Za 2-3 lata Stalexport może wypłacić dywidendę. Spółka rozważa też inwestycje w ramach partnerstwo publiczno-prywatnego

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

CEO Magazyn Polska

Zarząd Stalexportu myśli o inwestycjach lub wypłacie dywidendy. Autostradowa spółka ma pieniądze i chciałaby uczestniczyć w przedsięwzięciach finansowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Ta forma inwestowania na razie jednak nie cieszy się w Polsce popularnością.

– W niedługim czasie, w perspektywie 2-3 lat, może pojawić się po raz pierwszy dywidenda dla akcjonariuszy giełdowych mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Emil Wąsacz, prezes Stalexport SA. W tej chwili jednoznacznie można powiedzieć, że zależy to od aktualnej sytuacji. Ale po prawie dwudziestu latach pojawiła się perspektywa dywidendy.

Tylko w pierwszym kwartale obecnego roku Stalexport miał ponad 54 mln zł przychodu, o niemal 5 mln więcej niż rok wcześniej. Zysk netto spółki przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej sięgał niemal 19 mln zł.

– Zarząd tylko wykonuje decyzje walnego zgromadzenia akcjonariuszy i to oni zadecydują o ewentualnej wypłacie dywidendy deklaruje Emil Wąsacz.Zaznaczam, to nie jest decyzja, ale jeśli w tym czasie pojawi się dobry biznes w sektorze autostrad, to będzie to reinwestowane.

Tyle że w ocenie prezesa Stalexportu, szanse na pojawienie się w Polsce inwestycji, która wzbudzi zainteresowanie udziałowców spółki są dziś niewielkie.

– Praktycznie tak jak w tej chwili partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce jest martwe. Akcjonariusze w prosty sposób odbiorą pieniądze, które zainwestowali i być może razem z końcem koncesji nastąpi koniec działalności tej spółki. Natomiast oczywiście jako zarząd chciałbym, żeby było inaczej. To specyficzna spółka w tej branży, więc zależy to przede wszystkim od tego, czy będzie istniało w branży infrastrukturalnej partnerstwo publiczno-prywatne.

Obecnie, jak podkreśla zarząd spółki, Stalexport jest w dobrej kondycji finansowej. Kilkanaście lat temu firmie groziło jednak bankructwo. Dopiero w 2003 roku przedsiębiorstwo zrezygnowało z prowadzenia interesów na rynku stalowym, podpisało układ z wierzycielami i ograniczyło działalność do zarządzania 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków. Do wygaśnięcia 30-letniej koncesji ma więc zapewnione stałe źródło dochodu.

Kiedyś to była głównie firma handlująca stalą, stąd nazwa Stalexport, obecnie jest to wyłącznie spółka autostradowa – przypomina prezes Emil Wąsacz ze Stalexportu. – Spółka autostradowa to biznes o małym stopniu ryzyka. Przewidywalny, ale wyłącznie długoterminowy. Koncesje na zarządzanie autostradą Kraków-Katowice mamy od 1997 roku, a dywidendy jeszcze nie wypłacono.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Grupa Warta z rekordową sprzedażą: 12,6 mld zł składki brutto i 1,1 mld zł zysku netto w 2024 roku

Warta konsekwentnie umacnia swoją pozycję rynkową, osiągając w...

Archicom z rekordową sprzedażą mieszkań w 2024 r. i ambitnym planem na 2025

Archicom zamknął 2024 r. z rekordowymi wynikami sprzedaży mieszkań...
Wiadomości

Archicom z rekordową sprzedażą mieszkań w 2024 r. i ambitnym planem na 2025

Archicom zamknął 2024 r. z rekordowymi wynikami sprzedaży mieszkań...

Grupa Warta z rekordową sprzedażą: 12,6 mld zł składki brutto i 1,1 mld zł zysku netto w 2024 roku

Warta konsekwentnie umacnia swoją pozycję rynkową, osiągając w...

Smartlink Partners dołącza do akcjonariatu DistrictORG Inc, globalnego CampusuAI

Fundusz Smartlink Partners inwestuje w holding DistrictORG Inc., założony...

Monika Sypczuk obejmuje stanowisko CEO w firmie BIDads

Monika Sypczuk, doświadczona ekspertka w obszarze zarządzania złożonymi procesami...

Piotr Ruszowski przechodzi z Mondial Assistance do zarządów TUiR Allianz Polska i TU Allianz Życie

Piotr Ruszowski, obecnie dyrektor generalny Mondial Assistance, zostanie powołany...

Agnieszka Krupa nowym dyrektorem zarządzającym Allianz Partners Polska

Agnieszka Krupa zastąpi Piotra Ruszowskiego na stanowisku dyrektora zarządzającego...

ORLEN: rekordowy rok sprzedaży małego LNG

W 2024 roku Grupa ORLEN dostarczyła do klientów blisko...

Paweł Sobkiewicz dołącza do Rady Nadzorczej Medinice SA

Medinice SA, notowana na GPW spółka MedTech, ma nowego członka...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie