Ruch w polskich i europejskich salonach samochodowych trwa. Volkswagen w Polsce zwiększa sprzedaż pomimo afery spalinowej

spaliny

Październik był 26. miesiącem, w którym w Europie nieprzerwanie wzrosła sprzedaż nowych samochodów osobowych. Z kolei polskie salony mogły na plusie zamknąć już 29. miesiąc z rzędu. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że wzrosty rejestracji nowych osobówek wyniosły w październiku br. odpowiednio 1,3% r/r w Polsce i 2,9% r/r w Unii Europejskiej. W Polsce ścieżkę wzrostów utrzymujemy głównie dzięki zakupom firmowym, a afera spalinowa nie wpłynęła na razie na sprzedaż Volkswagena.

W Polsce kupują firmy, a nie przysłowiowy Kowalski

W październiku br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 29 062 nowych samochodów osobowych, czyli aż o 1,3% więcej niż w tym samym miesiącu 2014 r. To w sumie daje 287 302 samochody osobowe zarejestrowane od początku roku, co oznacza 5% dynamikę wzrostu rok do roku[1]. To najlepszy od kilkunastu lat październik w naszym zestawieniu sprzedaży nowych osobówek, co nas cieszy. Jednak musimy wziąć pod uwagę, że ścieżkę wzrostów utrzymujemy przede wszystkim dzięki zakupom firmowym, których udział oscyluje na poziomie 70%. Klienci indywidualni wciąż zdecydowanie częściej wybierają auta używane.

Europa nadal rośnie, ale już bez Wielkiej Brytanii

Wzrosty utrzymują się nie tylko w Polsce, ale w prawie całej Europie. W październiku br. Europejczycy kupili ponad 1,1 mln nowych osobówek (+2,9% r/r), a w sumie od początku roku 11,5 mln, czyli o ponad 8% więcej aut niż w analogicznym okresie 2014 r.[2] Ożywienie w europejskich salonach trwa już ponad dwa lata i możemy być niemal pewni, że cały rok zakończymy na bardzo przyzwoitym plusie. Passę kontynuują Włochy, Hiszpania czy Francja, które podobnie jak nasz kraj powoli wychodzą z „dołka motoryzacyjnego”. Jednak oczy wszystkich powinny być skierowane na Wielką Brytanię, która po 43 miesiącach nieprzerwanego wzrostu sprzedaży nowych osobówek, październik zakończyła na drobnym minusie. Ten wynik nie przekreślił jednak fenomenu kraju nad Tamizą, który rocznie sprzedaje tyle samochodów, ile my w ciągu 5-6 lat.

Afera Volkswagena nie przestraszyła Polaków

W październiku br. najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w Polsce była Skoda. Co ciekawe, drugi na liście uplasował się Volkswagen, który zwiększył swoją sprzedaż aż o 28%. Na trzecim miejscu znalazła się Toyota. W ogólnym rankingu modeli w październiku na pierwszym miejscu jest Skoda Octavia, na drugim Volkswagen Golf, na trzecim zaś Skoda Fabia. Wzrosty Volkswagena mogą dziwić, jednak należy wziąć pod uwagę, że październik był pierwszym miesiącem po wybuchu afery, a wiele firm i osób planuje zakupy samochodowe z wyprzedzeniem. O skali kryzysu niemieckiego producenta „samochodów dla ludu” tak naprawdę przekonamy się za kilka, a nawet kilkanaście miesięcy.

W Unii Europejskiej najchętniej kupowaną marką w październiku pozostał Volkswagen, który jednak zanotował delikatny (-0,2%) spadek.

2015 rok zakończymy w Polsce na plusie

Kolejny rekordowy miesięczny wynik sprzedaży wakacyjnych pozwala mi z optymizmem patrzeć na końcówkę tego roku. Podtrzymuję zdanie, że liczba 340-350 tys. rejestracji nowych osobówek w tym roku, co da nam ok. 4-7% wzrost r/r, jest jak najbardziej realna. W osiągnięciu tego celu z pewnością pomagają spadające ceny paliwa, możliwość odliczania VAT-u od paliwa wśród przedsiębiorców oraz uruchamiane przez importerów i dilerów samochodowych wyprzedaże roczników. Chciałabym jednak kolejny raz zwrócić uwagę na to, że zarówno klienci indywidualni, jak i firmy, potrzebują wsparcia od rządu, na przykład w postaci dopłat do zakupu nowego samochodu, jak to miało miejsce w Hiszpanii, czy poprzez rezygnację z obostrzeń w doliczeniu VAT, z czym mieliśmy do czynienia na Słowacji

[1] Na podstawie danych PZPM: http://www.pzpm.org.pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-samochody-osobowe-i-dostawcze/Pazdziernik-2015r/Pierwsze-rejestracje-samochodow-osobowych-i-dostawczych-o-DMC-3-5t-X-2015r

[2] Dane obejmujące państwa członkowskie Unii Europejskiej.