Selvita powołała firmę bioinformatyczną. Spółka córka przeznaczy 3,7 mln zł na inwestycje

0

W ciągu najbliższych pięciu lat światowy rynek bioinformatyczny ma się powiększyć co najmniej trzykrotnie. Jego wartość z obecnych 4 mld dolarów może wzrosnąć do nawet 14 mld dolarów. Selvita SA, największa firma biotechnologiczna w Europie Środkowo-Wschodniej, zamierza mieć udział w tym wzroście, dlatego powoła wyspecjalizowaną w tej branży spółkę córkę Ardigen SA. Na początek zainwestuje ona 3,7 mln zł w rozwój usług i prace nad produktem z obszaru medycyny spersonalizowanej.

Ardigen ma być spółką bioinformatyczną, tzn. łączącą umiejętność analizy danych biologicznych z zaawansowaną informatyką. Jej zadaniem ma być dostarczanie innowacyjnych usług w obszarze medycyny spersonalizowanej. Nowa firma przejmie dotychczasową działalność pionu bioinformatycznego Selvity oraz jej kompetencje z zakresu systemów zarządzania informacją laboratoryjną.

– Krótkoterminowym celem spółki jest zbudowanie silnej pozycji na rynku międzynarodowym w zakresie usług bioinformatycznych podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Janusz Homa, prezes zarządu Ardigen SA. – Natomiast w dłuższej perspektywie stawiamy na innowacyjny produkt lub usługę w obszarze medycyny spersonalizowanej oferowany na rynku globalnym.

Jak informuje w komunikacie Selvita, nowa spółka będzie koncentrować się na trzech strategicznych kierunkach. Obok wcześniej rozwijanego obszaru systemów do zarządzania informacją laboratoryjną klasy LIMS oraz systemów bioinformatycznych CLC bio, służących do sekwencjonowania kwasów nukleinowych oraz białek, Ardigen świadczyć ma usługi w obszarze integracji i przetwarzania dużych zbiorów danych oraz tworzenia oprogramowania na zamówienie.

– Produkt będzie oferowany zarówno ośrodkom onkologicznym, jak i firmom farmaceutycznym dodaje Janusz Homa. – Chcemy także, aby ten produkt był dostępny dla pacjentów.

Selvita ocenia, że dzięki dotychczasowej działalności jej pionu usługowego i rozwoju usług bioinformatycznych Ardigen już teraz ma stabilną pozycję na rynku, o czym świadczy dostęp do szerokiej bazy klientów m.in. z branży biotechnologicznej, farmaceutycznej, medycznej, chemicznej, spożywczej, kosmetycznej, wydobywczej oraz energetycznej. Ma też zapewnioną współpracę z laboratoriami usługowymi, kryminalistycznymi i ośrodkami akademickimi z Polski oraz innych krajów.

Czytaj również:  Dwucyfrowy wzrost rynku leasingu IT w 2018 dzięki dotacjom unijnym?

– W tej chwili mamy zapewnione finansowanie na poziomie 3,7 mln zł – informuje prezes zarządu Ardigen. – Jest to poziom, który całkowicie wystarczy nam, żeby rozwinąć część usługową oraz rozpocząć prace nad pierwszym własnym produktem z obszaru medycyny spersonalizowanej.

Ardigen zakłada, że utrzyma pozycję lidera w branży usług bioinformatycznych w Polsce. Ma też nadzieję na sukces tam, gdzie rynek jest największy i rozwija się najbardziej dynamicznie. Prezes spółki Janusz Homa zapowiada, że firma myśli m.in. o Stanach Zjednoczonych oraz Europie Zachodniej.

– Potencjał jest bardzo duży. W tej chwili rynek bioinformatyki jest rynkiem bardzo wzrostowym. Obecnie jego wartość to 4 mld dolarów, w najbliższych 5 latach osiągnie on poziom 13-14 mld dolarów, co oznacza wzrost rok do roku na poziomie 20 proc.