Specjalizująca się w handlu elektroniką użytkową spółka AB w ub.r. znacznie poprawiła wyniki finansowe. Zapowiada, że w br. dalej będzie rozwijać ofertę produktową oraz należące do niej franczyzowe sieci sprzedaży Kakto w Polsce i Digimax w Czechach. Obecnie ponad 90 proc. obrotów z partnerami realizowane jest poprzez internet. Teraz spółka chce wesprzeć swoich partnerów w obsłudze klientów końcowych.
– Jesteśmy zadowoleni z wyników II kwartału – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Grzegorz Ochędzan, członek zarządu i dyrektor finansowy AB. – Rozwijamy się sukcesywnie we wszystkich obszarach, jakie realizujemy i to przynosi wymierne efekty. Proszę zwrócić uwagę na to, że nie tylko same obroty są istotne, lecz także rozwój bazy klienckiej i produktowej. Tylko przyjmując takie założenie, możemy osiągać kolejne sukcesy na rynku.
Wyniki za I półrocze roku obrotowego 2014/2015 AB poda 27 lutego. W poprzednim roku spółka uzyskała 5,76 mld zł przychodów ze sprzedaży i 57,3 mln zł zysku netto. Był to wzrost o odpowiednio 6 proc. i 37,5 proc. wobec poprzednich 12 miesięcy.
– Trudno wskazać jedno źródło poprawy wyników – przyznaje Grzegorz Ochędzan. – Podstawą naszego sukcesu jest IT i sprzedaż elektroniki użytkowej, ale spółka uruchamia także nowe projekty, poszerza bazę produktów i ofertę handlową zarówno dla partnerów, jak i konsumentów końcowych.
Z roku na rok firma, jak zauważa Grzegorz Ochędzan, umacnia swoją obecność na rynku AGD i RTV, gdzie z roku na rok staje się znaczącym, istotnym graczem. Korzystne dla spółki było także wejście – po przejęciu spółki Rekman – na bardzo rozdrobniony rynek zabawek. Profity przynosi również działalność kierowana w stronę przedsiębiorstw oraz rozwój sieci franczyzowych Kakto w Polsce i Digimax na terenie Czech (sprzedaż urządzeń teleinformatycznych i telekomunikacyjnych).
– Stajemy się spółką, która działa w wielu segmentach produktowych i sektorowych – tłumaczy Ochędzan. – Nowe obszary w coraz większym stopniu wpływają zarówno na poziom obrotów, jak i wyniki finansowe. A rezultat końcowy zawdzięczamy wysiłkowi, który codziennie ponosimy.
W dalszym ciągu, jak zapowiada Ochędzan, podstawową działalnością przedsiębiorstwa będzie IT oraz handel elektroniką użytkową.
– Jesteśmy już największym dystrybutorem tego rodzaju produktów w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej, mamy ofertę, na którą składa się 700 producentów i 70 tys. pozycji – przekonuje Ochędzan. – Natomiast w dalszym ciągu staramy się poszerzać zakres działania. W ubiegłym roku podpisaliśmy nowe kontrakty z Apple na dystrybucję iPhonów, Amicą i Beko na AGD. Będziemy sprzedawać także produkty sieciowe HP, NT&T i Huawei.
Obecnie ponad 90 proc. obrotów w ramach oferty dla partnerów firmy realizowane jest przez internet. Zarząd spółki zatem, jak informuje jej dyrektor finansowy, będzie poszerzał bazę klientów poprzez wsparcie kanału obsługi konsumentów końcowych (B2C).
– Po osiągnięciu bardzo wysokiego poziomu zaawansowania technologicznego produktów dla partnerów przeszedł czas na drugi etap rozwoju w zakresie e-commerce, a mianowicie wsparcie oferty naszych partnerów kierowanej do klientów końcowych – zapowiada Ochędzan. – Oferujemy w tym zakresie rozwiązania technologiczne i logistyczne. Są to gotowe do użycia platformy internetowe, Big Data (duże zbiory danych dotyczące klientów – red.), odpowiedni content, czyli sposób prezentacji produktów.
Bardzo istotne są jednak, jak twierdzi Ochędzan, rozwiązania logistyczne. Spółka opiera się w tym zakresie na współpracy w modelu dropshippingu, w którym zorganizowanie łańcucha dostaw w dużym stopniu, często w całości, bierze na siebie dostawca. AB oferuje w tym zakresie wysyłkę towarów klientom końcowym z wykorzystaniem kuriera i paczkomatów. Dostawa może także odbyć się tego samego dnia, w którym spływa zamówienie.
– Rozwiązania logistyczne definiują zachowanie naszych partnerów, to od nich uzależniają oni często współpracę z dostawcą – wskazuje Ochędzan. – Nasze rozwiązania są doceniane i bardzo mocno wpływają na ruch w magazynie.