- Pomyślne spełnienie wymagań serwisowych w świetle ograniczonych i trudnych do zaplanowania łańcuchów dostaw
- Koncentracja na rozwiązaniach dla branży farmaceutycznej i e-commerce
- Rosnący na całym świecie popyt na wszystkie rodzaje transportu
H1 2021 |
H1 2020 | Δ | Q2 2021 | Q2 2020 | Δ | |
Obrót netto | 13,273 | 9,808 | 35% | 7,241 | 4,896 | 48% |
Zysk brutto | 4,327 | 3,65 | 19% | 2,308 | 1,772 | 30% |
Wynik operacyjny (EBITDA) | 1,398 | 799 | 75% | 787 | 421 | 87% |
EBIT | 1,036 | 419 | 147% | 605 | 235 | 157% |
Zysk za okres | 764 | 309 | 147% | 446 | 170 | 162% |
Gospodarka światowa, która w pierwszej połowie 2021 r. nadal się ożywiała, spowodowała silny popyt na usługi logistyczne. W takich warunkach Grupa Kuehne+Nagel osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe – wszystkie jednostki biznesowe były w stanie znacznie przekroczyć przychody w porównaniu z poprzednim rokiem. Obroty netto Grupy za pierwsze 6 miesięcy wyniosły 13,3 miliarda CHF i były o 35% wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. EBIT wzrósł ponad dwukrotnie do 1,0 mld CHF.
Dr Detlef Trefzger, dyrektor generalny Kuehne + Nagel International AG, komentuje: „W tym roku mamy do czynienia z wyjątkowo wysokim popytem konsumpcyjnym, a jednocześnie z ograniczoną przewidywalnością dostaw. Wysiłki naszych pracowników, pomyślnie wdrożona strategia i elastyczne rozwiązania logistyczne po raz kolejny doprowadziły do spełnienia wysokich wymagań naszych klientów w wymagającym środowisku rynkowym. Spodziewamy się, że popyt pozostanie silny i z ufnością oczekujemy na dalszy pozytywny rozwój”.
Spis treści:
Logistyka morska
CHF mln |
H1 2021 |
H1 2020 | Δ | Q2 2021 | Q2 2020 | Δ |
Obrót netto | 5,242 | 3,386 | 55% | 2,849 | 1,662 | 71% |
Zysk brutto | 1,08 | 673 | 61% | 598 | 329 | 82% |
EBIT | 504 | 167 | 202% | 298 | 88 | 239% |
W II kwartale 2021 roku w logistyce morskiej utrzymała się tendencja do przewozów produktów o wyższej wartości, co wraz z ograniczoną pojemnością kontenerów i zmniejszoną produktywnością wymagało wysokiego poziomu intensywności usług.
Przy 2,2 mln TEU w pierwszej połowie 2021 r. wolumeny kontenerów wzrosły o 3% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Obroty netto jednostki wyniosły 5,2 mld CHF, a EBIT 504 mln CHF. Konwersja ponownie osiągnęła nowy rekordowy poziom, wynoszący 46,7%.
Szczególnie cenna dla klientów Kuehne+Nagel okazała się platforma internetowa seaexplorer, która przedstawia aktualne informacje o sytuacji transportowej.
Logistyka lotnicza
CHF mln |
H1 2021 |
H1 2020 | Δ | Q2 2021 | Q2 2020 | Δ |
Obrót netto | 3,976 | 2,46 | 62% | 2,326 | 1,369 | 70% |
Zysk brutto | 959 | 642 | 49% | 557 | 335 | 66% |
EBIT | 406 | 181 | 124% | 243 | 110 | 121% |
Pomimo globalnych ograniczeń przepustowości, w pierwszej połowie 2021 r. logistyka lotnicza odnotowała znaczny wzrost wolumenu za sprawą elastycznych rozwiązań dla klientów, takim jak kombinowany transport morski i lotniczy. Jednostka biznesowa ponownie odnotowała silny wzrost udziału w rynku. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszyły się rozwiązania transportowe dla produktów farmaceutycznych i podstawowych, a także e-commerce.
