Rynek soczewek w Polsce z dwucyfrowym wzrostem

Karol Wilczko, wiceprezes Comperia.pl

Rynek soczewek kontaktowych w Polsce w 2018 r. wzrósł o 11,3 proc. i jest wart ponad 300 mln zł. Prawie milion Polaków zdecydowało się już na taki sposób korekcji wady wzroku. Na każdego obecnego użytkownika soczewek przypada aż sześciu rozważających taką możliwość – podaje GFK.

Ponad połowa Polaków ma wadę wzroku. Problem będzie się pogłębiał, bo jak podkreślają specjaliści branży optycznej, to choroba naszych czasów spowodowana między innymi coraz dłuższym wpatrywaniem się w ekrany telefonów, komputerów czy laptopów. To nie lada wyzwanie dla okulistów i pole do rozwoju dla branży optycznej. – Dane pokazują, ze nasz rynek wciąż ma bardzo duży potencjał do wzrostu. To ponad sześć milionów obecnych i potencjalnych użytkowników soczewek kontaktowych, którzy potrzebują kompleksowej obsługi i my taką właśnie obsługę zapewniamy  – mówi Karol Wilczko, dyrektor zarządzający sklepu Szkla.com.

Omnichannel coraz bardziej popularny

Od kilku lat jednym z najgorętszych trendów w branży e-commerce jest omnichannel, czyli przenikanie się tradycyjnych i internetowych oraz mobilnych kanałów sprzedaży. Coraz częściej firmy działające głównie online decydują się na otwieranie stacjonarnych, nowoczesnych placówek, np. showroomów czy punktów odbioru produktów. Sprzedażą stacjonarną interesuje się chociażby Amazon, który w 2017 roku dokonał swojego największego przejęcia, kupując za 13.7 mld dolarów sieć supermarketów Whole Foods Market. Ciekawym przykładem jest też Warby Parker eyewear – amerykański producent i sprzedawca okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych, który na podstawie danych swoich klientów zebranych w sklepie online z sukcesem dobrał miejsca otwarcia salonów stacjonarnych.

Na polskim rynku optycznym połowa sprzedaży soczewek odbywa się za pośrednictwem sklepów internetowych, reszta należy do salonów i drogerii. Alternatywą, zarówno dla sklepów online, jak i tradycyjnych są Soczewkomaty. – Od 15 lat z powodzeniem funkcjonujemy w internecie, mamy swoje salony optyczne, wyspy w centrach handlowych teraz rozwijamy także sieć Soczewkomatów. To rozwiązanie, które pozwala nam na pełną dywersyfikację oferty. Dajemy klientom możliwość wyboru kanału dystrybucji. Soczewkomaty to urządzenia dla tych kupujących, którzy wiedzą czego potrzebują, jakiego konkretnie produktu szukają i chcą go kupić od ręki – tłumaczy Wilczko.

Dynamiczny rozwój branży soczewek

Wartość rynku soczewek w Polsce to obecnie 300 mln zł i wciąż rośnie w tempie dwucyfrowym. Do noszenia soczewek przekonało się prawie milion Polaków, czyli około 2,5 proc. z nas. Na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie widać tendencję wzrostu tego odsetka, na co na pewno mają wpływ zachodnie tendencje. W Stanach Zjednoczonych czy krajach skandynawskich soczewek używa nawet 15 proc. osób z wadą wzroku. Mimo, że Polacy wciąż najchętniej korzystają z soczewek miesięcznych i dwutygodniowych, to podążając za trendem zza oceanu, coraz częściej sięgają po produkty jednodniowe. Odpowiadają one obecnie na naszym rynku za około 25 proc. sprzedaży. Soczewki jednorazowe są co prawda droższe, ale zdecydowanie prostsze w użytkowaniu – nie wymagają  tylu dodatkowych akcesoriów (płynów czy pojemników do przechowywania), co soczewki długookresowe.