 roku były budy dla psów, związany z nimi ruch internetowy wzrósł aż o 307%.
Branża staje się coraz bardziej konkurencyjna
Jednocześnie od 2019 roku nieznacznie spada średnia wartość koszyka zakupowego. W kategorii „artykuły zoologiczne” spadła z 85 zł w roku 2019 do 78 zł w roku 2021. Oznacza to spadek o 5% w roku 2020 i kolejne 3% w roku 2021. Podobnie jest w kategorii „karmy i akcesoria dla kotów” – spadek ze 115 do 92 zł, o 10% w roku 2020 i 12% w roku 2021 oraz w kategorii „karmy i akcesoria dla psów” – spadek ze 151 do 137 zł o 4% w roku 2020 i o 6% w roku 2021. Te dane mogą świadczyć o tym, że w szybkim tempie rośnie konkurencyjność rynku oraz zaostrza się walka cenowa między producentami.
Najważniejszą grupę wiekową nabywców są konsumenci w wieku pomiędzy 25 a 34 lata. Stanowią oni aż 31,1% wszystkich nabywców. Drugą największą grupą są konsumenci w wieku 35-44 lata – 21,8% ogółu. Prawie dwie trzecie klientów we wszystkich kategoriach wiekowych stanowią kobiety.
Kobiety najczęściej kupują karmy i akcesoria dla psów (58,7%), karmy i akcesoria dla kotów (22,3%) oraz artykuły zoologiczne (19%). Mężczyźni również najbardziej są zainteresowani artykułami dla psów (49,3%), jednak na drugim miejscu znajdują się artykuły zoologiczne (35,3%) a dopiero na trzecim miejscu artykuły dla kotów (15,4%).