W 2018 r. Daimler Trucks sprzedał ponad 500 tys. samochodów ciężarowych

0
  • Miniony rok wśród najlepszych lat sprzedażowych Daimler Trucks
    w historii firmy
  • Już po jedenastu miesiącach sprzedaży o 11 procent większe niż
    w roku poprzednim
  • Dwucyfrowy wzrost w Ameryce Północnej, Azji i Ameryce Łacińskiej
  • Pozycja lidera na kluczowych rynkach Ameryki Północnej, Europy
    i Brazylii
  • Martin Daum: „Rok 2018 był jednym z najbardziej udanych w historii Daimler Trucks. Zgodnie z zapowiedziami nasza globalna sprzedaż jest dużo wyższa niż w roku poprzednim. Sprzedając znacznie ponad 500 tysięcy samochodów ciężarowych, osiągnęliśmy najwyższy poziom sprzedaży w ciągu ostatnich 10 lat. Ten sukces dowodzi, że oferujemy naszym klientom na całym świecie doskonałe produkty, za którymi stoi równie znakomity zespół. Dziękuję wszystkim koleżankom i kolegom za ich godne podziwu zaangażowanie w minionym roku. Także w roku 2019 będziemy dążyć do tego, aby nasi klienci a ostatecznie także i społeczeństwo dzięki innowacyjnym rozwiązaniom transportowym, odnosili sukcesy każdego dnia. Elementem tych dążeń są zmiany technologiczne w naszej branży, które zdecydowanie napędzamy, oferując zautomatyzowane, elektryczne i skomunikowane sieciowo ciężarówki”.

Dla Daimler Trucks, wiodącego na świecie producenta samochodów ciężarowych, rok 2018 był jednym z najlepszych lat sprzedażowych w jego historii. Bazując na pierwszych danych, należy założyć, że w roku 2018 sprzedaż marek Mercedes-Benz, FUSO, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses i BharatBenz wzrosła do poziomu ponad 500 tysięcy pojazdów (rok wcześniej było to 470 700 egzemplarzy). Dokładne dane sprzedażowe Daimler AG zaprezentuje na dorocznej konferencji prasowej. Już do końca listopada segment samochodów ciężarowych koncernu Daimler w ogólnie sprzyjającym środowisku biznesowym zwiększył sprzedaż o 11 procent, osiągając liczbę 466 900 sprzedanych egzemplarzy, czyli znacznie więcej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku (od stycznia do listopada 2017 sprzedano 422 500 egzemplarzy).

Martin Daum, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za dział Trucks & Buses
Martin Daum, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za dział Trucks & Buses
Martin Daum, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Trucks & Buses.

„Rok 2018 był jednym z najbardziej udanych w historii Daimler Trucks. Zgodnie z zapowiedziami nasza globalna sprzedaż jest dużo wyższa niż w roku poprzednim. Sprzedając znacznie ponad 500 tysięcy samochodów ciężarowych, osiągnęliśmy najwyższy poziom sprzedaży w ciągu ostatnich 10 lat. Ten sukces dowodzi, że oferujemy naszym klientom na całym świecie doskonałe produkty, za którymi stoi równie znakomity zespół. Dziękuję wszystkim koleżankom i kolegom za ich godne podziwu zaangażowanie w minionym roku. Także w roku 2019 będziemy dążyć do tego, aby nasi klienci ‒ a ostatecznie także i społeczeństwo ‒ dzięki innowacyjnym rozwiązaniom transportowym, odnosili sukcesy każdego dnia. Elementem tych dążeń są zmiany technologiczne w naszej branży, które zdecydowanie napędzamy, oferując zautomatyzowane, elektryczne i skomunikowane sieciowo ciężarówki” ‒ stwierdził Martin Daum, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za dział Trucks & Buses.

Wyraźny wzrost sprzedaży w regionie NAFTA

Największe rynki zbytu Daimler Trucks rozwijały się w minionym roku w znacznej mierze pozytywnie. Największy wzrost zanotował Daimler Trucks w regionie NAFTA. W pierwszych jedenastu miesiącach sprzedaż koncernu w zakresie marek Freightliner, Western Star i Thomas Built Buses wzrosła tam o 15 procent i wyniosła ok. 172 700 egzemplarzy (w roku poprzedzającym 150 600 egzemplarzy). Z udziałem w rynku na poziomie 38,3 procent w klasach tonażowych 6-8 Daimler Trucks także w 2018 roku pozostawał zdecydowanym, niezagrożonym liderem sprzedaży w Ameryce Północnej, w segmencie średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych. Ważnym czynnikiem tego sukcesu rynkowego jest flagowy pojazd Freightliner New Cascadia: od rozpoczęcia produkcji pod koniec 2016 roku sprzedano ponad 76 500 egzemplarzy tego modelu.

