Dobre lokalizacje przyciągają najemców mimo dużej konkurencji na rynku nieruchomości

CEO Magazyn Polska

Odpowiednie zlokalizowanie budowanego biura, centrum handlowego czy mieszkania jest gwarancją zainteresowania najemców, nawet jeśli – jak Warszawa – rynek charakteryzuje się dużą konkurencyjnością. BBI Development również stawia na lokalizacje i klimat projektów. Spółka kilka tygodni temu rozpoczęła budowę Kwartału Centralnego – kompleksu biurowo-handlowego w byłej fabryce wódki Koneser. Będzie to m.in. siedziba Google Campus.

Ruszyliśmy w zeszłym miesiącu z pracami w Centralnym Kwartale wraz z naszym partnerem, firmą Liebrecht & wooD. To prawie 50 tys. mkw. powierzchni użytkowej. Przewidujemy w tym miejscu centrum biurowe – to będzie jedyny park biurowy po prawej stronie Wisły bezpośrednio przy metrze – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Michał Skotnicki, prezes zarządu BBI Development.

Około 25 tys. mkw. stanowić będzie powierzchnia użytkowa biur. Niemalże 20 tys. mkw. zajmie centrum handlowe, z czego 30 proc. będzie przeznaczone na restauracje i bary. Oprócz tego inwestorzy w ramach Kwartału Centralnego planują wybudować na powierzchni 3,3 tys. mkw. Muzeum Polskiej Wódki, a także hotel z 140 pokojami oraz centrum konferencyjne na ponad tysiąc osób. W październiku BBI Development wraz z Liebrecht & wooD podpisali umowę z Erbudem na rozpoczęcie budowy części biurowo-handlowej.

Centralny Kwartał to jeden z elementów projektu deweloperskiego mieszczącego się przy starej fabryce wódki Koneser na Pradze, przy ulicy Ząbkowskiej. Na tym terenie powstały już pierwsze budynki mieszkalne z loftami i softloftami.

Całość Konesera to prawie 80 tys. mkw. To część mieszkaniowa na wysokim poziomie, park biurowy, handel z trzema dziedzińcami publicznymi, Muzeum Wódki, centrum konferencyjne, Google Campus, który będzie otwierany za kilka tygodni, oraz hotel – wymienia prezes zarządu BBI Development. – To daje pewną całość i to jeszcze w tej części Warszawy, która nie była zniszczona. Rewitalizacja okolicznych zabytków, linia metra oraz bliskość centrum sprawiają, że ten projekt jest naprawdę wyjątkowy.

Skotnicki dodaje, że dzięki temu inwestycja cieszy się dużym zainteresowaniem najemców.

Na rynku biurowym jest duża konkurencja, więc trzeba się czymś wyróżniać: albo lokalizacją – tak wyjątkową jak Sezam czy Roma Tower, albo innymi atutami, np. zabytkami, sąsiedztwem metra i kilkom innymi funkcjami, jak Centrum Koneser – wymienia Skotnicki. – Zainteresowanie jest także ze strony inwestorów, którzy kupują gotowe obiekty, funduszy kupujących biurowce czy centra handlowe. Stopy kapitalizacji ulegają dalszemu obniżeniu, co jest dobre dla deweloperów.

Jak podkreśla Skotnicki, również na rynku mieszkaniowym widać ożywienie. Większą sprzedaż notują inwestycje premium o podwyższonym standardzie, ale wciąż jest ich niewiele.

W Warszawie było ich dotychczas dosłownie kilka i Złota 44 się wyróżnia na tle konkurencji. Sądzę, że najbliższe lata dla tego segmentu będą bardzo dobre – mówi Michał Skotnicki. – Myślę, że ceny lokalizacji mieszkaniowych będą powoli rosły. To już widać od mniej więcej roku, szczególnie w tych wyjątkowych lokalizacjach.

Centrum Koneser jest kolejną z większych inwestycji BBI Development w Warszawie. Inne projekty spółki to apartamentowiec Złota 44, Roma Tower i Centrum Marszałkowska Sezam.