Polscy producenci drzwi podbijają zagraniczne rynki. Coraz częściej szukają ich poza UE

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Polscy producenci drzwi podbijają zagraniczne rynki. Coraz częściej szukają ich poza UE 2

Ubiegły rok był rekordowy dla polskiej branży stolarki otworowej, która od trzech lat utrzymuje się na pozycji lidera w Unii Europejskiej. Polskie okna i drzwi są w Europie hitem eksportowym. W tym roku wyniki, zarówno produkcji, jak i eksportu, powinny być równie dobre. Jednak żeby utrzymać dotychczasowe tempo rozwoju, polscy producenci muszą szukać nowych rynków poza Europą. Sprzedażą rządzą w tej chwili trendy nastawione na biel i okleiny drewnopodobne.

Branża stolarki otworowej prężnie się rozwija, zwłaszcza w kategorii okien, które są produktem łatwiejszym do zaimplementowania na rynkach zagranicznych. W przypadku drzwi jest trudniej, ponieważ elementy certyfikacji i atestów na poszczególnych rynkach są indywidualne. Jednak ten sektor także dynamicznie się rozwija. W naszym przypadku udział eksportu w całości obrotów sięga 27 proc., to jest ponad 100 mln zł. Chcielibyśmy, żeby w najbliższych latach ten udział zwiększył się do 40 proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Artur Pęksyk, dyrektor marketingu Porta KMI Poland.

Polska od trzech lat pozostaje liderem eksportu stolarki otworowej w Europie. Według danych KE rodzima branża ma w nim 22,3-proc. udział. W ubiegłym roku polscy producenci sprzedali za granicę 10,4 mln sztuk okien i drzwi o wartości 1,7 mld euro. To oznacza, że na eksport trafiło 45 proc. całej produkcji.

– Jakość i cena to marka, którą oferujemy klientom. Cała branża stolarki słynie z tego, że za atrakcyjną cenę możemy dostarczyć bardzo dobry jakościowo produkt – podkreśla Artur Pęksyk.

Głównymi odbiorcami polskich okien i drzwi są Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Polscy producenci, żeby utrzymać dotychczasowe tempo rozwoju, muszą jednak szukać nowych rynków poza UE. Jak wynika z danych Centrum Analiz Branżowych, już w ubiegłym roku wzrost wartości eksportu polskiej stolarki otworowej na rynki pozaunijne przekroczył 20 proc.

My działamy na trzydziestu rynkach zagranicznych, natomiast większość z nich wynika z bezpośrednich kontaktów inwestycyjnych, handlowych. To nie jest funkcjonowanie z całą marką, z całym zapleczem, tak samo jak w Polsce, i na rozwijanych rynkach kluczowych, czyli w Czechach, na Słowacji czy w Rumunii. To są rynki, na których promuje się nie tylko sam produkt, jakość i design, lecz także całą markę. Pozostałe kraje to bardzo mocno intensyfikacja działań B2B, gdzie handel i warunki handlowe, kontraktowe i indywidualne zamówienia są kluczem – mówi Artur Pęksyk.

W ubiegłym roku branża stolarki otworowej odnotowała nie tylko znaczący wzrost eksportu, lecz także całej produkcji. Polskie fabryki wyprodukowały w sumie 23,4 mln sztuk okien i drzwi, co stanowiło blisko 6-proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Natomiast w ciągu ostatnich czterech lat produkcja stolarki otworowej w polskich zakładach wzrosła w sumie o jedną czwartą.

– Dynamiczny rozwój rynku budowlanego ma odzwierciedlenie także w kategorii drzwi. Remonty, chęć wprowadzenia zmian, rewolucji we wnętrzach, a z drugiej strony rynek inwestycyjny, pokazują, że 6-proc. trend w tym roku również się utrzyma. My wychodzimy trochę ponad rynek. Ubiegły rok zamknęliśmy z 11-proc. wzrostem produkcji, czyli 407 mln zł. Liczymy, że i w tym roku wzrost będzie dwucyfrowy – mówi dyrektor marketingu Porta KMI Poland.

Jak wskazuje, sprzedażą drzwi rządzą w tej chwili trendy nastawione na biel. Około 50 proc. wszystkich sprzedawanych drzwi w okleinach i malowanych jest właśnie w tym kolorze.

Najczęściej wybierane są okleiny syntetyczne, drewnopodobne, które prawie idealnie upodabniają się do drewna, przez nas są określane jako okleiny 3D. One oddają charakter prawdziwego drewna, a jednocześnie dają przewidywalność koloru. Naturalne okleiny mają to do siebie, że wzór, który widzimy na ekspozycji, nie do końca da się powtórzyć, bo w lesie nie ma dwóch takich samych drzew. W przypadku naśladujących naturę oklein syntetycznych możemy ten kolor powtarzać przy zamówieniu 5, 10 bądź 20 sztuk – mówi Artur Pęksyk.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Grupa Warta z rekordową sprzedażą: 12,6 mld zł składki brutto i 1,1 mld zł zysku netto w 2024 roku

Warta konsekwentnie umacnia swoją pozycję rynkową, osiągając w...

Archicom z rekordową sprzedażą mieszkań w 2024 r. i ambitnym planem na 2025

Archicom zamknął 2024 r. z rekordowymi wynikami sprzedaży mieszkań...
Wiadomości

Archicom z rekordową sprzedażą mieszkań w 2024 r. i ambitnym planem na 2025

Archicom zamknął 2024 r. z rekordowymi wynikami sprzedaży mieszkań...

Grupa Warta z rekordową sprzedażą: 12,6 mld zł składki brutto i 1,1 mld zł zysku netto w 2024 roku

Warta konsekwentnie umacnia swoją pozycję rynkową, osiągając w...

Smartlink Partners dołącza do akcjonariatu DistrictORG Inc, globalnego CampusuAI

Fundusz Smartlink Partners inwestuje w holding DistrictORG Inc., założony...

Monika Sypczuk obejmuje stanowisko CEO w firmie BIDads

Monika Sypczuk, doświadczona ekspertka w obszarze zarządzania złożonymi procesami...

Piotr Ruszowski przechodzi z Mondial Assistance do zarządów TUiR Allianz Polska i TU Allianz Życie

Piotr Ruszowski, obecnie dyrektor generalny Mondial Assistance, zostanie powołany...

Agnieszka Krupa nowym dyrektorem zarządzającym Allianz Partners Polska

Agnieszka Krupa zastąpi Piotra Ruszowskiego na stanowisku dyrektora zarządzającego...

ORLEN: rekordowy rok sprzedaży małego LNG

W 2024 roku Grupa ORLEN dostarczyła do klientów blisko...

Paweł Sobkiewicz dołącza do Rady Nadzorczej Medinice SA

Medinice SA, notowana na GPW spółka MedTech, ma nowego członka...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie