Alumetal po słabszym początku roku w II kwartale wyraźnie poprawił wyniki. Spółka zyskuje na sprzedaży stopów wstępnych

0

CEO Magazyn Polska

Po słabszym początku roku spółka Alumetal w II kwartale 2015 roku znacząco poprawiła rentowność. Zarząd spółki liczy na dalsza poprawę wskaźników finansowych. Celem jest wzrost EBITDA o 12,5 proc. do końca roku. Istotnym elementem strategii producenta jest zagraniczna ekspansja. Po koniec przyszłego roku kosztem 120 mln zł zostanie uruchomiony zakład na Węgrzech.

Spółka Alumetal w I półroczu osiągnęła zysk netto na poziomie 31,4 mln zł, z tego ponad 21,5 mln zł w II kwartale. W stosunku do tego samego okresu rok wcześniej jest to wzrost o 12 procent. Przychody zwiększyły się natomiast aż o 22 proc. i wyniosły 752,4 mln zł.

– Wyniki z I półrocza są zgodnie z oczekiwaniami, nawet powiedziałbym, że trochę powyżej. Poziom sprzedaży, przychody, zysk EBITDA i zysk netto są na wyższych poziomach, niż to miało miejsce rok temu – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Szymon Adamczyk, prezes zarządu Alumetalu.

Dla spółki bardzo trudny okazał się pierwszy kwartał roku. Znacząco spadła wówczas rentowność sprzedaży, a zysk netto wyniósł tylko 9,8 mln zł (spadek o 43 proc. r/r). II kwartał był znacznie lepszy, a zaprezentowane wyniki przekroczyły te z I półrocza 2014 roku.

– Zawsze tłumaczymy, że jeden kwartał nie stanowi o całym roku i z satysfakcją mogę powiedzieć, że II kw., tak jak i rezultaty całego półrocza, pozwolił dotrzymać słowa – mówi prezes małopolskiej spółki.

Grupa Alumetal w 2013 roku uruchomiła sprzedaż stopów wstępnych. Mimo krótkiej historii dystrybucji ten segment powoli staje się coraz istotniejszym źródłem przychodów giełdowej spółki. Widoczne jest to chociażby w wynikach finansowych za ostatni okres.

– To są stopy używane przede wszystkim przez producentów blach i profili, wykorzystywane jako dodatek. Dzięki temu producent oprócz aluminium, które jest w tym stopie, dodaje jeszcze pierwiastki, które są trudno topliwe i które mają bardzo wysoką temperaturę topnienia same w sobie, np. aluminium z tytanem, aluminium z manganem – wyjaśnia Szymon Adamczyk.

Istotnym elementem strategii spółki jest pozyskanie nowych dostawców. Obecnie ich liczba wynosi już około 400 i stale rośnie.

Czytaj również:  Instytut Staszica: Polska na dobrej drodze do całkowitego uniezależnienia się od dostaw gazu z Rosji

– Czasami jest kwartał, gdzie pozyskujemy 46 nowych dostawców, czasami 30, czasami tylko 3. To jest proces ciągły, współpraca prowadzona jest na jasnych zasadach – mówi prezes Adamczyk.

Potrzeba współpracy z nowymi dostawcami konieczna jest między innymi ze względu na planowaną inwestycję w zakład produkcyjny na Węgrzech. Obecnie spółka jest bliska podpisania umowy z generalnym wykonawcą, a uruchomienie produkcji w miejscowości Komarom planowane jest na IV kwartał 2016 roku. Szacunkowy koszt inwestycji to 120 mln zł.

– Największym rynkiem, z którego kupujemy, są Niemcy, to jest największy producent surowców złomowych, aluminiowych. Ale też m.in. dlatego, że to jest największy rynek konsumpcji stopów, produkcji samochodów – rozmówca wskazuje główny rynek importowy dla spółki Alumetal.

Producent oprócz surowca pochodzącego z Niemiec zaopatruje się także w innych krajach Europy. W gronie kontrahentów znajdują się spółki z Holandii, Belgii, krajów bałtyckich oraz z południa Europy.