Outsourcing metodą na odciążenie firmy

ceo (3)

Zlecanie zadań zewnętrznym podmiotom to jeden z istotnych elementów strategii zarządzania firmą. Z powodzeniem stosuje je wiele podmiotów gospodarczych: od najdrobniejszych, jednoosobowych firm począwszy, przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, na korporacjach skończywszy. Na takie działania wymyślono termin „outsourcing”, będący skrótem angielskich słów: outsider-resource-using, które można przetłumaczyć jako „korzystanie z zewnętrznych zasobów”.

Ideą outsourcingu jest delegowanie określonych funkcji czy projektów do przedsiębiorstw znajdujących się poza daną firmą. Zlecanie zadań „na zewnątrz” jest praktykowane głównie ze względu na możliwość redukcji kosztów. Pozostałe czynniki skłaniające menedżerów czy właścicieli firm do powierzania innym podmiotom pewnych obszarów swojej działalności to: oszczędność czasu, brak odpowiedniego sprzętu, wiedzy, doświadczenia niezbędnych do wykonania określonych funkcji.

Choć w zestawieniu usług, w przypadku których najczęściej korzysta się z rozwiązań outsourcingowych dominuje księgowość, do listy zlecanych zadań coraz częściej dołączają takie sektory rynku jak: rekrutacja, Human Resources (czyli zarządzanie zasobami ludzkimi), ochrona osób i mienia, tłumaczenia, reklama i public relations, obsługa prawna czy IT.