Everesty MCI Management rozdane po raz jedenasty

0
Tomasz Czechowicz

21 listopada 2013 roku odbyła się 11. edycja Gali organizowanej przez MCI Management SA – Everesty 2013. Fundusz w ramach tego wydarzenia przyznał nagrody za najlepsze wyniki swoim spółkom portfelowym: Morele.net oraz Travelata.ru.

Jak co roku MCI Management przyznał nagrody najbardziej efektywnie rozwijającym się spółkom z jego funduszy. W jedenastej edycji uhonorowano spółkę Travelata.ru, czołowego przedstawiciela rosyjskiego rynku turystycznego online oraz Morele.net, wiodącego internetowego sprzedawcę sprzętu IT w Polsce.

Ta odbywająca się corocznie Gala jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć branży Private Equity w naszym kraju. W programie wydarzenia, oprócz rozdania nagród wyróżnionym spółkom, przewidziano cztery panele dyskusyjne.  W dyskusjach poprzedzających przyznanie statuetek wzięli udział najwybitniejsi przedstawiciele branży PE/VC, świata finansów, jak również reprezentanci czołowych europejskich i globalnych firm prowadzących działalność w Internecie.

W pierwszej dyskusji panelowej  pt.  „Going Global” zastanawiano się, jaka jest recepta na pokonanie barier ekspansji zagranicznej i stworzenie globalnego lidera. Moderatorem dyskusji był Krzysztof Rybiński, były wiceprezes NBP, obecnie rektor Vistula University. Uczestnicy panelu, do których należeli: Jens Hilgers­ ­- Geewa, Jose Marin –  IG Expansion, Piotr Pietrzak – IBM Polska oraz Nenad Marovac – DN Capital zgodnie doszli do wniosku, że kluczowe w budowaniu globalnej firmy są jakość kadr oraz mentalność właścicieli, która pozwala im myśleć na szerszą skalę niż w obrębie rynku lokalnego czy regionalnego. By skutecznie rywalizować na arenie międzynarodowej poszczególne firmy potrzebują też wyróżników rynkowych. Paneliści zgodnie podkreślili, że dana jednostka ma szansę stać się globalnym graczem, jeśli posiada unikalne cechy i jest konkurencyjna w danej branży.

Drugi panel poświęcony był rynkom wschodzącym. Tę dyskusję prowadził Tomasz Danis, Dyrektor Inwestycyjny MCI Management. Uczestnicy dokładnie przeanalizowali przyczyny atrakcyjności rynków wschodzących, debatowano również na temat tego, jak ułatwić młodym firmom ich indywidualny rozwój, zabezpieczając je jednocześnie przed sprzedażą ogólnoświatowym koncernom. Panelistami byli Erol Bilecik, założyciel Indeks Group, Alex Zaretsky, prezes Travelata.ru, Claire Scott Priestley, partner w londyńskim oddziale Squire & Sanders. Według gości kraje Emerging Markets, choć zaliczane do jednej grupy, prezentują różne ścieżki osiągania wzrostu. Turcja znajduje się w przedsionku boomu gospodarczego, który będzie pochodną czynników demograficznych – ponad połowa z liczącej powyżej 70 mln ludności tego kraju ma mniej niż 28 lat. Z kolei rosyjskie firmy preferują budowę wartości etapami, rozpoczynając od zdobycia pozycji wiodącej na rynku lokalnym, poprzez zapożyczanie najlepszych praktyk z Zachodu, po wzmacnianie globalnego modelu biznesowego silnym lokalnym zespołem.

Czytaj również:  Qubic Games wyda grę Door Kickers na Nintendo Switch

Trzecia debata dotyczyła przedsiębiorczości. Zaproszeni do niej goście, jedni z najlepszych menadżerów na świecie, zastanawiali się nad tym, co determinuje sukces. Prowadzący –  Krzysztof Rybiński, pytał również o to, jakie cechy powinien mieć ambitny przedsiębiorca. W dyskusji udział wzięli: Luis Amaral, prezes  Eurocasch, Thor Bjorgolfsson, partner zarządzający Novator, Tomasz Czechowicz, partner zarządzający MCI Management, Marek Witkowski, prezes Copernicus Securities oraz Michał Hucał, wiceprezes Alior Banku. Według panelistów skuteczny przedsiębiorca powinien cechować się wizją, optymizmem, determinacją, odwagą, zdolnością do podejmowania decyzji i ryzyka, szybkością w działaniu i umiejętnością podejmowania rywalizacji. Goście podkreślili również, że każdy przedsiębiorca powinien znaleźć swój indywidualny model działania, który będzie idealną dla niego mieszanką własnej wizji i inspiracji sprawdzonymi już pomysłami i rozwiązaniami innych firm.

W czwartej, ostatniej dyskusji poświęconej innowacjom uczestniczyli: Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, Piotr Czarnecki, prezes Raiffeisen Bank, Marek Kapuściński, wiceprezydent Europa Centralna Procter & Gamble, Maciej Filipkowski, wiceprezes Samsung Electronics Polska i Paweł Graniewski, wiceprezes GPW. W toku debaty wyeksponowano fakt, że każda branża potrzebuje innowacji. Za nimi natomiast zawsze stoją ludzie, dlatego najważniejszym zadaniem dla spółek jest inwestowanie właśnie w ludzi i wiedzę oraz motywowanie pracowników do kreatywnego myślenia.

Tegoroczna Gala odbyła się w SOHO Factory w Warszawie. Postindustrialny charakter miejsca idealnie komponował się z tematami dyskusji, oscylującymi wokół nowych technologii i innowacji. Partnerami gali byli: ABC Data, Colorovo, IBM, Na Powiślu, Copernicus Securities, Squire & Sanders, Próchnik, Deloitte i Frisco. Patronat medialny nad wydarzeniem objęli: Forbes, Puls Biznesu, ISB News, Bankier.pl oraz PAP Biznes.