Gekoplast, piąty producent płyt komórkowych w Europie, zamierza wskoczyć na podium

CEO Magazyn Polska

Spadek cen surowców, korzystne umowy z ich dostawcami i zwiększanie mocy produkcyjnych wpłynęły na wzrost przychodów i zysków Gekoplastu. Producent polipropylenowych płyt komórkowych w trzecim kwartale roku osiągnął 1,8 mln zysku netto, czyli o 113 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Spółka zamierza do końca roku przekroczyć 6 mln zł zysku, a w ciągu kilku lat zdobyć trzecią pozycję w Europie.

Po trzech kwartałach osiągnęliśmy już poziom wyników z zeszłego roku. Zgodnie z prognozą chcemy, żeby wynik netto przekroczył 6 mln zł. On będzie pomniejszony księgowo o 1 mln zł, jako że sprzedaliśmy nieruchomość z taką właśnie księgową stratą – wylicza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Piotr Górowski, prezes zarządu Gekoplast. – Natomiast jest to w pełni realizacja naszych wcześniejszych zamierzeń, prognoz i potwierdza, że przyjęta strategia jest jak najbardziej efektywna.

Spółka jest jednym z europejskich liderów wśród producentów płyt komórkowych z polipropylenu używanych do produkcji opakowań, w branży AGD czy motoryzacji.

Gekoplast jest niekwestionowanym liderem na rynku Europy Środkowej w zakresie płyty komórkowej i plasuje się na piątym miejscu, jeśli chodzi o europejskich producentów – twierdzi Piotr Górowski. – Stale poprawiamy swoją pozycję na tym rynku poprzez zwiększanie możliwości produkcyjnych i sprzedaż wyrobów z płyt komórkowych. Myślę, że w dalej będziemy poszerzać ten asortyment produktów i w krótkim czasie będziemy w pierwszej trójce.

Jak zaznacza, spółka konsekwentnie realizuje strategię opartą na zwiększaniu sprzedaży przy coraz lepszym wykorzystaniu mocy produkcyjnych. Oprócz tego, dobre wyniki to zasługa dobrej współpracy z dostawcami surowców, z którymi spółka ma podpisane umowy bonusowe.

Daje nam to prawo naliczenia bonusu przy realizacji określonych ilości zakupów. I za pierwszy kwartał zrealizowaliśmy część tej umowy i zaliczyliśmy sobie bonus w wysokości 0,5 mln zł – chwali się Piotr Górowski. – Natomiast do końca roku ten bonus na pewno wzrośnie, ponieważ cały czas kupujemy surowce od tego dostawcy i ten bonus na koniec roku będzie zdecydowanie większy – dodaje.

Spółka podaje, że w zeszłym roku wspomniany bonus wyniósł 0,8 mln zł. Według prognoz w 2015 roku ich łączna wartość wyniesie 1,3 mln zł. Zysk netto natomiast ma oscylować wokół 6,3 mln zł, a przychody nieco poniżej 90 mln zł.

Po trzech kwartałach 2015 roku spółka zanotowała 65 mln zł przychodów (+12,6 proc. wobec analogicznego okresu 2014 r.) i 7,3 mln zł wyniku EBITDA (+34 proc.). Zysk netto wzrósł w ujęciu rok do roku o 42 proc., przekraczając 4,2 mln zł.

Trzy kwartały tego roku były dla nas bardzo pozytywnym okresem, szczególnie ten ostatni kwartał przyniósł nam bardzo dobre wyniki – mówi Górowski – Mieliśmy duże wzrosty cen surowców w II kw., co w jakimś stopniu odbiło się na naszych wynikach finansowych. Natomiast tak jak sądziliśmy, sytuacja się odwróciła i w III kw. ceny spadły. Myślę, że to na przestrzeni całego roku się już wyrównało i stąd te wyniki są dokładnie takie, jak zakładaliśmy.