InPost i Makro ruszają z InPost Fresh

Rafał Brzoska
Rafał Brzoska, prezes InPost

InPost oraz MAKRO Polska rozpoczęły testy dostaw produktów spożywczych oraz przemysłowych w oparciu o nową aplikację InPost Fresh.

2021-07-05 InPost Fresh2 Podwaliną tej współpracy są silne kompetencje MAKRO w obszarze oferty produktów spożywczych najwyższej jakości oraz niekwestionowane kompetencje  InPost w obszarze dostaw do klienta końcowego. W opracowaniu i budowaniu aplikacji InPost Fresh firma InPost bazowała na doświadczeniu w tworzeniu i zarządzaniu jedną z najpopularniejszych aplikacji w Polsce – InPost Mobile, która ma już blisko 7 mln aktywnych użytkowników. Efektem współpracy jest pojawienie się nowego, silnego gracza na rynku e-grocery, który bez wątpienia ma bardzo duże szanse na szybką i znaczną ekspansję.

– Z naszym najnowszym dzieckiem, aplikacją InPost Fresh – czyli platformą do zamawiania produktów spożywczych – startujemy testowo w Warszawie. Testy będą trwały kilka miesięcy, jednak później będziemy rozszerzać zasięg, by stać się największym ogólnopolskim żywnościowym marketplace. To prawdziwa rewolucja. Nasz partner skorzysta z wiedzy i doświadczenia, jakie posiadamy w zakresie rozwiązań mobilnych, a przy tym nie będzie musiał inwestować we własną logistykę ostatniej mili. Wierzymy, że nowatorskie rozwiązania w zakresie technologii i gwarantowanej jakości dostaw InPost, w połączeniu z bogatym asortymentem MAKRO – najwyższej jakości produktami dostępnymi dotychczas tylko dla gastronomii i biznesu – będą wyjątkową propozycją dla naszych wspólnych klientów. To także w przyszłości możliwość zaistnienia online dla wielu firm działających dotychczas tylko w trybie offline. Mamy bardzo duże doświadczenie w tworzeniu i rozwijaniu aplikacji mobilnych. Nasza aplikacja InPost Mobile ma już blisko 7 mln użytkowników. Unikalny know-how w zakresie projektowania aplikacji oraz baza klientów będzie wykorzystywana przy budowaniu popularności najnowszego marketplace w Polsce – podkreśla Rafał Brzoska, prezes InPost.

Partnerstwo MAKRO i InPost, które opiera się na silnych kompetencjach naszej firmy w obszarze najwyższej jakości produktów spożywczych, zaś InPost w dostawie do klienta końcowego – dają podstawę, aby planować szybką i szeroką ekspansję. Klientom oferujemy wysoką jakość dostaw ponad 10 tysięcy produktów. Szczególnie stawiamy na kategorie, w których przez lata zbudowaliśmy silną pozycję w tak wymagającej grupie klientów, jak HoReCa. W ofercie tej jesteśmy zdecydowanym  liderem. Mamy bardzo szeroki wybór  produktów świeżych, a wśród nich m.in. świeże ryby, owoce morza, mięso oraz owoce i warzywa. Klienci odnajdą u nas swoje ulubione produkty znanych marek oraz produkty dostępne wyłącznie w MAKRO” – mówi Dominik Branny, prezes MAKRO Polska.

W celu realizacji zamówienia wystarczy pobrać aplikację InPost Fresh – rejestracja jest szybka i intuicyjna. Już w dniu pierwszego logowania klient może zrobić i otrzymać swoje pierwsze zakupy – dzięki ekspresowej dostawie, nawet w 60 minut. Przez aplikację można wybierać w asortymencie ponad 10 tysięcy produktów w dostawie na ten sam i kolejny dzień – wśród nich szeroki wybór świeżych ryb, mięsa, owoców i warzyw. Klienci mają do dyspozycji najwygodniejsze formy płatności: przedpłata (Blik, szybki przelew i karta) lub za pomocą karty i Blika przy odbiorze od kuriera.

Początkowo dostawy z InPost Fresh będą testowane na terenie Warszawy, w trzech modelach: Express z dowozem nawet w 60 min., dostawą w dniu zamówienia oraz z dostawą zaplanowaną na kolejne dni. Co ważne, w przypadku dwóch ostatnich modeli dostaw, klienci będą mogli precyzyjnie określić godzinę, o której chcą odebrać zamówienie. Zakupy będą przewożone transportem InPost w kontrolowanej temperaturze zgodnie z rekomendacjami producenta, dzięki czemu klienci mogą mieć pewność, że produkty zachowają swoją jakość i świeżość.

Za pomocą aplikacji – oprócz zrobienia zakupów – klienci mogą śledzić poszczególne etapy realizacji zamówienia. Dostawa zakupów w ramach InPost Fresh realizowana jest bezpośrednio pod drzwi klienta.

InPost Fresh to zupełnie nowe doświadczenie na rynku zakupów spożywczych online, wykorzystujące dotychczas wypracowane przez InPost standardy obsługi klienta i technologię mobilną oraz wysokiej jakości produkty z MAKRO, które do tej pory nie były dostępne dla tak szerokiej grup klientów.

