W. Sobieraj: Przejęcie Alior Banku pozwoli Grupie PZU na budowę platformy do konsolidacji rodzimego sektora bankowego. Klienci banku nie powinni w żaden sposób odczuć skutków transakcji

0

Wojciech Sobieraj

Przejęcie 25 proc. akcji Alior Banku za kwotę 1,6 miliarda złotych przez Grupę PZU pozwala na stworzenie wspólnej platformy zakupowej oraz wykorzystanie banku do realizacji fuzji i przejęć. Mimo że ubezpieczyciel w praktyce przejął kontrolę nad Alior Bankiem, to dla klientów nie powinno być to w ogóle zauważalne. 

W opinii Wojciech Sobieraja, prezesa zarządu Alior Banku, transakcja nie powinna w krótkim okresie w żaden sposób wpłynąć na sytuację na polskim rynku bankowym.

– Po prostu zmieni się właściciel 25-proc. akcji Aliora . Na bieżącą działalność banku na pewno w żaden sposób to w krótkim okresie nie wpłynie – mówi agencji informacyjnej prezes Sobieraj.

Umowa kupna zawarta pomiędzy Grupą PZU a spółkami Alior Lux S oraz Alior Polska Sp. z o.o dotyczy pakietu ponad 25 proc. akcji banku. Strony transakcji ustaliły, że ubezpieczyciel nabędzie w sumie ponad 18,3 mln udziałów, płacąc za nie łącznie 1,6 miliarda złotych (89,25 zł za jedną akcję). Transakcja oznacza, że w praktyce Grupa PZU przejmie kontrolę nad bankiem.

Prezes Alior Banku wskazuje jednak na istotne czynniki, które w wyniku transakcji mogą się pojawić w dłuższej perspektywie czasowej.

– Pierwszy to współpraca między nami a PZU, bo nie wyobrażam sobie, żebyśmy nie stworzyli wspólnej grupy zakupowej – deklaruje. – Możliwa jest też potencjalna kontynuacja tego, o czym opowiadał prezes Klesyk, mowa tu o używaniu Aliora do kupna, przejęcia i łączenia się z innymi bankami.

Alior Bank w tej sytuacji będzie występował w roli podmiotu realizującego operacje fuzji i przejęć. Plany największego polskiego ubezpieczyciela mówią o przejęciu jeszcze 3-4 banków, a możliwa kwota akwizycji może wynieść 5-6 mld zł.

– Cały czas myślimy, że jedną z podstawowych trampolin rozwoju jest nasza innowacja, nasza współpraca z T-Mobile i stworzenie nowego labu innowacyjnego, gdzie będziemy mogli wprowadzać usługi, koncentrując się na kanałach elektronicznych – mówi prezes Sobieraj, pytany o kierunki rozwoju Alior Banku.

Czytaj również:  Tylko 7 proc. nastolatków zdobywa swój pierwszy alkohol samodzielnie. W większości przypadków pomagają im w tym dorośli

Utworzony w 2008 roku Alior Bank jest najszybciej rozwijającym się bankiem w Polsce. Obecnie obsługuje ponad 2,6 miliona klientów. W pierwszym kwartale bieżącego roku bank odnotował zysk netto na poziomie 91,2 mln zł. Jest to wzrost aż o 33 proc. w stosunku to tego samego okresu rok wcześniej.