Po słabszym kwietniu odczyt sprzedaży detalicznej za maj powinien być wyższy. Wzrósł popyt na dobra trwałego użytku

Krystian Jaworski, ekonomista Crédit Agricole
Krystian Jaworski, ekonomista Crédit Agricole
Krystian Jaworski, ekonomista Crédit Agricole
Krystian Jaworski, ekonomista Crédit Agricole

W maju sprzedaż detaliczna mogła wzrosnąć o ponad 3 proc. w skali roku. W dużej mierze powinno to wynikać z większej niż w 2014 roku sprzedaży dóbr trwałego użytku, przede wszystkim samochodów. Dynamika wzrostu powinna też być znacznie większa niż w kwietniu, kiedy dynamika sprzedaży w cenach stałych była niższa od oczekiwań i spadła do poziomu 1,5 proc. wobec 6,6 proc. w marcu. Wpływ miał na to układ dni roboczych i przede wszystkim wcześniejsze święta wielkanocne.

Oczekuję, że sprzedaż detaliczna nominalnie wzrośnie o 3 proc. rok do roku. Ten odczyt będzie wolny od zaburzeń związanych z przesunięciem daty świąt wielkanocnych. W tym roku Wielki Tydzień wypadał na początku kwietnia, a nie pod koniec, jak w 2014 roku. Tym samym część gospodarstw domowych zdecydowała się zrobić zakupy jeszcze w marcu, mieliśmy więc podwyższoną dynamikę w marcu, a niższą w kwietniu – mówi agencji Newseria Inwestor Krystian Jaworski, ekonomista Crédit Agricole.

Dane GUS-u wskazują, że w kwietniu wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych wyniósł 1,5 proc. przy 6,6 proc. w marcu. W porównaniu do poprzedniego miesiąca spadła ona o 2,6 proc. Spadek sprzedaży w kwietniu był widoczny przede wszystkim w sektorze spożywczym (o 1,2 proc.), podczas gdy w marcu wzrosła o ponad 14 proc. rok do roku.

To efekt świąt, statystycznie podbijających dynamikę dla sprzedaży żywności, sprzedaży w hipermarketach – ocenia ekspert. – W maju wracamy już na normalną trajektorię, która pozwala ocenić, jak ta sprzedaż będzie się rozwijać. Może to być nawet 3,5 proc., a to całkiem dobry wynik.

W cenach bieżących eksperci ostrożnie szacują, że wzrost nie przekroczy 2 proc., jednak ze względu na deflację (0,9 wedle GUS) wzrost w cenach stałych będzie wyższy.

W okresie od stycznia do kwietnia sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. o 3,4 proc. W następnych miesiącach wzrost powinien być jeszcze większy, zdaniem eksperta Crédit Agricole przede wszystkim ze względu na rosnącą sprzedaż samochodów. W ubiegłym roku po wzroście z pierwszych miesięcy związanym z korzyściami podatkowymi dla kupujących firm w połowie roku dynamika znacznie spadła – w maju o prawie 4, a w czerwcu o 7 proc. w skali roku.

Sprzedaż detaliczna to najlepszy wyprzedzający wskaźnik konsumpcji, którą później widzimy w produkcie krajowym brutto. Tak naprawdę ponad połowa PKB. Im wyższa realna sprzedaż detaliczna, tym wyższa konsumpcja i wzrost gospodarczy, a więc o wiele lepsza koniunktura w całym państwie – podkreśla Jaworski.