Optymizm powraca na rynek HoReCa

ceo (3)

2013 r. był rokiem stagnacji na rynku HoReCa, która wynikała z pogorszenia ogólnej sytuacji gospodarczej. Prognozy na ten rok i na najbliższe lata są pozytywne, jak pokazuje badanie rynku gastronomicznego zaprezentowane w raporcie „Rynek HoReCa w Polsce 2014. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2014-2019”.

Zeszły rok, według naszych szacunków, zakończył się dla całego rynku HoReCa minimalnym wzrostem do wartości 23 mld zł. Najlepiej funkcjonowały firmy z segmentu cateringu (Ca), natomiast pozostałe dwa rynki odnotowały korektę. Główną przyczyną stagnacji było spowolnienie gospodarki, co ponownie umocniło trend oszczędzania, bądź rezygnacji z niepotrzebnych wydatków zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Widocznym trendem jest obecnie między innymi poszukiwanie opcji bardziej ekonomicznych. Z drugiej strony pozytywnym czynnikiem jest wzrost liczby turystów zagranicznych odwiedzających Polskę (o 6,9% do 15,8 mln w 2013 r., według raportu Active Group dla Ministerstwa Sportu i Turystyki).

Prognoza dla rynku na 2014 rok jest już optymistyczna i, według danych PMR, wzrost wyniesie prawie 3%, a sytuacja będzie się polepszać z miesiąca na miesiąc. Co więcej, prognozy na kolejne lata są również optymistyczne.
Wracając do badania przeprowadzonego wśród placówek gastronomicznych, przeszło jedna trzecia badanych prognozuje, że sytuacja w 2014 r. będzie lepsza niż w roku poprzednim. Taki pozytywny wynik został zanotowany po raz pierwszy od kilku edycji naszego badania. Dotychczas prognozy na rok bieżący w chwili realizacji badania były ogólnie negatywne.
Poprawy sytuacji w branży spodziewa się niemal połowa przedstawicieli pizzerii oraz ponad 40% pracowników kawiarni i herbaciarni. Negatywne prognozy najczęściej pojawiały się wśród respondentów pracujących w restauracjach hotelowych i w barach alkoholowych.

Wśród głównych czynników wpływających na pozytywną prognozę sytuacji była wymieniana poprawa sytuacji ekonomicznej w kraju. Taką odpowiedź wyraził niemal co drugi badany, który spodziewa się lepszej sytuacji w branży. Oprócz tego, za poprawą sytuacji przemawia obserwowany wzrost sprzedaży powiązany z rosnącą liczbą klientów, a także poprawa nastrojów konsumenckich.

Badanie wśród placówek gastronomicznych w Polsce zostało zrealizowane w styczniu 2014 r. przez PMR na potrzeby raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2014”. Badanie zrealizowano techniką wywiadów telefonicznych CATI. Zrealizowano 600 pełnowartościowych wywiadów. Respondentami byli właściciele lub współwłaściciele placówek gastronomicznych.

Niniejsza informacja prasowa została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. „Rynek HoReCa w Polsce 2014. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2014-2019”.