Sieć sprzedaży Herbalife ma już 6 tys. partnerów. Firma chce zainwestować w nowe kanały dystrybucji produktów

rp_99732cdcb9_589787577-herbalife-plany.png

CEO Magazyn Polska

Globalna firma odżywcza Herbalife, działająca w branży sprzedaży bezpośredniej, ma już w Polsce sześć tysięcy niezależnych partnerów, działających m.in. w klubach zdrowego stylu życia. W ciągu najbliższych 2-3 latach Herbalife Polska zamierza dostosować swój system dystrybucji produktów do przewidywanego dynamicznego rozwoju, rozważając otwarcie w największych miastach tzw. Experience Centers m.in. ze specjalnymi maszynami vendingowymi, które pozwolą partnerom Herbalife zaopatrzyć się w niezbędne produkty przez całą dobę. Sieć rozważa także wprowadzenie alternatywnych kanałów dystrybucji.

Rok 2013 i 2014 były dla Herbalife w Polsce szczególne – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Konrad Szałkiewicz, dyrektor generalny Herbalife Polska. – Dwa lata temu otworzyliśmy nowe centrum finansowo-operacyjne w Krakowie. Dziś z Polski obsługujemy 52 kraje regionu europejskiego i chcemy dalej rozwijać placówki, zatrudniając kolejne osoby i dokładając kolejne procesy serwisowe. Obecnie oferujemy około 70 linii produktów. W naszych planach jest regularne poszerzanie tego asortymentu, tak aby konsumenci mogli sięgać po nowe, ciekawe oferty produktowe.

W ubiegłym roku firma uruchomiła nowe centrum finansowo-operacyjne w Krakowie, które zatrudnia ponad 120 osób i obsługuje 52 kraje regionu europejskiego, Bliskiego Wschodu i Afryki. Obecnie w portfolio sieci znajduje się ponad 150 produktów, z czego w Polsce dostępnych jest ok. 70. Ubiegły był rekordowy rok dla Herbalife w Polsce także z innego powodu. Sieć odnotowała najwyższy w swojej 20-letniej historii nad Wisłą przyrost sprzedaży, która na koniec 2014 roku wyniosła 11 mln dol.

Istotnym elementem naszej strategii jest wspieranie niezależnych partnerów Herbalife i rozwój ich biznesów, ale w sposób stabilny – informuje Konrad Szałkiewicz. – Tutaj stawiamy na kilka elementów: jednym jest rozwój klubów zdrowego stylu życia. To bardzo ciekawa inicjatywa, która tak naprawdę stoi u podstaw naszych wyników, bo koresponduje z potrzebami klientów. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Pensylwanii potwierdziły oświadczenie Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologów, żełatwiej jest utracić i utrzymać wagę, kiedy masz wsparcie”.

Działające w Polsce kluby skupiają wspierających się wzajemnie ludzi, którzy mają wspólne cele związane z kontrolą wagi i zdrowym stylem życia. Nasi partnerzy oferują tam szkolenia dotyczące podstaw żywienia, indywidualne konsultacje w zakresie wdrożenia diety dostosowanej do potrzeb, dwunastotygodniowe grupy wsparcia, zajęcia fitness i wiele innych zajęć. Tworzą w ten sposób miejsca sprzyjające walce ze złymi nawykami żywieniowymi i formowaniu się lokalnych społeczności promujących zdrowy styl życia, a także sprzyjające walce z otyłością, która stała się poważnym problemem społecznym.

Branża jest bardzo duża, konkurencja ogromna, natomiast większość producentów sprzedaje po prostu produkty – zauważa Szałkiewicz. – To, co my oferujemy, jest połączeniem jakości artykułów z modelem biznesowym marketingu sieciowego. W nim możemy dać konsumentom to, czego potrzebują: bezpośrednią opiekę, kontakt, motywację oraz edukację. Dzięki kombinacji tych elementów i wsparciu z naszej strony odnoszą sukcesy, a my budujemy przewagę konkurencyjną.

Obecnie Herbalife Polska ma sześć tysięcy zarejestrowanych partnerów, tylko w ubiegłym roku ich liczba zwiększyła się o około 10 proc. W związku z tym sieć planuje test nowych rozwiązań, które mają ułatwić dostęp do produktów.

– W ciągu najbliższych 2-3 lat planujemy przetestować wdrożenie maszyn vendingowych, tylko dla naszych partnerów, którzy w kilku wybranych lokalizacjach w największych aglomeracjach mieliby dostęp do produktów przez całą dobę, aby dostarczać je z kolei swoim konsumentom – precyzuje Szałkiewicz. – W praktyce byłyby one związane z otwieraniem tzw. Experience Centers, do których nasi partnerzy mogliby przyprowadzić konsumenta, aby mógł spróbować produkty, by przeprowadzić szkolenia i zaopatrzyć się w najbardziej podstawowe i potrzebne artykuły. Ale jestem ostrożny z prognozami, jeśli chodzi o liczbę i skalę. Myślę, że rozpoczniemy od jednej tego rodzaju placówki, aby sprawdzić, na ile się ona przyjmie w polskich warunkach. Taki model bardzo dobrze się sprawdza w kilku krajach Europy i w Rosji.

Innym, rozważanym pomysłem jest skorzystanie z niestandardowych systemów dystrybucji, takich jak paczkomaty InPost.

Te rozwiązania mogą ułatwić naszym partnerom dostęp do produktów – tłumaczy Szałkiewicz. – Musimy być jednak pewni, że warunki, w jakich produkty czekałyby na odbiór, spełnią nasze normy. Nie upatruję w tym jednak źródła naszego potencjalnego, przyszłego wzrostu. Istotą nadal będzie serwis i doświadczenie oferowane klientom w klubach zdrowego stylu życia.

Herbalife Polska nadal będzie inwestować w budowanie marki. Obecnie, jak przypomina Szałkiewicz, sieć jest sponsorem największej imprezy triathlonowej w Polsce Herbalife IRONMAN Gdynia 2015, do niedawna nazywanej Herbalife Triathlon Gdynia.

Mamy dużą satysfakcję, ponieważ z jednej strony świadomość marki rośnie, z drugiej – udało nam się wykreować modę na triathlon również wśród naszych pracowników, partnerów i ich klientów – przekonuje Szałkiewicz. – W tym roku na różnych dystansach tylko z Teamu Herbalife”wystartuje łącznie ponad 140 osób. W związku z tym planujemy dalsze inwestycje w promowanie aktywnego trybu życia.

Herbalife Polska jest trzecią największą organizacją w branży marketingu sieciowego (MLM, z ang. Multi Level Marketing), który polega na osobistej prezentacji, udzielaniu informacji i oferowaniu towarów oraz usług konsumentom bez jakichkolwiek form pośrednictwa.