W czerwcu 2018 roku Daimler Trucks zaprezentował pierwsze produkowane seryjnie w pełni elektryczne ciężarówki przeznaczone na rynek północnoamerykański: ciężkiego Freightlinera eCascadia i średniociężkiego Western Star eM2. Pierwszy pojazd, Freightliner eM2, został 20 grudnia 2018 r. przekazany do eksploatacji w warunkach rzeczywistych naszemu znaczącemu amerykańskiemu klientowi, firmie Penske Truck Leasing Corp. W najbliższych miesiącach do praktycznej eksploatacji wejdzie innowacyjna flota złożona łącznie z 30 w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych marki Freightliner. Wliczając elektryczny autobus szkolny Saf-T-Liner C2 marki Thomas Built Buses oraz FUSO eCantera, Daimler Trucks oferuje na północnoamerykańskim rynku najszerszą paletę modeli elektrycznych pojazdów użytkowych.

W roku 2019 Daimler Trucks po raz pierwszy na Consumer Electronics Show (CES) ‒ prezentuje nowości z dziedziny zautomatyzowanej jazdy

Na 7 stycznia 2019 r. Daimler Trucks i Freightliner zapowiedziały prezentację strategicznych nowości z dziedziny zautomatyzowanej jazdy i łączności sieciowej pojazdów w ramach targów Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas. Tam Daimler Trucks po raz kolejny potwierdzi swoją pozycję lidera innowacyjności w branży samochodów ciężarowych. Koncern prezentuje też w Las Vegas swoje szerokie portfolio elektrycznych ciężarówek, z których wszystkie są już na drogach i w eksploatacji u klientów.

Dwucyfrowe stopy wzrostu w Azji pod wpływem Indonezji i Indii

W Azji sprzedaż wzrosła aż o 12 procent, osiągając 147 900 egzemplarzy (wobec 132 400 egzemplarzy w roku poprzednim). Przy czym w Japonii w pierwszych jedenastu miesiącach roku nabywców znalazło ok. 40 tysięcy samochodów ciężarowych, a więc sprzedaż utrzymała się na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku, kiedy to sprzedano 40 700 egzemplarzy. Działająca w segmencie pojazdów użytkowych azjatycka spółka córka FUSO osiągnęła na swoim macierzystym rynku japońskim udział rynkowy 19,2 procent. Flagowa ciężka ciężarówka FUSO ‒ Super Great, podobnie jak najnowsze wysokotonażowe pojazdy ciężarowe Mercedes-Benz i Freightliner, zyskuje na strategii platformy globalnej. Oprócz standaryzowanej architektury elektryczno-elektronicznej wykorzystuje także wspólny układ napędowy i jeszcze w tym roku zostanie wyposażona w funkcje umożliwiające częściowo zautomatyzowaną jazdę (level 2). Na znaczącym rynku indonezyjskim  do listopada 2018 r. nastąpił wyraźny wzrost sprzedaży o 52 procent, a więc do 57 400 egzemplarzy (wobec 37 600 egzemplarzy w analogicznym okresie poprzedniego roku). Klienci w Indonezji cenią ciężarówki lidera rynkowego FUSO od ponad 40 lat. Od połowy roku 2017 Daimler Trucks oferuje tam również modele samochodów ciężarowych marki Mercedes-Benz, które znajdują zastosowanie przede wszystkim na placach budów.

Czytaj również:  Zła sytuacja polskich producentów wieprzowiny. Niskie ceny i rosnący import sprawiają, że produkcja przestaje się opłacać

Sprzedaż w Indiach napędzało znaczące ożywienie popytu na średnio- i wysokotonażowe samochody ciężarowe. W pierwszych jedenastu miesiącach roku spółka Daimler India Commercial Vehicles (DICV) sprzedała znacznie więcej ciężarówek niż w analogicznym okresie roku poprzedniego – 20 500 egzemplarzy (wobec 15 200 rok wcześniej), co oznacza wzrost o 35 procent. Stutysięczny pojazd wyprodukowany w zakładzie Chennai we wrześniu 2018 roku stanowi przy tym istotny kamień milowy dla Daimler Trucks. Fabryka w Chennai, oprócz samochodów ciężarowych BharatBenz przeznaczonych na rynek lokalny, produkuje także modele na eksport, przeznaczone na ponad 40 rynków na całym świecie. Żaden inny zachodni producent oprócz Daimlera nie zbudował dotąd tak silnej pozycji w Indiach.

Na największym na świecie rynku pojazdów użytkowych, czyli w Chinach, koncern Daimler posiada 50 procent udziałów w spółce joint venture Beijing Foton Daimler Automotive Co. Ltd. (BFDA), produkującej średnio- i wysokotonażowe samochody ciężarowe marki Auman. W pierwszych jedenastu miesiącach roku sprzedaż marki Auman wyniosła 95 100 ciężarówek, co było zgodne z oczekiwaniami w obliczu wysokiej sprzedaży w poprzednim roku (104 600 egzemplarzy). Oprócz sprzyjającego rozwoju koniunktury w roku 2017 rynek zyskiwał przede wszystkim na działaniach regulacyjnych, mających na celu odnowienie zasobu pojazdów. W ramach dotychczasowej kooperacji spółka joint venture sprzedała łącznie ponad 580 000 ciężarówek Auman. Aby w przyszłości efektywniej uczestniczyć w dynamicznym rozwoju chińskiego rynku samochodów ciężarowych, Daimler Trucks zreorganizował swój skład personalny na potrzeby chińskiego biznesu w roku 2018. Od początku 2018 roku odpowiedzialność za wszystkie działania w segmencie samochodów ciężarowych w Chinach przejął w zarządzie Daimler Trucks Sven Ennerst. Ponadto w styczniu 2018 kierownictwo BFDA w Chinach przejęła doświadczona w segmencie pojazdów użytkowych managerka Kelley Platt.

