Już ponad 100 spółek w portfelu niemieckiego funduszu Rocket Internet. Wśród nich znajduje się warte prawie 8 mld euro Zalando

Katarzyna Kazior, dyrektor Rocket Internet w Polsce
Katarzyna Kazior, dyrektor Rocket Internet w Polsce

W portfolio inwestycyjnym berlińskiego Rocket Internet znajduje się ponad 100 spółek tworzonych przez fundusz od zera. Większość biznesów to sklepy internetowe skierowane do klienta końcowego. Wśród najbardziej wartościowych spółek portfelowych funduszu znajduje się Zalando. Internetowy sklep wysyłkowy, który jesienią ubiegłego roku zadebiutował na giełdzie we Frankfurcie, wyceniany jest na 8 mld euro. Rocket Internet działa także nad Wisłą, choć Polska nie należy do kluczowych rynków dla niemieckiej spółki.

Katarzyna Kazior, dyrektor Rocket Internet w Polsce
Katarzyna Kazior, dyrektor Rocket Internet w Polsce

Fundusz Rocket Internet jest bardzo nietypowym funduszem, ponieważ nie inwestuje w istniejące już spółki, ale inwestuje w spółki, które tworzy sam – mówi Katarzyna Kazior, dyrektor Rocket Internet w Polsce.

Zarówno wybór pomysłu, jak i dobór zespołu należy do kompetencji spółki Rocket Internet. Dzięki temu proces inkubacji przebiega bardzo szybko, a nowa spółka już średnio po 100 dniach od powstania pomysłu jest w stanie rozpocząć funkcjonowanie na rynku.

W swoim portfelu mamy już ponad 100 spółek. Są to głównie spółki oparte o modele e-commerce’owe, związane z konsumentem ostatecznym, a nie spółki w modelu B2B. W Polsce np. jest to Zalando, które niedawno zadebiutowało na giełdzie w Niemczech – mówi Katarzyna Kazior.

Zalando jest jedną z najbardziej wartościowych spółek w portfelu Rocket Internet. Debiut na giełdzie we Frankfurcie odbył się w październiku 2014 roku, a obecna kapitalizacja przedsiębiorstwa wynosi około 8 miliardów euro.

W przypadku polskiego rynku do najważniejszych inwestycji należą Westwing, spółka zajmująca się internetową sprzedażą elementów wyposażenia wnętrz, oraz CupoNation, oferujące klientom dostęp do kodów rabatowych w ponad 2000 sklepach internetowych. Jak tłumaczy Katarzyna Kazior, Polska nie zalicza się jednak do kluczowych miejsc z punktu widzenia strategii Rocket Internet. Rynek polski, choć jest stabilny,to  pod względem dynamiki rozwoju i zainteresowania inwestorów ustępuje krajom Azji i Afryki.

Spółki w Polsce bardzo często ograniczają się na początku do rodzimego rynku. Często spotykamy się z sytuacją, w której spółka z naszego portfela bardzo długo nie decyduje się na wyjście poza Polskę, ponieważ nasz kraj jest na tyle duży, że z ekonomicznego punktu widzenia racjonalne jest pozostanie na tym rynku. Z drugiej jednak strony jesteśmy na tyle mali, że zagraniczni inwestorzy nie traktują takiej inwestycji bardzo poważnie – zwraca uwagę Katarzyna Kazior.

Natomiast spośród branż, w które inwestorzy najchętniej chcieliby się zaangażować, wymienia głównie obszar FinTech, dotyczący usług finansowych, oraz tzw. sharing economy, czyli model biznesowy, w którym posiadacz jakiegoś dobra, dzieli się nim odpłatnie z innymi osobami.

W przypadku rozwiązań, które już znajdują zastosowanie rynkowe, największą dynamikę wzrostu widać w dziedzinie mody i wyposażenia domu. Do tej pory klienci dość niechętnie podchodzili do zakupów produktów wielkogabarytowych przez internet.

Obecnie klienci coraz częściej otwierają się na zakupy wielkogabarytowe w sieci. Wiąże się to z tym, że dostawcy są w stanie dużo lepiej niż kiedyś zaprezentować produkt np. w formie video. Oznacza to, że otwierają się na potrzeby konsumenta – wyjaśnia Katarzyna Kazior.

Spółka akcyjna Rocket Internet została założona w 2007 roku i zatrudnia obecnie około 25 tysięcy osób. Akcjami internetowej firmy można handlować na frankfurckiej giełdzie. Debiut odbył się w październiku 2014 roku, a aktualna wartość rynkowa przedsiębiorstwa wynosi ponad 5,5 miliarda euro.