InPost ma już blisko 7 mln aktywnych użytkowników innej swojej aplikacji – InPost Mobile. Dzięki aplikacji przy jednym Paczkomacie® przesyłki może odbierać kilka osób jednocześnie, bez konieczności stania w kolejce czy dotykania ekranu – skrytki otwiera się za pomocą smartfona. Rekordy popularności bije także rewolucyjna usługa nadawania przesyłek przez aplikację – wysyła się je w Paczkomatach® InPost – do innego Paczkomatu® lub na wskazany adres domowy. Na paczce nie trzeba naklejać żadnych etykiet – wystarczy wygenerowany elektronicznie QR kod lub kod nadania w aplikacji. Aplikacja InPost już od roku znajduje się w czołówce najchętniej pobieranych i używanych aplikacji w Polsce w sklepach GP i AppStore. Za pośrednictwem aplikacji InPost Mobile za paczkę można zapłacić kodem BLIK, kartą płatniczą lub szybkim przelewem (DotPay), a już niebawem Apple Pay i Google Pay. Status nadanej paczki można śledzić oczywiście w aplikacji, ale także na stronie www.inpost.pl w sekcji „Śledzenie paczki” oraz przez chatbota, wpisując 24 cyfrowy numer przesyłki lub numer telefonu i 4 ostatnie cyfry numeru przesyłki. Aplikację InPost Mobile można pobrać ze sklepów Google Play, App Store i Huawei AppGallery.

Od kwietnia 2021 InPost wraz z IdoSell wprowadził przełomową usługę Smile. Dzięki niej konsumenci, którzy robią zakupy w wybranych sklepach internetowych, otrzymają darmową dostawę do Paczkomatu® przy zamówieniach o wartości powyżej 40 zł.

InPost rozpoczął ponadto długoterminową współpracę z Echo Investment. W ramach umowy przy inwestycjach mieszkaniowych i wielofunkcyjnych dewelopera będą montowane Paczkomaty®, umożliwiające wygodny odbiór i nadawanie przesyłek zarówno mieszkańcom, jak i innym użytkownikom. Pierwsze urządzenie zostało już zainstalowane w warszawskiej inwestycji Moje Miejsce. Kolejne Paczkomaty® powstaną na osiedlach Bonarka Living w Krakowie oraz Enter w Poznaniu.

W związku z gwałtownym rozwojem sieci Paczkomatów® InPost w Polsce i w Europie InPost buduje nową fabrykę Paczkomatów® oraz rozwinie centrum badawczo-rozwojowe. Fabryka powstanie w ramach nowo tworzonego parku City Logistics Kraków Airport, zajmie łącznie 7230 m2 i będzie wyposażona w panele fotowoltaiczne. Zostanie oddana do użytkowania już w czerwcu 2021 roku. Nowy zakład powstanie tuż przy węźle Balice II A4. Dzięki temu InPost zwiększy efektywność procesów produkcyjnych przy zagwarantowaniu dogodnej lokalizacji miejsca pracy dla załogi oraz zwiększy zatrudnienie. W City Logistics Kraków Airport – oprócz produkcji Paczkomatów®, włączając w to elektromontaż modułów z ekranami dotykowymi – rozbudowane zostanie centrum badawczo-rozwojowe wraz z dwoma laboratoriami i showroomem. Będą tam prowadzone prace rozwojowe, a także testy nowych rozwiązań.

Kalkulator śladu węglowego wskazuje, że gdyby tradycyjne dostawy kurierem do domu były zastąpione dostawą do Paczkomatu®, redukcja emisji CO2 sięgnęłaby nawet 75%[1]. Dostarczenie paczki do maszyny InPost oznacza co najmniej 0,35 kg mniej emisji CO2 do atmosfery na każdą przesyłkę. Tym samym InPost jest najbardziej neutralnym dla środowiska dostawcą usług logistycznych.

Liczba Paczkomatów® (ponad 12.000 urządzeń w Polsce) ponad dwukrotnie przekroczyła skalę placówek własnych Poczty Polskiej (4600[2]). Paczkomaty® InPost dostępne są w Polsce także przy sklepach: Dino, Lidl, Kaufland, sieci sklepów Delikatesy Centrum organizowanych przez Grupę Eurocash, a także w Centrach Handlowych Auchan. InPost podpisał również umowę z siecią sklepów Auchan na dostawę do Lodówkomatów. Funkcjonalności maszyn lodówkowych InPost pozwalają na bezpieczne przechowanie i odbiór żywności, napojów oraz mrożonek zamówionych przez Internet w Auchan Direct. Według badań Kantar TNS aż 40% kupujących w sieci chce odbierać zakupy spożywcze w Paczkomatach® InPost.

Według raportu Gemius[3] Paczkomaty® są najczęściej wybieraną formą dostawy – wyprzedziły kurierów. Taki typ dostawy towaru preferuje aż 61% kupujących w Internecie. Oznacza to wzrost popularności usługi wśród internatów aż o 9 punktów procentowych w porównaniu do wyników raportu za 2019 rok. Po raz pierwszy w historii Paczkomaty® pobiły w popularności dostawy kurierem, które wybiera 55% badanych – jest to pierwszy tego typu wynik na świecie. Ponadto, aż 68% badanych deklaruje, że możliwość odbioru zakupów przez urządzenia InPost motywują ich do zakupów w konkretnym sklepie internetowym – jest to wzrost o 7 punktów procentowych rok do roku.

[1] Źródło: Kalkulator śladu węglowego InPost B2B, dane własne InPost

[2] Źródło: https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/1401760,zarzad-poczty-o-podwyzkach-dla-listonoszy.html

[3] Gemius dla e-Commerce Polska, E-commerce w Polsce 2020, N=1544, marzec 2020