Trans Polonia stawia na intermodalność

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Około trzech czwartych transportów towarów w Europie odbywa się obecnie drogą lądową, a tendencja ta jest wzrostowa. Nawet przy ogromnych inwestycjach w kolej i śródlądowe drogi wodne, transport drogowy w przyszłości nadal będzie miał ogromne znaczenie. Trans Polonia w przewozach kombinowanych i intermodalnych, widzi kolejną możliwości rozbudowy realizowanych usług transportowych.

Jednym ze sposobów na pogodzenie interesów przewoźników drogowych z oczekiwaniami związanymi z redukcją emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu do 2030 r. i w kolejnych latach jest rozwój transportu kombinowanego oraz intermodalnego. Zainteresowanie takimi rozwiązaniami systematycznie rośnie. Grupa Trans Polonia, która jest jednym z liderów europejskiego rynku przewozów płynnej chemii i płynnych artykułów spożywczych, z uwagą obserwuje i reaguje na pojawiające się możliwości rozbudowy usług przewozowych.

W Polsce od wielu lat rynek kolejowych przewozów towarowych jest w stagnacji – od ponad dekady przewozy oscylują wokół 230 mln ton towarów. Transport samochodowy jest szybszy i efektywniejszy, ale nie maleje także zainteresowanie przewozami intermodalnymi. Wyniki ostatniego kwartału wskazują na zdecydowaną poprawę w przewozach intermodalnych wobec II kwartału tego roku i wyników z III kwartału zeszłego roku. W trzech pierwszych kwartałach 2024 r. masa towarów w transporcie intermodalnym osiągnęła poziom 20,8 mln ton – o 3 mln ton więcej niż w tym samym okresie 2023 r. (+17%).

– Widzimy tu ogromny potencjał na poszerzenie naszej oferty i pogłębienie współpracy z przewoźnikami kolejowymi Synergia między transportem drogowym a kolejowym wydaje się naturalnym kierunkiem rozwoju. Z jednej strony sieć dróg i autostrad jest powszechnie dostępna i elastyczna, co umożliwia dostawy towarów do miejsc położonych z dala od infrastruktury kolejowej. Z drugiej strony pociągi umożliwiają przewóz dużo większych ładunków na długich trasach pomimo tego, w wielu przypadkach na ostatnim etapie i tak trzeba skorzystać z transportu drogowego – wyjaśnia Adriana Bosiacka, Dyrektor Operacyjna oraz Członek Zarządu Trans Polonia S.A.

Transport kombinowany

Definicje są proste: przewozy kombinowane to forma przewozu ładunków, która wykorzystuje więcej niż jedną gałąź spedycyjną, przy czym przynajmniej jedna z nich jest środkiem transportu drogowego. Z kolei transport intermodalny obejmuje przewóz towarów przy użyciu wielu środków transportu bez obsługi towarów podczas przeładunku. Oba rodzaje przewozu integrują różne środki transportu w skoordynowany sposób, zwiększając wydajność i efektywność. – Nie zapominajmy też, że wybór najbardziej wydajnego, na danym etapie, środka transportu to nie tylko niższe koszty operacyjne, ale i mniejsza emisja zanieczyszczeń – przekonuje Adriana Bosiacka.

Przewozy kombinowane i intermodalne mogą być realizowane za pomocą różnych jednostek transportowych, takich jak kontenery, platformy wymienne czy przyczepy, które pozwalają na bezpieczne i efektywne przemieszczanie się towarów pomiędzy różnymi środkami przewozu. – Naszym zdaniem tego rodzaju transporty będą się rozwijać i Trans Polonia chce mieć w nich swój udział – podkreśla Adriana Bosiacka i zaraz dodaje: – To nie ma zastąpić naszych przewozów dalekodystansowych, ale uzupełnić ofertę i dostosować ją do wymagań klientów.

Eksperci podkreślają, że przewozy zrównoważone i wykorzystujące różne środki transportu, w których korzysta się zarówno z kolei, jak i samochodów, to o 70% lepsza efektywność energetyczna i wyjątkowa efektywność środowiskowa oraz klimatyczna. Wynika to z bezpośredniego wykorzystania energii elektrycznej wytwarzanej w Europie ze źródeł odnawialnych. Energia ta nie pochodzi z paliw kopalnych, dzięki czemu emisja CO2 jest mniejsza o 90%. Pamiętajmy jednak, że w ostatnim czasie na oba rodzaje transportu wpływ miały i mają zarówno remonty infrastruktury drogowej, jak i powodzie, które w trzecim i czwartym kwartale nawiedziły Europę Środkową, Szwajcarię, Niemcy, Włochy i Hiszpanię.

– Właśnie dlatego przewozy intermodalne wydają się szczególnie obiecujące. Transport samochodowy ogrywa w nich kluczową rolę jako pomost między portami a terminalami kolejowymi na pierwszym etapie transportu. Jest też równie istotny na końcowym etapie, kiedy to kontener lub palety docierają do miejsca przeznaczenia.  Pozostaje wtedy pokonanie ostatnich 200–300 kilometrów, aby dostarczyć ładunek do klienta końcowego. Dla zabezpieczenia tych etapów nie ma lepszego środka transportu niż zestaw drogowy – zapewnia Adriana Bosiacka.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Podwarszawski rynek magazynowy: rośnie popyt, ale podaż nie nadąża

W miejscowościach okołowarszawskich deweloperzy niechętnie podejmują się budowy magazynów...
Wiadomości

Podwarszawski rynek magazynowy: rośnie popyt, ale podaż nie nadąża

W miejscowościach okołowarszawskich deweloperzy niechętnie podejmują się budowy magazynów...

Smartlink Partners dołącza do akcjonariatu DistrictORG Inc, globalnego CampusuAI

Fundusz Smartlink Partners inwestuje w holding DistrictORG Inc., założony...

Monika Sypczuk obejmuje stanowisko CEO w firmie BIDads

Monika Sypczuk, doświadczona ekspertka w obszarze zarządzania złożonymi procesami...

Piotr Ruszowski przechodzi z Mondial Assistance do zarządów TUiR Allianz Polska i TU Allianz Życie

Piotr Ruszowski, obecnie dyrektor generalny Mondial Assistance, zostanie powołany...

Agnieszka Krupa nowym dyrektorem zarządzającym Allianz Partners Polska

Agnieszka Krupa zastąpi Piotra Ruszowskiego na stanowisku dyrektora zarządzającego...

Cło na import chińskiego e-commerce wyśle logistykę na morze i do magazynów

W 2024 r. UE zaimportowała 4,6 mld tanich paczek...

Jak skutecznie pakować przesyłki? Optymalizacja opakowań i materiałów ochronnych

Pakowanie przesyłek to jeden z najważniejszych elementów procesu logistycznego....

ORLEN: rekordowy rok sprzedaży małego LNG

W 2024 roku Grupa ORLEN dostarczyła do klientów blisko...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie