Polskie MŚP potrzebują więcej wolności!

0

W tegorocznym Indeksie Wolności Gospodarczej Polska znalazła się na 39. miejscu. Mimo systematycznego wzrostu naszej pozycji, do prężnych światowych gospodarek brakuje nam jeszcze sporo. Potwierdza to badanie Raiffeisen Leasing: aż 64% polskich MŚP nie odczuwa wolności w prowadzeniu biznesu. – Polskie MŚP mają świetne pomysły i dużą wolę przetrwania. Potrzebują jednak ułatwień legislacyjnych i atrakcyjnego finansowania, aby w pełni rozwinąć skrzydła – komentuje Andrzej Krzemiński, Prezes Raiffeisen Leasing.

Wolność w biznesie - infografikaPozycja Polski w rankingu Wolności Gospodarczej od kliku lat systematycznie rośnie. W 2016 roku Indeks Wolności Gospodarczej dla Polski, obliczany przez The Heritage Foundation i The Wall Street Journal, wyniósł 69,3 pkt. Plasuje nas to na 39. miejscu w rankingu światowym, daleko przed Francją czy Włochami. Do potęg gospodarczych, takich jak Niemcy, USA, Wielka Brytania wciąż nam jeszcze daleko. Nie wspominając o Szwajcarii czy Hong Kongu, które znalazły się w pierwszej piątce zestawienia – tam przedsiębiorcom funkcjonuje się najlepiej.

W badaniu zrealizowanym przez ARC Rynek i Opinia na reprezentatywnej grupie przedsiębiorców, Raiffeisen Leasing zapytał polskie MŚP o ich poczucie wolności w działalności biznesowej. Okazuje się, że aż 6 na 10 z nich nie czuje swobody w prowadzeniu biznesu. Poczucie pełnej wolności biznesowej ma tylko 13% ankietowanych przedsiębiorców.

Wolność w biznesie oczami MŚP

Najwięcej ograniczeń w prowadzeniu biznesu widzą przedsiębiorcy z branży przemysłowej
i budowlanej.
Ponad 31% z nich zadeklarowało, że  w ogóle nie czują się wolni jako przedsiębiorcy. Co ciekawe, jedyną grupą, która ma względnie wysokie poczucie wolności biznesowej, są handlowcy – ponad 37% przedstawicieli tego sektora twierdzi, że odczuwa pełną wolność w swoich działaniach biznesowych.

Kapryśna gospodarka źródłem ograniczeń

Co ogranicza przedsiębiorców i sprawia, że nie czują się wolni, prowadząc własny biznes? – Przedsiębiorców ogranicza niepewność i związane z nią bariery rynkowe. Obecnie polska gospodarka charakteryzuje się dużą zmiennością. Rynek jest coraz bardziej kapryśny
i chwiejny. Jego wahania są szczególnie odczuwalne dla małych firm. Spadek zapotrzebowania na towary wśród konsumentów czy zmiany legislacyjne, nieodczuwalne dla korporacji, mogą doprowadzić do ogromnych strat lub nawet upadku mikroprzedsiębiorstwa –
tłumaczy Andrzej Krzemiński, Prezes Raiffeisen Leasing i Przewodniczący Związku Polskiego Leasingu Właściciele firm doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego unikają odważnych i ryzykowanych inwestycji, są też ostrożni w zatrudnianiu nowych pracowników. Przymus dostosowania się do warunków rynkowych, nie tylko wpływa na ich poczucie wolności biznesowej, ale przede wszystkim spowalnia rozwój polskiej gospodarkidodaje Krzemiński.

Czytaj również:  Polski urzędnik potrzebuje około godziny żeby podjąć obowiązki po przyjściu do pracy. Jest dwukrotnie mniej efektywny niż pracownik w sektorze prywatnym

Jak przedsiębiorcy rozumieją pojęcie wolności w biznesie?

Okazuje się, że aż 22% ankietowanych utożsamia wolność biznesową z niezależnością i swobodą działania. Nieco mniejsza grupa (14% ankietowanych) uważa, że wolność
w biznesie oznacza swobodę podejmowania decyzji. Ponadto badanie wykazało,
że poczucie wolności dla wielu przedsiębiorców jest równoznaczne z mniejszą biurokracją i jasnymi przepisami dotyczącymi prowadzenia działalności – takiego zdania jest ponad 12% ankietowanych.

Wolność w biznesie oczami przedsiębiorców