Ambitne plany Esotiq & Henderson. W przyszłym roku grupa będzie otwierać nowe salony i intensywnie rozwijać kanał e-commerce

0


Grupa Esotiq & Henderson zamierza w przyszłym roku otworzyć przynajmniej 47 nowych salonów pod marką Esotiq i Femestage w Polsce i za granicą. Przyśpieszyć ma ekspansja na rynku niemieckim, z kolei na Wschodzie ruszy sprzedaż internetowa. Rozwój w obszarze e-commerce to jeden z kluczowych celów spółki, na początku przyszłego roku rozpocznie się współpraca z platformą eobuwie.com.pl. Jednym z największych wyzwań Esotiq & Henderson będzie natomiast zminimalizowanie ryzyka związanego z wahaniami kursów dolara i euro.

– Ten rok nie był łatwy, zwłaszcza w pierwszym kwartale. W tej chwili mamy 2,2 mln zł EBIDTA i cała grupa zanotowała 4,2 mln zł straty, ale wdrażamy nowe działania i obserwujemy nowe rynki. Staramy się poprawić sytuację, wprowadzając różnego rodzaju zmiany w działalności sieci. Liczymy, że już czwarty kwartał bieżącego roku będzie pozytywny – mówi Adam Skrzypek, prezes zarządu Esotiq & Henderson SA.

Notowana na głównym parkiecie warszawskiej GPW spółka modowa w połowie tego roku przechodziła trudności związane z dużym spadkiem kursu akcji. W sierpniu zawiadomiła Komisję Nadzoru Finansowego o podejrzeniu manipulacji akcjami, które w ciągu dwunastu miesięcy straciły na wartości ok. 85 proc. Obecnie spółka odrobiła już część strat i jej akcje są wyceniane na nieco powyżej 10 zł, ale wciąż daleko im do poziomu z lipca 2015 roku, kiedy w szczytowym momencie za jeden walor trzeba było zapłacić 44,42 zł.

Obecnie Esotiq & Henderson skupia się na rozwoju swojej sieci salonów za granicą i mocno stawia na kanał e-commerce. Zamierza również nawiązać współpracę z siecią drogerii w zakresie dystrybucji perfum sygnowanych marką Esotiq.

– Intensywnie rozwijamy kanał internetowy w zakresie Esotiq i Femestage na terenie Polski. Mamy również sklep internetowy w Niemczech, a w 2017 roku planujemy otwarcie na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Ponadto w sieci pojawią się nowe produkty, w tym zapachy Joanny Krupy i perfumy, które będziemy dystrybuować wspólnie z jedną z największych sieci drogerii w kraju – zapowiada Adam Skrzypek.

Zdaniem prezesa grupy sprzedaż internetowa rozwija się dynamicznie zarówno w Polsce, jak i za granicą. E-commerce ma też bardzo duży potencjał sprzedażowy i pozwala ograniczyć ryzyko w pierwszym etapie prowadzenia działalności na wschodnich rynkach.

– Kanał internetowy w najbliższych latach będzie się rozwijał najszybciej w Polsce i Europie Zachodniej. Widzimy też bardzo duży potencjał na Wschodzie. Jest on związany zarówno ze sprzedażą, jak i ponoszonym ryzykiem. Wychodzimy z założenia, że sprzedaż internetowa daje bezpieczeństwo w pierwszym momencie wchodzenia na dane rynki, zwłaszcza takie jak RosjaUkraina, gdzie sytuacja była trudna, szczególnie jeśli chodzi o waluty – mówi Adam Skrzypek.

Czytaj również:  Nowe drogi ekspresowe napędzają rynek magazynowy

W najbliższym czasie spółka nie wyklucza wprowadzenia nowego asortymentu sygnowanego przez modelkę Joannę Krupę. Będzie to uwarunkowane wynikami efektywności sprzedaży w danych grupach towarowych. Jednym z największych wyzwań Esotiq & Henderson w przyszłym roku będzie zminimalizowanie ryzyka związanego z dużymi wahaniami kursów walut.

– Z pewnością będziemy musieli się zmierzyć ze zmianą kursów walut, które na obecną chwilę zdecydowanie wzrosły. W dolarach kupujemy produkty, które sprzedajemy w naszej sieci salonów, a czynsze w przypadku salonów własnych płacimy w euro. Mamy jednak przygotowany cały wachlarz działań, które pozwolą zamortyzować wzrost kursu walut obcych – mówi Adam Skrzypek.

Na koniec III kwartału tego roku grupa Esotiq & Henderson dysponowała siecią 306 salonów w Polsce i za granicą. Przed rokiem było ich jeszcze 258. W zaprezentowanym pod koniec listopada raporcie kwartalnym spółka zapowiedziała, że w 2017 roku planuje otworzyć łącznie minimum 47 nowych salonów pod marką Esotiq i Femestage (w Polsce, w Niemczech, na Ukrainie i Białorusi).

W przyszłym roku buty i akcesoria pod marką Eva Minge na mocy zawartej umowy dystrybuowane będą również poprzez sklep internetowy eobuwie.com.pl, co ma dodatnio wypłynąć na przychody i wyniki sprzedaży. Na koniec III kwartału br. sprzedaż Esotiq & Henderson wzrosła rok do roku o 15,6 proc. do poziomu 101 mln zł. W tym czasie grupa zanotowała 4,2 mln zł straty (0,1 w analogicznym okresie ubiegłego roku).

Esotiq & Henderson to spółka, w której portfelu znajdują się m.in. marki Femestage Eva Minge, Henderson i Esotiq. Ta ostatnia zajmuje się sprzedażą bielizny damskiej i jest obecna na rynku od 2006 roku. Jej twarzą i udziałowcem jest modelka Joanna Krupa. Spółka Esotiq & Henderson w lipcu tego roku przeniosła się na parkiet główny GPW z rynku NewConnect, gdzie była notowana od 2011 roku.