Cushman & Wakefield: Ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce

warszawa wieżowce

Na polski rynek nieruchomości komercyjnych powoli wraca optymizm z okresu sprzed ostatniego kryzysu finansowego – wynika z najnowszego raportu  Marketbeat Polska – Jesień 2014 firmy Cushman & Wakefield. W pierwszej połowie roku zawarto transakcje inwestycyjne o łącznej wartości ok. 1,4 mld euro, czyli o ponad 27 proc. więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

– Ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych jest faktem – mówi Charles Taylor, partner zarządzający polskiego oddziału Cushman & Wakefield. – Coraz lepsza sytuacja w tym sektorze w Polsce jest pochodną obserwowanej od zeszłego roku poprawy ogólnej koniunktury gospodarczej.

Szczególnie wysoką aktywność inwestycyjną odnotowano w tym roku sektorze biurowym, na który przypadło 51,5 proc. wolumenu transakcji (719 mln euro). Udział sektora handlowego, który dominował w roku 2013 spadł do 26,5 proc. (370 mln euro). Aktywność inwestycyjna najbardziej wzrosła w sektorze magazynowym, który jednak nadal pozostaje na trzecim miejscu pod względem ogólnego wolumenu transakcji wynoszącym w pierwszej połowie roku 22 proc. (307,6 mln euro).

Niezmiennie obserwujemy bardzo wysoki popyt na nieruchomości najlepsze w swojej klasie – mówi Piotr Kaszyński, Cushman & Wakefield. – O ile, do niedawna, dostępność tego rodzaju obiektów była stosunkowo ograniczona, to obecnie sytuacja ta ulega poprawie.

Szczególnie wysokiej klasy obiekty biurowe, w dużych miastach które są wynajęte firmom o stabilnych dochodach w ramach długoletnich umów, stają się bardzo pożądanym produktem inwestycyjnym.

– Na rynku handlowym przewidujemy, że inwestorzy zwrócą się ku miastom liczącym od 100 do 400 tys mieszkańców, gdzie znajduje się wiele nowoczesnych i dobrze funkcjonujących obiektów – ocenia Piotr Kaszyński. – Pozytywna sytuacja na rynku inwestycyjnym może oznaczać, że rok zamknie się wynikiem ponad 3 mld euro całkowitego wolumenu transakcji.

Z analiz Cushman & Wakefield wynika, że ożywienie widać we wszystkich sektorach rynku. Łączne zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyły 10 mln mkw.