Od maja do ogólnego wyniku przyczyniła się również pierwsza konsolidacja z firmą Apex, jednym z wiodących spedytorów w Azji. Kuehne+Nagel i Apex wspólnie oferują swoim klientom atrakcyjną ofertę w konkurencyjnej azjatyckiej branży logistycznej, szczególnie w obszarze e-commerce, high-tech i e-mobility.
Przewozy lotnicze w pierwszej połowie 2021 r. wzrosły o 44% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku i wyniosły 988 tys. ton. Obroty netto wyniosły 4,0 mld CHF, a EBIT 406 mln CHF. Współczynnik konwersji wyniósł 42,3%.
Zapotrzebowanie na rozwiązania przyjazne dla środowiska, takie jak zrównoważone paliwo lotnicze (SAF), gwałtownie wzrosło w tym okresie. W odpowiedzi Kuehne+Nagel nawiązało współpracę z American Airlines, IAG Cargo (British Airways) i Air France-KLM Martinair Cargo.
Logistyka drogowa
CHF mln |
H1 2021 |
H1 2020 | Δ | Q2 2021 | Q2 2020 | Δ |
Obrót netto | 1,809 | 1,584 | 14% | 939 | 721 | 30% |
Zysk brutto | 630 | 538 | 17% | 326 | 257 | 27% |
EBIT | 54 | 26 | 108% | 30 | 9 | 233% |
W drogowej jednostce biznesowej pierwsze półrocze 2021 roku charakteryzowało się znacznym wzrostem liczby przesyłek, maksymalizującym wykorzystanie sieci. Kuehne+Nagel nadal przyjmowało rosnącą liczbę zamówień klientów w europejskich sieciach drobnicowych, bez wpływu na jakość ich realizacji.
Obroty netto jednostki biznesowej w pierwszej połowie 2021 r. wyniosły 1,8 miliarda CHF, a EBIT wzrósł ponad dwukrotnie do 54 milionów CHF w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Cyfrowa platforma do odprawy celnej „Your Easy Brexit Solution” –pierwotnie zaprojektowana na potrzeby Brexitu – została wdrożona w drugim kwartale 2021 r. i z uwagi na jej sukces jest teraz dostępna do zarządzania odprawą celną na całym świecie. W regionie Azji i Pacyfiku rezerwacje cyfrowe za pośrednictwem eTrucknow odnotowały silny wzrost; platforma jest już dostępna w 18 krajach na całym świecie.
Logistyka kontraktowa
CHF mln |
H1 2021 |
H1 2020 |
Δ | Q2 2021 | Q2 2020 | Δ |
Obrót netto | 2,246 | 2,378 | -6% | 1,127 | 1,144 | -2% |
Zysk brutto | 1,658 | 1,797 | -8% | 827 | 851 | -3% |
EBIT | 72 | 45 | 60% | 34 | 28 | 21% |
W pierwszej połowie 2021 roku logistyka kontraktowa zdołała rozwinąć swoją działalność dzięki specjalistycznym rozwiązaniom dla branży farmaceutycznej i e-commerce. Te dwa segmenty odpowiadały za około 80% nowych kontraktów.
Ze względu na zbycie części portfela logistyki kontraktowej w Wielkiej Brytanii w styczniu 2021 r. obroty netto w wysokości 2,2 mld CHF w pierwszej połowie 2021 r. były nieco niższe niż w roku poprzednim. EBIT poprawił się o 60% do 72 mln CHF.
W pierwszej połowie roku zespoły logistyki kontraktowej otworzyły kilka wysoce zautomatyzowanych obiektów, w tym nowe centra dystrybucyjne dla półprzewodników i dóbr konsumpcyjnych.
Komentarz
Dr Joerg Wolle, Prezes Zarządu Kuehne + Nagel International AG, mówi: „Kuehne+Nagel zamknęło drugi kwartał 2021 roku absolutnym rekordem. Odzwierciedla to właściwe podejście do strategii, którą obraliśmy i podjęte w ostatnich latach inicjatywy, a także nasze wczesne i pomyślne dążenie do cyfrowego przywództwa. W tych wyjątkowych czasach nasza firma stawia na przedsiębiorczą wizję i wysoce zmotywowany zespół. Co równie ważne, nasza ukierunkowana ekspansja w Azji coraz bardziej się opłaca”.