Odratrans przygotowuje się do debiutu na GPW

odratrans

Odratrans, której obligacje zadebiutowały w czwartek 23 lutego 2012 r. na rynku Catalyst, planuje w czerwcu kolejny debiut. Tym razem na GPW. Z emisji nowych akcji spółka chce pozyskać 60-80 mln zł – poinformował dziennikarzy podczas uroczystości Piotr Chajderowski, prezes spółki.

„Chcemy złożyć prospekt w kwietniu. Ofertę publiczną moglibyśmy przeprowadzić w czerwcu lub wrześniu. Liczymy na 60-80 mln zł w zależności od naszych projektów akwizycyjnych. Obecnie oceniamy dwie potencjalne inwestycje – spółki operatorskie w Trójmieście i Elblągu. W zależności od tego, na co się zdecydujemy, ustalimy ostateczne parametry oferty” – powiedział Chajderowski podczas debiutu obligacji spółki na Catalyst.

„Niewykluczone, że nasi akcjonariusze również mogą sprzedać pakiet, ale jeśli do tego dojdzie będzie on mały” – dodał prezes.

W ubiegłym roku przychody grupy kapitałowej Odratrans przekroczyły 0,5 mld zł. O zyskach zarząd firmy na razie nie chce mówić, gdyż weryfikuje je audytor. Latem ubiegłego roku zysk netto prognozowano na 20,5 mln zł.

„ Spółka jest po pełnej restrukturyzacji, planujemy dalszą poprawę wyników” – powiedział Chajderowski.

W 2010 r. grupa osiągnęła ponad 400 mln zł sprzedaży i 11,5 mln zł zarobku netto. W prospekcie emisyjnym spółka przedstawi prognozy wyników na ten rok oraz strategię na 5 kolejnych lat. Przed debiutem na giełdzie zmieni nazwę.

Grupa Odratrans świadczy usługi transportowe (42% przychodów), spedycyjne (44% przychodów) oraz logistyczne (ok. 9% przychodów). Według informacji grupy, kontroluje ona 80% rynku transportu śródlądowego w Polsce oraz 50% we wschodnich Niemczech.

Strategicznym obszarem działalności spółki jest rynek niemiecki , czyli obszar pomiędzy rzekami Odra i Ren – z rejonami Łaby w kierunku Hamburga oraz kanałami w kierunku Bremy. W kraju spółka koncentruje swą działalność na Odrze, na odcinku Gliwice – Wrocław i w rejonie Szczecina, gdzie realizuje ponad trzecią część przewożonych towarów.

W maju 2011 r. nastąpiła unia Odratrans ze spółką niemiecką DBR AG. Poprzez połączenie flot obu armatorów powstało jedno z największych przedsiębiorstw żeglugi śródlądowej w Europie, dysponujące bogatym portfolio świadczeń i usług przewozowych.

Barkami wożone są towary masowe luzem, ale szczególne znaczenie mają przewozy kontenerowe. Połączona flota jest w stanie przewozić łącznie liniami na Łabie oraz do portów usytuowanych nad kanałem Śródlądowym (Niemcy) ok. 120 tys. TEU ładunków rocznie .

Grupa Odtratrans kupiła także niedawno dwa przedsiębiorstwa spedycyjne, specjalizujące się przede wszystkim w spedycji kolejowej. Według informacji prezesa Chajderowskiego, zarząd „poważnie myśli” o uruchomieniu stałej i ciągłej linii przewozów kontenerowych, prowadzącej ze Szczecina przez Berlin do Magdeburga. Na tym jednak nie koniec.

„W ramach rozwoju biznesu przygotowujemy nowe relacje do Kaliningradu, Gdańska i Elbląga. Ponadto rozmawiamy z polskimi i niemieckimi firmami w kwestii importu biomasy i węgla z Azji” – powiedział podczas debiutu na Catalyst prezes Odratrans.

Odratrans dysponuje 800 jednostkami pływającymi o ładowności 325 tys. ton. Przewozi ok. 10 mln ton ładunków rocznie.

Właścicielami Odratrans są dwa fundusze typu private equity: I Fundusz Mistral (75 proc. akcji) oraz Krokus PE (25 proc. akcji).