Odczuwalne wyraźne ożywienie na rynku Ameryki Łacińskiej

W Ameryce Łacińskiej w pierwszych jedenastu miesiącach roku Daimler Trucks osiągnął wyraźny wzrost sprzedaży o 26 procent, co dało łącznie 34 400 egzemplarzy (wobec 27 300 pojazdów rok wcześniej). Istotny wkład w tym wyniku miał skokowy wzrost sprzedaży na największym rynku brazylijskim, gdzie sprzedano ok. 19 300 pojazdów, co oznacza wzrost o 59 procent (wobec 12 200 w roku poprzednim). Uzyskując udział w rynku średnio- i wysokotonażowych pojazdów na poziomie 27,7 procent, marka Mercedes-Benz znów zajęła pozycję lidera. Pomimo kryzysu gospodarczego w ciągu ostatnich dwóch lat Daimler Trucks konsekwentnie orientował swe działania na przyszłość – m.in. kompleksowo modernizując swoje fabryki. Przykładowo w zakładzie Sao Bernardo do Campo w 2018 roku Mercedes-Benz wdrożył wysoce nowoczesny tryb montażu samochodów ciężarowych zgodny ze standardami Przemysłu 4.0.

Wzrost sprzedaży i wiodąca pozycja na rynku również w Europie i Niemczech

W tak zwanym regionie UE30 (Unia Europejska, Szwajcaria i Norwegia) w roku 2018 Daimler Trucks osiągnął lekki wzrost sprzedaży na poziomie 4 procent. Od stycznia do listopada sprzedano ok. 76 200 egzemplarzy (wobec 73 600 roku poprzedniego). Marka Mercedes-Benz po raz kolejny utrzymała pozycję lidera w segmencie średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych, osiągając udział na poziomie 20,4 procent. Także w Niemczech Mercedes-Benz pozostaje liderem rynku ciężarówek z udziałem na poziomie 36,0 procent; do końca listopada dostarczono klientom 29 100 pojazdów (wobec 28 000 przed rokiem), co oznacza wzrost o 4 procent. Kolejnych impulsów Mercedes-Benz Trucks spodziewa się od połowy roku 2019 po nowym Actrosie, który został zaprezentowany we wrześniu na targach IAA i jest doskonale przyjmowany dzięki swym licznym innowacjom.

Lider innowacji w zautomatyzowanych, elektrycznych i skomunikowanych sieciowo ciężarówkach także w roku 2019

Jako najpopularniejszy producent pojazdów użytkowych na świecie, Daimler Trucks także w 2019 roku zamierza być innowatorem w branży pojazdów zautomatyzowanych, elektrycznych i skomunikowanych sieciowo. Na targach pojazdów użytkowych IAA 2018 Mercedes-Benz Trucks zaprezentował publicznie nowego Actrosa ‒ pojazd, którego techniczne innowacje osiągnęły nowy poziom w segmencie ciężkich samochodów ciężarowych. Nowy Mercedes-Benz Actros z systemem Active Drive Assist, jako pierwsza produkowana seryjnie ciężarówka, umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę na drogach publicznych. Wyposażony w ten system nowy Actros samoczynnie kieruje jazdą i hamuje, a dzięki stałemu monitorowaniu swego otoczenia, znacznie zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego na autostradzie. Także zoptymalizowany układ napędowy, oferowane po raz pierwszy na świecie standardowo kamery MirrorCam zamiast dużych lusterek bocznych oraz asystent układu hamulcowego nowej generacji Active Brake Assist 5 czynią nowego Actrosa jednym z najekonomiczniejszych i najbezpieczniejszych samochodów ciężarowych w segmencie.

W segmencie pojazdów elektrycznych od października 2018 roku Mercedes-Benz przekazał swoim klientom (Hermes, EDEKA, Meyer Logistik i TBS Transportbeton) pierwsze eActrosy w celu przetestowania ich codziennej użyteczności w regularnej eksploatacji transportowej. Już około stu z pierwszych w pełni elektrycznych, lekkich ciężarówek FUSO eCanter jest w praktycznej eksploatacji u klientów w Nowym Jorku, Tokio, Berlinie, Londynie, Amsterdamie i Lizbonie. W czerwcu 2018 roku Daimler Trucks połączył wszystkie swe działania w zakresie elektromobilności pod parasolem E-Mobility Group (EMG). E-Mobility Group (EMG) zdefiniuje strategię w zakresie podzespołów elektrycznych oraz kompletnych e-samochodów dla wszystkich marek i segmentów, a także opracuje globalną jednolitą architekturę, analogiczną do światowej strategii platformowej dla konwencjonalnych silników i podzespołów napędowych.