Answear.com z 42 proc. wzrostem przychodów ze sprzedaży rdr. w I kw. 2022 r.

Krzysztof Bajołek
Krzysztof Bajołek, Answear.com S.A.

Answear.com, wiodący e-commerce sprzedający modę w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, według wstępnych danych wypracował w I kw. 2022 roku 175 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 42 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r. Jednocześnie sprzedaż online osiągnęła wartość 166 mln zł, co oznacza wzrost o 32 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r. Różnica w dynamikach sprzedaży on-line i przychodów ze sprzedaży wynika z zafiskalizowanych w sprzedaży on-line w pierwszym kwartale 2022 r. zwrotów dotyczących transakcji sprzedaży z roku 2021, które zgodnie z zasadami rachunkowości obniżyły już przychody w IV kw. 2021 poprzez tworzenie rezerw na ten cel w księgach spółki. Wbrew sytuacji na rynku ukraińskim, na którym spółka wstrzymała dostawy, Answear.com osiągnął bardzo dobrą dynamikę sprzedaży.

Answear.com rozpoczął rok 2022 zgodnie z planem realizując założone wzrosty w miesiącu styczniu oraz w pierszych tygodniach lutego. Spółka kontynuowała pozytywny trend sprzedaży z 2021 roku dobrze wykorzystująć okres trwających w tym czasie wyprzedaży w branży fashion oraz powiększoną ofertę produktową. Na koniec ubiegłego roku Answear.com posiadał w swojej ofercie 145 tys. produktów oraz 500 marek. Spółka skupia się na stałym rozszerzaniu swojej oferty w segmencie marek premium oraz średniej półki cenowej. W zeszłym roku portfolio produktowe Answear.com powiększyło się o takie brandy jak: Penny Black, Max Mara Leisure, Victoria Beckham, Stella McCartney, Samsoe Samsoe, Sisley, United Colors of Benetton, Superdry, Boss, Paul&Shark, Tiger of Sweden, Aeronautica Militare, Marella, Eton, Lyle&Scott, Chiara Ferragni, Weekend Max Mara, Burton i wiele innych. Wybuch wojny na Ukrainie miał  wpływ na poziomy sprzedaży notowane od dnia 24 lutego br.

Dostawy na rynku ukraińskim z chwilą wybuchu wojny zostały przez Answear.com całkowicie wstrzymane. Również sentyment do zakupów na pozostałych rynkach obniżył się, zwłaszcza w okresie pierwszych dwóch tygodni od dnia wybuchu konfliktu, powodując istotny spadek ilości składanych zamówień przez klientów sklepów Answear. Natomiast w marcu br. poziomy sprzedaży stopniowo odbudowywały się i pod koniec tego miesiąca powróciły do poziomów porównywalnych do zakładanych w naszych pierwotnych założeniach, z wyjątkiem rynku ukraińskiego, który został wyłączony z możliwości realizowania wysyłek. Warto zaznaczyć, że model działalności stosowany na rynku ukraińskim nie wiąże się z ponoszeniem istotnych stałych kosztów, natomiast elastyczne zarządzanie budżetami marketingowymi daje nam możliwość ograniczenia wydatków bądź przekierowania ich na pozostałe 9 rynków, na których prowadzimy działalność. – komentuje Krzysztof Bajołek, prezes Answear.com

W 2021 roku sprzedaż na rynku ukraińskim stanowiła blisko 17 proc. sprzedaży Spółki ogółem. Na obecną chwilę Zarząd ściśle monitoruje sytuację na tym rynku. Warto podkreślić, że Spółka jest gotowa na wznowienie dostaw do klientów w Ukrainie, w wybranych regionach tego kraju, jak tylko sytuacja umożliwi bezpieczną realizację sprzedaży.