Naszą misją jest troska o jakość i długość życia

leki

W 2015 r. Pelion obchodził dwudziestopięciolecie działalności. Stało się to impulsem do podsumowań, ale także do zmian i przedefiniowania misji firmy, której działania są skupione na dbaniu o jakość i długość życia.
W planach na najbliższe lata Zarząd firmy stawia na rentowność działalności, wzrost i rozwój.

Rok 2015 był rokiem wytężonej pracy opartej na wzmacnianiu kluczowych obszarów biznesu oraz inicjowaniu nowych projektów, które przyniosły efekt w postaci wzrostu przychodów o blisko 10% w stosunku do roku 2014, pomimo niesprzyjających warunków regulacyjnych. Wzrost przychodów na poziomie skonsolidowanym w hurcie wyniósł 4,3%,
a w detalu 24,7%.

Dalsze obniżenie marż było elementem polityki cenowej, która ma zapewnić najlepsze ceny leków dla pacjentów. Jednocześnie nastąpił wzrost kosztów, m.in. ze względu na budowanie profesjonalnego zespołu pracowników oraz na skutek prowadzenia dodatkowych działań prosprzedażowych, niezbędnych dla rozwoju biznesu w ciągu następnych lat. Istotny wpływ na wyniki miały zdarzenia jednorazowe, w tym głównie rozliczenie nabycia kontroli nad spółką stowarzyszoną Pharmena S.A., w wyniku którego zysk operacyjny powiększył się o 89,4 mln zł.

Najważniejszym celem Pelion na najbliższe lata pozostaje ciągły rozwój i usprawnianie kompleksowej, nowoczesnej i bezpiecznej dystrybucji leków. Jednocześnie firma rozwija swój serwis i nowe usługi w oparciu o innowacje.

Odpowiadamy na potrzeby i wyzwania rynku

Wpływ na działalność i wyniki Pelion w 2015 r. miały w szczególności działania związane z kompleksowymi zmianami w głównych liniach biznesowych. Przykładem takich działań jest efektywna polityka cenowa, ujednolicenie wizualizacji i zmiana logo DOZ Aptek, usprawnienie serwisu dla pacjentów oraz wzbogacenie oferty naszych aptek o wysokiej jakości marki własne. Dzięki podjętym staraniom i nakładom DOZ Apteki są dziś najchętniej wybieranymi aptekami przez Polaków oraz mają pozycję silnego i stabilnego pracodawcy na rynku aptecznym.

Rok 2015 był też rokiem włączania drogerii Natura w struktury Pelion. Wymagało to ujednolicenia systemu zarządzania i przede wszystkim wzmocnienia zespołu ludzi, którzy w drogeriach pracują. Celem biznesowym jest, by drogerie Natura kojarzyły się z nowoczesnym sklepem, z doskonałym serwisem, świetną ofertą pełną najwyżej jakości polskich produktów.

Z myślą o klientach i ułatwieniu im zakupów, w lipcu 2015 r. uruchomiony został także sklep internetowy www.drogerienatura.pl.

Zmiany związane z sytuacją na rynku hurtowym oraz nadregulacje utrudniające działania dystrybucji lekowej wynikające z próby zablokowania nielegalnego wywozu leków, były czynnikami wpływającymi na ograniczenie konkurencyjności całego sektora dystrybucji.

Niezależnie od tego, Pelion jest firmą o ugruntowanej pozycji na rynku dystrybucji. Dzięki solidnym fundamentom i przewagom konkurencyjnym Polska Grupa Farmaceutyczna oferuje najszerszy asortyment na rynku leków oraz efektywny serwis dla aptek i producentów.

Dużym sukcesem Pelion są inwestycje na Litwie i wyniki poszczególnych spółek w tym kraju. Pokazują one potencjał rozwojowy firmy w sytuacji braku antypacjenckich i antyrozwojowych regulacji.

Kluczowym elementem w działaniach Pelion są także innowacje oraz badania i rozwój. Jednym z przykładów podjętych inicjatyw jest rozwój Pharmeny. Finalizowane są badania nad cząsteczką 1-MNA, jej potencjalnym wykorzystaniem w dermatologii oraz w leczeniu schorzeń układu sercowo – naczyniowego.

Kolejnym przykładem wykorzystywania przez Pelion innowacyjnych rozwiązań i budowania standardów w ochronie zdrowia jest zaangażowanie w Szpital Specjalistyczny w Brzezinach. Szpital świadczy wysokiej jakości usługi dla lokalnej społeczności, będąc jednocześnie jedną z najnowocześniejszych placówek leczenia nowotworów jelita grubego.

Dalszy rozwój innowacyjnych rozwiązań jest elementem strategii Pelion. Celem spółki na najbliższe lata jest osiągnięcie pozycji lidera we wszystkich kluczowych biznesowo obszarach: dystrybucji, opieki farmaceutycznej i serwisu dla pacjenta w DOZ Aptekach, usługach drogeryjnych oraz zaopatrzeniu szpitali.

Zestawienie głównych danych finansowych osiągniętych w IV kwartale 2015 roku oraz w całym 2015 roku w porównaniuz analogicznymi okresami roku 2014, prezentuje poniższa tabela:

IV kwartał 2015 IV kwartał 2014 Zmiana* 2015 rok 2014 rok Zmiana*
Przychody ze sprzedaży (mln zł) 2 134,8 2 033,4 +5,0% 8 457,8 7 692,6 +9,9%
Marża na sprzedaży (mln zł) 250,2 239,6 +4,4% 986,6 848,8 +16,2%
Rentowność marży na sprzedaży 11,7% 11,8% -0,1 pp 11,7% 11,0% +0,7 pp
EBITDA (mln zł) 97,8 50,4 +93,9% 197,8 151,5 +30,5%
Rentowność EBITDA 4,6% 2,5% +2,1 pp 2,3% 2,0% +0,3 pp
Zysk netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego (mln zł) 65,9 25,2 +161,6% 85,5 55,9 +52,9%
Rentowność netto 3,1% 1,2% +1,9 pp 1,0% 0,7% +0,3 pp

*zmiana liczona do danych wyrażonych w tys. zł