Prezes SIG podsumowuje rok 2016 na rynku materiałów budowlanych

SIG

Ubiegły rok nie był zbyt łaskawy dla branży materiałów budowlanych i w jego kontekście  trudno mówić o jej dynamicznym rozwoju. Jedynie w budownictwie mieszkaniowym widać było duże wzrosty. Jednak z uwagi na fakt, że obiekty te oddawane są w stanie deweloperskim, zakres materiałów niezbędnych do ich realizacji jest dosyć wąski. Co to oznacza dla dostawców?

Zgodnie z danymi GUS, w 2016 roku branża budowlana skurczyła się prawie o 13 procent. Było to spowodowane sytuacją polityczną w kraju,  samorządy praktycznie zaniechały wydatków, zabrakło też absorbcji funduszy unijnych. Dodatkowo można było zauważyć znaczny spadek liczby wznoszonych obiektów przemysłowych, handlowych i infrastrukturalnych.

Firmy działające na rynku próbują radzić sobie poprzez rozwijanie innych kanałów sprzedaży. Dla przykładu SIG, wiodąca międzynarodowa spółka  działająca w sektorze dostaw materiałów budowlanych, zwiększała sprzedaż produktów wentylacyjnych, lamp oraz produktów specjalistycznych, takich jak zabezpieczenia ogniowe i nowoczesne systemy izolacji przemysłowych.

Staramy się jeszcze bardziej niż kiedykolwiek wcześniej być partnerem, u którego można zaopatrzyć się we wszystkie produkty z danej branży i który ma w swojej ofercie nowoczesne technologie oraz lepszy serwis. Przewagę zdobyliśmy poprzez wprowadzenie do obsługi aut samorozładowawczych. Dodatkowo uruchomiliśmy także nowy kanał sprzedaży e-commerce. W 2017 roku liczymy na większą konkurencyjność oferowanych przez nas produktów. Zakładamy, że uruchomiona właśnie platforma do zakupów online da nam możliwość obsługi nowych klientów – zaznacza Marcin Szczygieł, Prezes Zarządu SIG.

Spółka SIG zamknęła rok 2016 sprzedażą na poziomie większym o kilka procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Na tle całej branży, udało się zdobyć dodatkowe udziały w rynku. Ze względu na kurczący się rynek widoczna była mocna presja marżowa.

Nasz wynik za rok 2016, pomimo wyższej sprzedaży, był nieco niższy niż w roku 2015. Osiągnęliśmy za to znaczne postępy w zakresie usprawnień organizacyjnych, głównie w przebudowie łańcucha dostaw. Jako firma specjalistyczna, utrzymaliśmy wolumen sprzedaży, niestety spadek rentowności dotyczy wszystkich podmiotów w dystrybucji. Brak wolumenu sprzedaży może działać bardziej destruktywnie na finanse przedsiębiorstw niż kiedyś, a mali gracze mogą kompletnie wypaść z rynku – dodaje Marcin Szczygieł.

Spółka SIG odnotowała w roku 2016 największy wzrost sprzedaży w następujących segmentach:

NARZĘDZIA 31,60%
STYROPIANY 17,64%
INSTALACJE WENTYLACJI I KLIMATYZACJI 15,82%
MATERIAŁY KONSTRUKCYJNE 12,01%
INNE 10,47%

 

Nie przewidujemy, aby w pierwszej połowie 2017 nastąpiła poprawa koniunktury, ale mocno wierzymy, że w III i IV kwartale czeka nas przyspieszenie. Oznacza to, że obecny rok nie powinien być dla budowlanki gorszy niż ubiegły. Jakkolwiek dwa ostatnie lata pokazały, że sytuacja jest trudna do prognozowania. Rok 2015, z którym nie związany był duży optymizm, gdyż dotacje unijne miały dopiero wejść w życie, okazał się bardzo dobrym. Rok 2016, wobec którego były większe oczekiwania, a rozbudzone apetyty po 2015 okazały się złudne, należał do bardzo przeciętnych – podsumowuje Marcin Szczygieł.

Spółka SIG w 2016 roku dostarczyła materiały budowlane m.in. do takich inwestycji jak Wieżowiec Baltic Tower w Poznaniu, Lotnisko Chopina w Warszawie, Stadion Olimpijski we Wrocławiu, Świątynia Opatrzności Bożej w Warszawie, Wieżowiec Złota 44 w Warszawie, Centralny Ośrodek Sportu w Zakopanem, Kompleks biurowy A4 Business Park w Katowicach oraz Aula Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego.