Symbio chce pozyskać kolejnych dystrybutorów swoich produktów. Spółka planuje też wejść na nowe rynki – do Azji i na Bliski Wschód

Jacek Skowroński, prezes zarządu Symbio

Rozwój dystrybucji i zwiększenie eksportu mają pozwolić Symbio na wzrost. Spółka zajmująca się produkcją żywności ekologicznej skupia się na niezależnych detalistach i polskich sklepach. Dzięki rosnącemu zainteresowaniu produktami ekologicznymi chce pozyskać nowych dystrybutorów do współpracy. Spółka chce pozyskiwać nowych klientów nie tylko w Europie, lecz także na Bliskim Wschodzie i rynkach azjatyckich.

Jesteśmy mocnym graczem na rynku, ale dystrybucja naszych produktów nie jest jeszcze stuprocentowa. Chcemy być obecni w Polsce w każdym sklepie, który prowadzi sprzedaż produktów ekologicznych. Ważny będzie też wzrost rynku sklepów ekologicznych, a widzimy teraz korzystne trendy – mówi agencji Newseria Inwestor Jacek Skowroński, prezes zarządu Symbio, producenta żywności ekologicznej.

Wartość polskiego rynku żywności ekologicznej wynosi ok. 700 mln zł i rośnie w tempie 20 proc. rocznie. W sprzedaży zdrowej żywności specjalizuje się obecnie ok. 650 sklepów, jednak ekologiczne produkty, ze względu na rosnące zainteresowanie, można również znaleźć w supermarketach, a liczba sklepów z ekoproduktami stale rośnie.

Po pierwsze coraz więcej sklepów chce handlować stricte ekologią. Po drugie rośnie zainteresowanie produktami ekologicznymi zachodnich sieci handlowych, czyli sklepów wielkopowierzchniowych – podkreśla Skowroński.

Symbio współpracuje przede wszystkim z polskimi sklepami i niezależnymi detalistami. W 2014 roku do 500 obsługiwanych przez spółkę punktów dołączyło 100 kolejnych. Prowadzone są rozmowy z nowymi sieciami w sprawie nawiązania współpracy, trwają także renegocjacje umów z dużymi sklepami.

Większość przychodów spółki pochodzi z krajowej sprzedaży. W I kw. tego roku 368 tys. zł, czyli 26 proc. przychodów, stanowiła sprzedaż certyfikowanych półproduktów ekologicznych, przede wszystkim do krajów Unii.

Jest jeszcze dużo do zrobienia w Europie Zachodniej. Natomiast Daleki Wschód czy Bliski Wschód to dla nas interesujące kierunki, gdzie widzimy zainteresowanie produktami, które rosną w Unii Europejskiej, a mają certyfikat ekologiczności. I tam widzimy też szanse na rozwoju naszej firmy – przekonuje prezes Symbio.

Rośnie zainteresowanie ekologicznymi produktami nie tylko w Europie, lecz także na rynkach azjatyckich, gdzie dużą wagę przywiązuje się do jakości i walorów smakowych. To szansa dla polskich firm, zwłaszcza że ze względu na liczbę mieszkańców regionu, możliwości są ogromne.

To kwestia uplasowania się na rynku przez odpowiedniego dystrybutora czy dystrybutorów – wskazuje Skowroński i przekonuje, że działalność eksportowa to ważny element strategii firmy. – Potrafimy nie tylko kupić surowiec, przetworzyć i sprzedać jako gotowy wyrób, lecz także kupić dany owoc i sprzedać go do producenta, który przerobi go w innym kraju, albo też sami zrobić to tutaj, czyli mieć marżę i producenta, i dystrybutora – podkreśla prezes Symbio.