Obsługa prawna dla małych firm

0

Małe firmy funkcjonują w obrocie gospodarczym na równi z dużymi i często z nimi konkurują. Tyle, że ta walka bywa nierówna.

Duże przedsiębiorstwa dysponują armią prawników, gotową wykorzystać najmniejsze potknięcie konkurentów, czy nawet mniejszych podwykonawców na swoją korzyść. Małe, zazwyczaj nie korzystają z jakiejkolwiek pomocy prawnej, pozostając bezradne ze swoimi problemami.

Małe firmy nie szukają pomocy prawnej

Może się wydawać, że mały Dawid nie ma szans w konfrontacji z potężnym Goliatem. Nie musi być to jednak prawdą, o ile ten mniejszy wykorzysta swój spryt, który w tym przypadku może polegać na skorzystaniu ze wsparcia profesjonalistów. Niestety, wciąż niewielu drobnych przedsiębiorców sięga po taką pomoc.

– Spośród firm jednoosobowych zaledwie 13% korzysta z usług prawnika, a w przypadku firm zatrudniających od dwóch do dziewięciu osób – 29% – przytacza statystyki Paweł Buszkiewicz, dyrektor zarządzający z gdyńskiej kancelarii Arkana.

Dlaczego tak się dzieje? Najczęściej przedsiębiorcy obawiają się kosztów obsługi prawnej i w związku z tym próbują samodzielnie stawiać czoła problemom. Poza tym przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w bardzo ograniczonym zakresie, np. na rzecz tylko jednego podmiotu, często opierają wzajemne relacje na zaufaniu i nie przykładają dużej wagi do kwestii prawnych. Są też tacy, którzy zamiast poszukać kancelarii z doświadczeniem w ich branży, z góry zakładają, że tak wyspecjalizowanego zespołu prawników łatwo nie znajdą.

– Obsługę prawną przedsiębiorstwa można porównać do garnituru. Najlepszy jest szyty na miarę – mówi Paweł Buszkiewicz, który nie zgadza się z poglądem, że na stałą obsługę prawną pozwolić mogą sobie tylko duże firmy. Jego zdaniem nawet te najmniejsze mogą dobrać usługi prawne dokładnie do swoich potrzeb.

– Zakres stałej obsługi jest zawsze dopasowany do potrzeb klienta. Najczęściej współpraca polega na rozwiązywaniu bieżących zagadnień prawnych, przygotowywaniu lub opiniowaniu umów i dokumentów, windykacji wierzytelności oraz prowadzeniu sporów sądowych. Ważne jednak, że zakres współpracy zazwyczaj jest ustalany elastycznie, gdyż w momencie zawierania umowy z kancelarią nie sposób przewidzieć wszystkich zagadnień prawnych, z jakimi przyjdzie się zmierzyć firmie w najbliższym czasie – wyjaśnia dyrektor kancelarii Arkana.

Czytaj również:  Rząd dąży do zmniejszenia spożycia alkoholu. Rozważa nowe regulacje i chce promować odpowiedzialną konsumpcję

Strach (przed kosztami) ma wielkie oczy

Nawet jeśli przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo współpraca z kancelarią pomogłaby w funkcjonowaniu jego firmy, barierą bywają zakładane koszty. Po pierwsze jednak, nie zawsze są one tak wysokie, jak przewidują właściciele firm, po drugie, w praktyce stosowane są różne modele rozliczeń. Dlatego nawet, jeśli w jednej kancelarii firma nie znajdzie rozwiązania odpowiedniego dla siebie, warto szukać dalej.

Popularnym rozwiązaniem jest rozliczanie usług na podstawie ustalonego ryczałtu, ale w przypadku małych firm korzystniejsze może okazać się korzystanie z wynegocjowanej stawki godzinowej lub każdorazowe wycenianie poszczególnych usług. Miesięczny koszt obsługi uzależniony jest od wielu czynników, więc trudno podać średnią czy też typową stawkę dla małej firmy. Cena zależeć będzie przede wszystkim od przedmiotu zlecenia, stopnia jego skomplikowania oraz czasochłonności.