Geberit Polska: dzięki fuzji z koncernem Sanitec nasz udział w polskim rynku stelaży i spłuczek podtynkowych wynosi niemal 50 proc.

Przemysław Powalacz, prezes zarządu Geberit Polska

Grupa Geberit dzięki przejęciu firmy Sanitec realizuje strategię zwiększenia udziałów w polskim rynku urządzeń sanitarnych. Obecny udział rynkowy marek Koło (dawniej należącej do fińskiego koncernu Sanitec) oraz Geberit wynosi 48-49 proc. Dzięki fuzji znacząco wzmocni się pozycja Grupy nie tylko w Polsce, lecz także w całej Europie. 

Grupa Geberit osiągnęła w 2014 roku przychody na poziomie ponad 2,4 miliardów franków szwajcarskich. Stanowi to wzrost o prawie 5 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Znacząco zwiększył się również wypracowany zysk netto – 499 milionów franków, to o 14,4 proc. więcej, niż w 2013 roku. Fuzja z koncernem Sanitec powinna jeszcze bardziej wzmocnić pozycję spółki w Europie.

– Wzmocni nas to w sposób zdecydowany, ponieważ stajemy się w tej chwili, z orientacyjnymi łącznymi obrotami na poziomie ok. 3 mld CHF, graczem numer jeden na rynku europejskim. Przodujemy w Europie Centralnej, ale również w innych krajach pozostajemy w czołówce – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Przemysław Powalacz, prezes zarządu Geberit Polska.

W Polsce Grupa odnotowała w 2014 roku znaczący, dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Pod względem dynamiki znacznie przewyższyło to europejską średnią, gdzie odnotowano niespełna 6-proc. wzrostu.

– Na rynku produktów łazienkowych ta dynamika jest trochę mniejsza niż na rynku instalacyjnych produktów sanitarnych. W tej chwili mamy jednak do czynienia z bardzo dynamicznym rozwojem rynku budowlanego. Wciąż jeszcze korzystamy z tego, że wiele inwestycji jest dopiero w fazie realizacji, dzięki czemu rynek zbytu produktów instalacyjnych jest bardzo duży. W kolejnych fazach przyjdzie czas na rozwój kategorii produktów łazienkowych – tłumaczy Przemysław Powalacz.

Większość, bo ponad 55 proc., przychodów Grupy Geberit pochodzi ze sprzedaży systemów sanitarnych. Wypracowana kwota na poziomie 1,36 mld franków była wyższa w stosunku do poprzedniego roku o 6,7 proc. Dynamika sprzedaży instalacji rurociągowych była nieco niższa i sięgnęła 6 proc. Prezes Powalacz zaznacza, że osiągnięte wyniki są zgodne z przyjętymi założeniami.

Fakt, że konsumenci wydają pieniądze na wyposażenie swoich domów, łazienek oraz na remonty instalacji, jest na pewno probierzem tego, że mają zakumulowane oszczędności i czują się na tyle bezpiecznie w kontekście zatrudnienia oraz swojej sytuacji finansowej, żeby się na takie wydatki zdecydować. Poza tym rekordowo niskie oprocentowanie depozytów zachęca do alternatywnych inwestycji, w tym budowlanych – wyjaśnia prezes Geberit Polska.